11 תאונות קטלניות עם 523 הרוגים לעומת ממוצע של 8.8 תאונות וכ-234 הרוגים בשנה ב-2013-17
ארגון חברות התעבורה האווירית העולמי (IATA) פרסם מידע על רמת הבטיחות של חברות התעופה המסחריות בשנת 2018, המצביע על שיפורים עקביים לאורך זמן, אולם גם על עליה בתאונות בהשוואה לשנת 2017.
שיעור התאונות (הנמדד בתאונות ל-1 מיליון טיסות) היה 1.35, שווה ערך לתאונה אחת על כל 740,000 טיסות. מדובר בשיפור לעומת שיעור התאונות של 1.79 בחמש השנים הקודמות – 2013-2017 – אך ירידה לעומת ביצועי שיא של 1.11 ב-2017..
המדד בתאונות במטוסי סילון ב-2018 (תאונה במטוס סילון בכל 1 מיליון טיסות) היה 0.19, שווה ערך לתאונה אחת גדולה בכל 5.4 מיליון טיסות. זהו שיפור לעומת 5 השנים הקודמות של 0.29, אבל לא טוב כמו שיעור של 0.12 בשנת 2017.
בשנת 2018 קרו 11 תאונות קטלניות עם 523 הרוגים בקרב הנוסעים ואנשי הצוות. זאת לעומת ממוצע של 8.8 תאונות קטלניות וכ-234 הרוגים בשנה בשנים 2013-2017. בשנת 2017 חוו בתעשיית התעופה 6 תאונות קטלניות עם 19 הרוגים – אשר נחשב לשיא במספרם הנמוך של ההרוגים. תאונה אחת בשנת 2017 גרמה גם למותם של 35 אנשים על הקרקע.
"בטיחות הטיסות משתפרת כל הזמן"
אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל IATA, אמר כי "בשנה שעברה, כ-4.3 מיליארד נוסעים טסו בבטחה על 46.1 מיליון טיסות. 2018 לא היתה השנה יוצאת דופן כמו 2017, עם זאת, טיסה היא בטוחה ולפי הנתונים, היא נעשית בטוחה יותר כל הזמן. לדוגמה, לו הבטיחות היתה נשארת בשנת 2018 ברמה של 2013, היו קורות 109 תאונות במקום 62 והיו 18 תאונות קטלניות במקום 11 שאכן התרחשו".
לדבריו, טיסה ממשיכה להיות הצורה הבטוחה ביותר של נסיעה למרחקים ארוכים שהעולם ידע אי פעם. "על פי הנתונים, בממוצע, נוסע יכול לקחת טיסה כל יום במשך 241 שנים לפני שייקלע לתאונה עם מוות על מטוס. אנחנו נשארים מחויבים למטרה שכל טיסה תמריא ותנחת בבטחה", אמר דה ז'וניאק.
לפי אזורים, השיעור היחסי הגבוה ביותר בתאונות ב-2018 היה באמריקה הלטינית והקאריביים – 0.76 לעומת 0.51 בשנים 2013-2017 ובאסיה פסיפיק – 0.32 לעומת 0.37 בחמש השנים שלפניה. באירופה ובמזרח התיכון לא נרשמו ב-2018 תאונות כלל.
יאט"א מפעיל תוכנית בטיחות לחברות תעופה – The IATA Operational Safety Audit – IOSA. בשנת 2018, שיעור התאונות בחברות תעופה הכלולות ב- IOSA היה נמוך פי שניים מזה של חברות תעופה שאינן פועלות לפיה (0.98 לעומת 2.16), והוא היה טוב פי שניים וחצי בהשוואה ל-1994. כל חברות התעופה החברות ב- IATA נדרשות לעמוד בתקנות הבטיחות של IOSA.
סכנה ידועה אחת היא מערבולת אוויר שאליהן נקלע המטוס – כפי שאירע ממש לפני ימים אחדים למטוס טראנסאוויה. יאט"א רואה צורך לטפל בסיכון ההולך וגדל של פציעות נוסעים וצוותי אוויר שנקלעים למערבולות וכיסי אוויר. בתגובה השיק הארגון פלטפורמה גלובלית לשיתוף דוחות אוטומטיים על מערבולות בזמן אמת. פיילוט עם מספר חברות תעופה מתבצע השנה, כאשר ההפעלה המלאה מתוכננת לשנת 2020.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=93139