ברבעון השני של השנה ירד המחיר הממוצע של הדס"ל לחברה (לפני פעולות הגידור) בכ-26% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. יתרות המזומנים והפקדונות של החברה ליום 30.6.2016 הסתכמו בכ-264 מיליון דולר. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בסכום של 18.3 מיליון דולר
הרווח הנקי של אל על ברבעון השני של השנה הסתכם ב-35,011 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של 17,301 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-102%. הכנסות מהפעלה הסתכמו ב- 537,479 מיליון דולר, בהשוואה ל-510,642 מיליון דולר הכנסות מהפעלה ב-2015, גידול של כ-5.3%. הוצאות ההפעלה ברבעון השני של השנה הסתכמו בסכום של 413,653 מיליון דולר, בהשוואה ל- 407,895 מיליון דולר ב-2015, גידול של כ-1.4%. כתוצאה מכך נוצר ברבעון השני של השנה רווח גולמי של 123,826 מיליון דולר, לעומת רווח גולמי של 105,747 מיליון דולר ב-2015.
האיתנות הפיננסית ומצבה העסקי של החברה איפשרו לה לחלק דיבידנד ולממש את האסטרגיה ארוכת הטווח של החברה להרחבת פעילותה. לאור זאת הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בסכום של 18.3 מיליון דולר.
גידול במספר הנוסעים
יש לציין, כי העלייה בהכנסות מנוסעים נבעה מגידול משמעותי במספר הנוסעים של החברה ובכמות הנוסע-ק"מ (RPK) שהושפע, בין השאר, מעיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני, בעוד שאשתקד, חג הפסח חל בתחילת חודש אפריל, כך שהיציאות לחופשת הפסח החלו כבר בשבוע האחרון של חודש מרץ. מנגד, ההכנסות הושפעו לרעה כתוצאה מהמשך מגמת הירידה במחירי הטיסות עקב השפעת הירידה במחירי הנפט והתגברות התחרות.
קיטון בהכנסות הטסת מטענים
בתחום המטענים, קטנו הכנסות החברה בכ-14.6% בעיקר כתוצאה מקיטון בתשואה לטון-ק"מ וכן מקיטון בכמות טון-ק"מ שהוטסה.
גידול בהוצאות הפעלה רבעוני
הגידול הרבעוני של כ-1.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד נבע בעיקר כתוצאה מגידול בפעילות, שהושפעו משיבושים באיוש טיסות, (שהחלו בחודש אוקטובר 2015 ונמשכים עד למועד פרסום הדוח), והצורך במציאת פתרונות חלופיים בקשר לכך, וכן כתוצאה מגידול בהוצאות הפחת, הנובע בעיקר מגידול במצבת המטוסים של החברה ומשינוי אומדן ערך השייר של מטוסי בואינג 777. הגידול בהוצאות ההפעלה (שאינן הוצאות דלק) בסך של כ-32 מיליון דולר קוזז בירידה בסך של כ-26 מיליון דולר בהוצאות הדס"ל של החברה.
סיכוני השוק אליהם חשופה אל על
חשיפה לשינויים במחירי הדס"ל – שינויים במחירי הדס"ל המהווה מרכיב מרכזי בהוצאות התפעול של החברה, משפיעים מהותית על רווחיות החברה. להערכת החברה, ברמת הפעילות הנוכחית, כל שינוי של 1 סנט אמריקאי במחירו של גלון דס"ל במשך שנה שלמה משפיע על הוצאות החברה לדלק בכ- 2.5 מיליון דולר. החברה נוקטת בצעדי הגנה להקטנת החשיפה.
חשיפה לשינויים בשערי הריבית – כ-55% מהלוואות החברה לזמן ארוך הן בריבית משתנה. לפיכך, עלייה בשיעור ריבית הליבור עלולה להשפיע על רווחיות החברה. ברמת ההלוואות הנוכחית, כל עלייה של 1% בריבית הליבור במשך שנה שלמה, תגדיל את הוצאות המימון של החברה בכ-3.8 מיליון דולר.
