האם מכירות מקוונות ובלק פריידי יכולות להחזיר את טיסות המטען לגדולתן, לאחר שספגו ירידות בשנים האחרונות?
בלק פריידי ("יום שישי השחור") ו"סייבר מאנדי" (החל היום), ימי המכירות המסורתיים, שוטפים את העולם. ערש הולדתם של "ימים" אלה היא ארצות הברית וההערכות הן כי הצרכנים בארה"ב ישקיעו בסביבות 7.5 מיליארד דולר דרך האינטרנט (והרבה יותר בחנויות) ב"יום שישי השחור" ו-9.4 מיליארד דולר ב"סייבר מאנדי" – ויגיעו לשיאים חדשים.
למרות זאת, המכירות של יום הרווקים הסיני שהתקיים ב-11 בנובמבר, עקף את המכירות של חג ההודיה בארצות הברית והניבו השנה כ-38 מיליארד דולר. בשילוב עם ההתפשטות הגוברת של תופעת ה-Black Friday במדינות שמחוץ לארה"ב (כולל בריטניה, ארגנטינה, טורקיה, הודו ואוסטרליה), חודש נובמבר מהווה תקופת מכירות מרכזית עבור קמעונאים ומשלוחי רשת מקוונים – כולל מפעילי מטען אווירי – כאחד.
מה עושים מבצעי הקניות למפעילי המטען האווירי – הקרגו
שנת 2019 הייתה שנה מאתגרת לסחר הבינלאומי ולשוק המטענים האוויריים באופן כללי: היקפי המטענים המסחריים והמוטסים ירדו במונחים של שנה מול שנה. ארגון חברות התעופה העולמי יאט"א (IATA) יצר תרשים המראה את היחס בין הסחר העולמי לייצור התעשייתי (קו כחול) שמגלה סטגנציה מאז המשבר הפיננסי העולמי, לאחר תקופה מתמשכת בה הסחר צמח בקצב כפול כמעט מקצב הייצור. במקביל, המכירות המקוונות גדלו במהירות, כשיעור מסך המכירות הקמעונאיות (קו אדום – הנתונים מתייחסים לארה"ב בלבד). במקרים רבים, משלוח אקספרס של הרכישות המקוונות כרוך ברכיב הובלה אווירית.
אז האם מכירות מקוונות יכולות להחזיר את טיסות המטען לגדולתן? לפי יאט"א, המסחר האלקטרוני היה אחד ממקורות הצמיחה העיקריים של מפעילי המטען האווירי בשנים האחרונות – בחלקו בזכות ריבוי המכירות בתקופה זו של השנה, בה חל בלק פריידיי, שכן הרבעון הרביעי הוא זמן השיא של השנה בהיקפי המטען האווירי. אלה החדשות הטובות. אולם חלקן של המכירות המקוונות נותר קטן-יחסית, למרות קצב הצמיחה המהיר שלה. המסחר האלקטרוני בהחלט הופך להיות חלק חשוב יותר ויותר בפעילות עבור חברות הובלת מטען רבות, אך בשלב זה, היקף המכירות המקוונות אינו גדול דיו בכדי לתחזק את ענף המטען האווירי לבדו בעידן שבו, כאמור, היקפי המטענים המסחריים ירדו.
המכירות המקוונות צפויות להגיע ל-4 טריליון דולר עד 2020
עוד לפי יאט"א, ענף הטסת המטען האווירי מוכן לנצל את המסחר האלקטרוני: הכלכלה העולמית פונה יותר ויותר למסחר אלקטרוני, בין אם לצורך קניות מקוונות בין צרכנים לעסקים, מצרכן לצרכן או מעסק לעסק. עולמות מסורתיים ודיגיטליים משולבים גם הם עם פתרונות בין-ערוציים ומודלים עסקיים המשלבים חוויות לא מקוונות, מקוונות ואפילו וירטואליות.
המסחר האלקטרוני הוא מנוע הצמיחה של ענף המטען האווירי, ולכן יש צורך גובר במהירות, ניראות והחזרות קלות, שכולם ישפיעו על רשת הלוגיסטיקה. ענף המטען האווירי Cargo iQ – מניע שינוי בתעשיית המטען האווירי על ידי פישוט ההליכים וחיבוק יוזמות וטכנולוגיות חדשות, ועוזר להפוך את המטען האווירי לקל, מהיר וחכם יותר.
שינוע מטען אווירי הוא נתון מרכזי למסחר אלקטרוני ופתיחת יותר ויותר הזדמנויות למודלים עסקיים דיגיטליים חדשים. צמיחת המסחר האלקטרוני תועיל הן לתאגידים הגדולים והן למפעלים קטנים ובינוניים. על ידי שיפור שירותי המסחר האלקטרוני והפיכתם לזמינים ברחבי העולם, מדינות מתפתחות יכולות להגדיל את כלכלתן, להפחית את העוני ואת אי השוויון.
לסיכום, האופן שבו ענף המטען האווירי השתנה ומציע מוצרים ושירותים המשרתים את לקוחות המסחר האלקטרוני שלהם, כולל מעקב אחר המשלוח מתחילת הדרך ועד סופה (End-to-end tracking), הודעה מיידית, משלוח מהיר ומחיר נמוך.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=101670