נתונים אלה מגלים עד כמה קשה היום, אפילו לחברה תעופה מובילה בתחום הלואו קוסט, לייצר רווחים נקיים, בגלל התחרות העזה השוררת בשוק התעופה ותנאים חיצוניים מכבידים כמו עלייה במחירי הדלק, היחלשות הפאונד ועלייה בריבית הלייבור
הרווח הנקי של איזי ג'ט, חברת הלואו קוסט הבריטית, בתום השנה שהסתיימה בחודש ספטמבר, היה 305 מיליון פאונד, בהשוואה לרווח נקי בתקופה המקבילה ב-2016 של 473 פאונד, ירידה של 30.2%. הירידה ברווח הנקי התקבלה למרות שהטיסה 80.2 מיליון נוסעים, גידול של 9.7%, עם תפוסה (LF) של 92.6%, לעומת 91.6% ב-2016), גידול של 8.5% בהיצע המושבים שהגיע ל-86.7 מיליון מושבים והכנסה כוללת של 5.047 מיליארד פאונד, שזה גידול של 8.1%.
נתונים אלה מגלים עד כמה קשה היום, אפילו לחברה תעופה מובילה בתחום הלואו קוסט, לייצר רווחים נקיים, בגלל התחרות העזה השוררת בשוק התעופה ותנאים חיצוניים מכבידים כמו עלייה במחירי הדלק, היחלשות הפאונד ועלייה בריבית הלייבור. כל זאת עוד לפני יישום הברקזיט והשלכותיו הכלכליות, מה גם שכתוצאה מהסכם הרכישה של איזי ג'ט מאייר ברלין, החברה צופה ספיגת הפסדים ראשוניים בהיקף של כ-60 מיליון פאונד בגין פעילותה בנמל Tegel בברלין בשנת 2018.
תוצאות
הכנסה כוללת 5.047 מיליארד פאונד, בהשוואה ל-4.669 מיליארד פאונד באותה התקופה ב-2016, גידול של 8.1%.
רווח לפני מס של 408 מיליון פאונד, בהשוואה ל-494 מיליון פאונד באותה התקופה ב-2016, ירידה של 17.3%.
רווח אחרי מס של 305 מיליון פאונד, בהשוואה ל-437 מיליון פאונד באותה התקופה ב-2016, ירידה של 30.2%.
תנודתיות
החברה נקטה בקרת עלויות חזקה וקפדנית בניצול גודל רשת פעילותה, שיצרה חיסכון של 85 מיליון פאונד בהתמודדות עם הלחצים האינפלציוניים בשוק. העלות למושב, ללא דלק, במטבע קבוע, עלתה ב-0.9% ל-38.69 ליש"ט, בהתאם להנחיות, כאשר ההשקעה בשמירה על החוסן מהווה עלייה של 0.7% מגידול זה, ובגין ההשפעה של המשך השיבושים הגבוהים. לעומת זאת, העלות למושב במטבע קבוע ירדה ב-4.4% ל -49.96 פאונד בגין ההטבה של מחיר דלק מגודר נמוך יותר. אבל העלות למושב עלתה ב-2.4% ל-53.52 פאונד בעיקר כתוצאה מהשפעות מטבע שליליות. תוצאות אלו מוכיחות את התנודתיות הרבה הקיימת תוך כדי שמירה על עלות פר מושב.
רכישת חלק מאייר ברלין
בחודש אוקטובר הודיעה איזי ג'ט על הסכם לרכישת חלק מפעילותה של אייר ברלין בנמל התעופה Tegel בברלין, תמורת כ-40 מיליון יורו, בכפוף להגבלים עסקיים ואישורים רגולטוריים. הרכישה, שצפויה להיסגר בדצמבר השנה, תגרום להפעלה של עד 25 מטוסי איירבוס A320 נוספים ואת תעסוקתם של עד 1,000 צוותים לשעבר של אייר ברלין והשתלטות על נכסים נוספים, כולל סלוטים. מחיר הרכישה אינו כולל סטארט-אפ ועלויות תפעול מעבר לכך.
הפעילות בנמל Tegel לצד הבסיס הקיים שלה בנמל Sch?nefeld בברלין, יהפכו את איזי ג'ט לחברת תעופה מובילה בתחום טיסות קצרות הטווח בברלין.
על בסיס ההנחות הנוכחיות, צופה איזי ג'ט הפסדים ראשוניים בהיקף של כ-60 מיליון פאונד בגין פעילותה ב-Tegel בשנת 2018, שבו היא אמורה להתחיל לפעול בינואר 2018 באמצעות המטוסים בחכירה רטובה ותשואות נמוכות בתחילה. בנוסף לכך צפויות בשנת הכספים 2018 עלויות חד פעמיות, שאינן קשורות ישירות לעסקה, בסכום של כ-100 מיליון פאונד. עלויות אלה מייצגות את החכירה היבשה של מטוסים, הכוללות את המרת צי ועלויות גיוס עובדים והדרכה, ואת עלויות העסקה עצמה. לדברי איזי ג'ט העסקה צפויה להניב רווחים ב-2019.
דוח פרידה
מנכ"לית איזי ג'ט, קרולין מקול אמרה: "איזי ג'ט מציגה תוצאות חזקות בשנה קשה לתעשיית התעופה, בה הטיסה מספר שיא של 80 מיליון נוסעים עם שיא בתפוסה של 92.6%, גידול בקיבולת של 8.5% וגידול בהכנסות ביותר מ-8.1% ליותר מ- 5 מיליארד פאונד. הגישה שלנו להשגת עמדה ראשונה ושנייה בנמלי התעופה המובילים באירופה, שירות ידידותי ושירות לקוחות יעיל, כמו גם התמקדות מתמשכת בבקרת עלויות, העניקו לאיזי ג'ט יתרון אסטרטגי בתקופה שבה היינו עדים לפשיטות רגל של חברות תעופה ושבה מספר חברות תעופה נאבקו תפעולית. המודל של איזי ג'ט הוא גמיש ואיתן ויש לנו עכשיו מומנטום חזק שיאפשר לחברה לגדול ולהרוויח.
"בנימה אישית, אלו יהיו התוצאות הפיננסיות האחרונות שלי כמנכ"לית החברה ואני רוצה להודות לכל אנשי איזי ג'ט שתרמו כה רבות לסיפור ההצלחה של החברה. אני מאחלת להם את כל הטוב לעתיד".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=69345