מטוס X-59, שהוא אב הטיפוס של המטוס המסחרי בעל הטכנולוגיה העל-קולית השקטה QueSST אמור לבצע את טיסתו הראשונה ב-2021
מחלקת הפיתוח של חברת לוקהיד מרטין, Skunk Works, החלה בבנייתו של מטוס X-59, שהוא אב הטיפוס של המטוס המסחרי בעל הטכנולוגיה העל-קולית השקטה QueSST. בכך, מתקרבת החברה בצעד חשוב נוסף להשקת המטוס העל קולי השקט שיוכל לעמוד בתקנים ובסטנדרטים למגבלות רעש בטיסות מסחריות על-קוליות. טיסות על קוליות מסחריות מוגבלות היום מבחינה רגולטורית בעוצמות הרעש לכלי טיס בטיסות מעל היבשה ברחבי העולם.
המטוס נבנה במתקני ה-Skunk Works של לוקהיד מרטין בפאלמדייל, קליפורניה, ומתוכנן לבצע את טיסתו הראשונה בשנת 2021. המטוס מתוכנן לטוס בגובה 55 אלף רגל במהירות 940 מייל לשעה וליצור רעש דומה לסגירת דלת מכונית ממוצעת, עם 75 דציבל (Perceived Level decibel), במקום בום על קולי.
לפני כמה חודשים, בחרה NASA בלוקהיד מרטין, באמצעות מחלקת הפיתוח Skunk Works, לחוזה פיתוח, בנייה וניסויי טיסה למטוס X-Plane העל קולי השקט, שנועד לביצוע טיסות מסחריות. במסגרת החוזה, תפתח ותבנה לוקהיד מרטין מטוס ניסוי בגודל מלא, X-Plane, שיהווה תכנון מקדים תחת המאמץ של NASA לטכנולוגיה על קולית שקטה.
מעבדות Skunk Works של לוקהיד מרטין ו-NASA פועלות בעשור האחרון לפיתוח הדור הבא של טיסות מסחריות על קוליות. NASA העניקה ללוקהיד מרטין חוזה בפברואר 2016 לתכנון מקדים לפיתוח ובניית מדמה ה-X-Plane לניסויי טיסה וכיום לוקהיד מרטין החלה בתהליך הרכבתו.
"תחילת הייצור מהווה קפיצת דרך משמעותית בפרויקט מטוס X-59 והתנועה המסחרית האווירית העל-קולית העתידית", ציין פיטר לוסיפידיס, מנהל תוכנית הטיסה העל-קולית השקטה בלוקהיד מרטין. "התכנון הארוך והצר של המטוס הוא גורם המפתח לבום על-קולי נמוך במשך הטיסה. עם הכניסה לשלב ההרכבה, צורת המטוס מתחילה להתגבש ומקרבת אותנו לטיסה מסחרית על קולית שקטה גם מעל היבשה".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=89901