חשיפה לשערי מטבע זר – עיקר הכנסותיה והוצאותיה של החברה הינן בדולר של ארה"ב, שהוא מטבע הפעילות של החברה, למעט הוצאות שקליות שעיקרן הוצאות השכר ותשלומים לספקים מקומיים בארץ. בהתאם לכך, שינוי בשער השקל ביחס לדולר משפיע על ההוצאות השקליות של החברה במונחי דולר. להערכת החברה, ברמת הפעילות הנוכחית, כל תיסוף של 1% בשער החליפין של השקל ביחס לדולר במשך שנה שלמה, יגדיל את ההוצאות השנתיות של החברה בכ- 4.5. מיליון דולר. החברה נוקטת בצעדי הגנה להקטנת החשיפה. כמו כן, קיימת לחברה חשיפה לא מהותית למטבע היורו ולמטבעות אחרים.
חשיפה במסגרות ההלוואות לזמן ארוך – בהתאם להוראות חלק מהסכמי ההלוואות, נדרשת החברה לעמידה ביחס מינימאלי בין שווי השוק של המטוסים לבין יתרת ההלוואות אשר מובטחות במטוסים אלו. כמו כן, החברה נדרשת לקיים מספר תנאים אשר בהעדרם היא עלולה להידרש לפירעון מידי של ההלוואות. חשיפת החברה לסיכוני שוק בנושא זה נובעת מהשינויים אשר מתרחשים בשווי השוק של מטוסים בעולם.
בהתייחסות לגורמים האלה היו:
תנועת הנוסעים בישראל – על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ברבעון השני לשנת 2016 ,נרשמו כ-1.5 מיליון יציאות של ישראלים בדרך האוויר, עלייה של כ-18% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כמו כן, ברבעון השני לשנת 2016 נרשמו כ- 712 אלפי כניסות של תיירים (לא כולל ביקורי יום) בדרך האוויר (נתב"ג ואילת), נתון המהווה ירידה של כ-1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. על פי נתוני רשות שדות התעופה, בסה"כ נרשמה עליה של כ-10% בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג ברבעון זה לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בתנועת המטענים (ייצוא), נרשמה עלייה של כ-7.5% ברבעון השני לשנת 2016 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
תנודות במחיר הדלק הסילוני – ברבעון השני לשנת 2016, ירד המחיר הממוצע של הדס"ל לחברה (לפני פעולות הגידור) בכ-26% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. המחיר האפקטיבי הממוצע של הדס"ל לחברה, לאחר פעילות הגידור, ירד בכ-29% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ברבעון השני לשנת 2016 היוו הוצאות הדלק כ-7.18% מהמחזור, כאשר ברבעון המקביל אשתקד היוו הוצאות הדלק כ-8.24% מהמחזור.
בהקשר של מחירי דלק – תחזית הרווח של יאט"א מתבססת על מחיר ממוצע של 45 דולר לחבית (ברנט) בשנת 2016, מחיר נמוך באופן משמעותי ממחיר ממוצע של 53.9 דולר לחבית בשנת 2015. יאט"א צופה כי הוצאות הדלק יהוו כ-19.7% מסך ההוצאות של ענף התעופה, זאת לעומת 33.1% בשנים 2013-2012 בהן מחיר חבית דלק עמד על ממוצע של 110.2 דולר לחבית (ברנט).
תנודות בשערי המטבעות – נכון ליום 30 ביוני 2016 חל פיחות של כ-2% בשער החליפין של השקל לעומת דולר ארה"ב ביחס ליום 30 ביוני 2015 ותיסוף של כ-1.4% ביחס ליום 31 בדצמבר 2015. נכון ליום 30 ביוני 2016 חל פיחות של כ-0.5% שער החליפין של היןרו לעומת דולר ארה"ב ביחס ליום 30 ביוני 2015 ותיסוף של כ-2.3% ביחס ליום 31 בדצמבר 2015.
תנודות בשיעורי הריבית – ברבעון השני לשנת 2016 חלה עלייה מ-0.28% ל-0.64% בשיעור הממוצע של ריבית הליבור ל- 3 חודשים ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
השלמת קליטת מטוסי בואינג 737-900ER
בחודשים פברואר ומרץ 2016 נמסרו לחברה שלושה מטוסים מדגם בואינג 737-900ER. עם קבלת מטוסים אלו, השלימה החברה את רכישתם וקליטתם של שמונה מטוסים מדגם זה. למימון רכישתם של שלושת המטוסים כאמור, התקשרה החברה עם שלושה בנקים מקומיים בהסכמי הלוואות.
