כללית, צמיחת תנועת חברות התעופה העולמית הואטה באוקטובר בעיקר בשל חולשת שווקים מקומיים
ההכנסה לנוסע לקילומטר (RPK) בחברות התעופה בעולם עלתה באוקטובר ב-3.4%, אך קצב הצמיחה הואט. כך על פי איגוד חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA). ביאט"א ציינו כי מדובר בהאטה בהשוואה לשיעור הצמיחה של 3.9% שנרשם בספטמבר, בעיקר בגלל ביצועי תנועה נמוכים יותר בשווקים המקומיים.
קיבולת אוקטובר (מושבים זמינים לקילומטר או ASK) עלתה ב -2.2%, והתפוסה עלתה ב-0.9 נקודת אחוז ל-82.0%, שמהווה שיא באוקטובר.
מנכ"ל IATA, אלכסנדר דה ז'וניאק, אמר כי "צמיחת התנועה מתמתנת בהשוואה לרמות צמיחה היסטוריות לטווח הארוך, המשקפת את המשך התמתנות הפעילות הכלכלית בכמה שווקים מרכזיים והירידה באמון העסקי. עם זאת, העובדה שהתנועה צומחת היא חיובית והתעשייה ממשיכה לעשות עבודה מצוינת כפי שמובא לידי ביטוי בשיא התפוסות".
שוקי הנוסעים הבינלאומיים
ביקוש הנוסעים הבינלאומי עלה באוקטובר, כאמור, ב -3.2% בהשוואה לאוקטובר 2018, ללא שינוי מביצועי השנה בספטמבר. למעט אמריקה הלטינית, כל האזורים רשמו עליות, שהובלו על ידי חברות תעופה במזרח התיכון, לראשונה מאז יוני 2018. הקיבולת עלתה ב-1.6%, והתפוסות עלו ב-1.3 נקודות האחוז לרמה של 81.0%.
- חברות התעופה במזרח התיכון רשמו עליה בתעבורה של 5.9% באוקטובר – עליה חדה לעומת הצמיחה של 1.8% שנצפתה בספטמבר ולאורך כל השנה. הקיבולת עלתה ב-0.3% והתפוסות זינקו ב-3.9 נקודות האחוז ל-73.5%.
- למובילים בצפון אמריקה היה הביקוש הבינלאומי הגבוה ביותר באוקטובר, כאשר התנועה עלתה ב-4.1% בהשוואה לאוקטובר לפני שנה ובעיקר בגידול של 4.3% בספטמבר. מקור הצמיחה הוא בכלכלה אמריקאית יציבה והוצאות צרכניות גבוהות. הקיבולת עלתה ב-2.0% והתפוסות צמחו ב-1.6 נקודות האחוז ל-82.1%.
- חברות התעופה האירופאיות ראו באוקטובר עליה של 2.1% לעומת אוקטובר שעבר, בהשוואה לצמיחה של 3.2% בספטמבר. על בסיס נתונים מנוכי עונתיות, התנועה מציגה מגמת עליה מתונה, למרות פעילות כלכלית מתונה בדרך כלל בחלק משוקי המפתח. הקיבולת עלתה ב-1.3%, והתפוסות עלו ב-0.7 נקודת האחוז ל-85.7%, שהיה הגבוה ביותר מבין האזורים.
- חברות התעופה באמריקה הלטינית חוו ירידה בביקוש של 0.6% באוקטובר בהשוואה לשנה שעברה. אלה היו הביצועים החלשים ביותר בתשע שנים ובהשוואה לצמיחה חיובית של 0.9% בספטמבר. תרמו לכך, ככל הנראה, הידרדרות כלכלית משולבת בתסיסה חברתית ופוליטית בחלק מכלכלות המפתח באזור. הקיבולת ירדה ב-2.3%, והתפוסה עלתה ב-1.4 נקודות האחוז ל-81.4%.
- התנועה של חברות התעופה האפריקאיות עלתה בחודש אוקטובר ב-1.8%, כמו בספטמבר. ההאטה הכלכלית בדרום אפריקה אולי השפיעה על ההתמתנות האחרונה בצמיחה בביקוש. לעומת זאת, הקיבולת עלתה ב-3.6% שהתבטאה בצניחה של 1.3 נקודות האחוז בתפוסה במטוסים לרמה של 69%.
- תנועת חברות התעופה באסיה-פסיפיק באוקטובר עלתה ב-3.8% בהשוואה לתקופה שלפני שנה, קצת מתחת לצמיחה השנתית של 4.0% שנרשמה בספטמבר ונמוכה מהצמיחה ב-2018. זאת בעיקר בגלל חולשה עסקית במספר שוקי מפתח, השפעת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והשיבושים האחרונים בהונג קונג. הקיבולת עלתה ב-2.7% והתפוסה עלתה ב-0.9 נקודת אחוז ל-79.6%.