שינוי אומדן לערך שייר של מטוסים מדגם 777
במשך הרבעון השני לשנת 2016, בהתאם לאינדיקציות אשר נצפו בשוק, אמדה החברה מחדש את ערכי השייר של מטוסיה מדגם בואינג 777. לדעת הנהלת החברה, אומדן זה משקף באופן נאות יותר את מחיר המכירה הצפוי בעת מימוש המטוסים. בעקבות שינוי אומדן ערך השייר כאמור ובהתאם למחירונים מקובלים, מכירה החברה, החל מהתקופה של שלושה חודשים שנסתיימה ביום 30 ביוני 2016 ,בהוצאות פחת נוספות, בסך של כ-2.3 מיליון דולר לרבעון.
תוצאות נוספות מהרבעון השני של השנה:
הוצאות מכירה – בהוצאות המכירה חל גידול בשיעור של כ- 5.8%, שנבע בעיקר מהעלייה במחזור ההכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
הכנסות אחרות נטו – ברבעון המדווח הכירה החברה בהכנסות אחרות בסך של כ-1.0 מיליון דולר, בגין רווח הון ממכירת מטוס מדגם 737-700. ברבעון המקביל אשתקד הכירה החברה בהוצאות אחרות נטו בסך של כ-4.8 מיליון דולר, בגין תוכנית פרישה מוקדמת של עובדי החברה.
הוצאות מימון – הוצאות המימון, נטו הסתכמו בכ-4.5 מיליון דולר בהשוואה לכ-3.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בהוצאות המימון נבע בעיקר מהפרשי שער.
מסים על ההכנסה – מסים על ההכנסה ברבעון המדווח הסתכמו בכ- 12.0 מיליון דולר לעומת כ- 6.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע מהעלייה ברווח לפני מסים על ההכנסה.
תזרימי מזומנים מפעילות שוטפת – בתחום זה לאל על נבע ברבעון תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של כ- 107.2 מיליון דולר לעומת תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של כ-78.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מהגידול ברווח לפני מסים ברבעון המדווח, לעומת הרבעון המקביל אשתקד ומהיות תזרים המזומנים מפעילות שוטפת לרבעון המקביל מושפע לרעה (כ-15 מיליון דולר) כתוצאה מתשלום בגין עסקאות גידור שלא נזקפו לרווח והפסד.
יתרת מזומנים – יתרות המזומנים והפקדונות של החברה ליום 30.6.2016 הסתכמו בכ-264 מיליון דולר.
דוד מימון מנכ"ל אל על: "אני שמח להציג שיפור בכל הפרמטרים התפעוליים והפיננסיים של החברה, לרבות גידול בקטעי נוסע בשיעור של כ-15%, צמיחה של כ-10% בהיקפי הפעילות של החברה, עלייה בנתח השוק ל- 34.2%, וכן גידול בשיעור התפוסה של המטוסים לרמה של 82.3%, הצגנו גידול בהכנסות וברווחיות, וזאת על אף התחרות המאתגרת וירידת מחירי כרטיסי הטיסה.
אנחנו שמחים לבשר כי החלטנו לחכור מטוס נוסף מדגם בואינג 787-9, כך שבסך הכל תקלוט החברה לצי המטוסים שלה 16 מטוסי דרימליינר חדשים, החל מבעוד שנה. אנחנו ממשיכים לשמור על מעמדנו בשוק התעופה הישראלי, כחברה מובילה וחדשנית המציעה ללקוחותיה נוחות מירבית וחדשנות טכנולוגית. אנחנו שמחים לשתף את ציבור בעלי המניות שלנו בהצלחת החברה ובשיפור בתוצאותיה הכספיות והיום הודענו כי נחלק דיבידנד נוסף בסך 18.3 מיליון דולר".
דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים: "אנו מסכמים את המחצית הראשונה של שנת 2016 ואת הרבעון השני של השנה עם שיפור ניכר בתוצאות הכספיות שנבע בעיקרו מהצמיחה בפעילות.
הוצאות הדלק של החברה ברבעון השני של השנה פחתו בכ-21% וזאת למרות גידול בפעילות, בהיקף של כ-10%. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת שנבע לחברה ברבעון השני, גדל לכ-107 מיליון דולר, דבר אשר הגדיל את יתרת המזומנים והפקדונות של החברה לרמה של 264 מיליון דולר.
האיתנות הפיננסית ומצבה העסקי של החברה מאפשרים לנו לחלק דיבידנד וכן לממש את האסטרגיה ארוכת הטווח של החברה להרחבת פעילותה".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=71640