2.054 מיליארד דולר הכנסות, 107 מיליון דולר רווח נקי, 8% גידול במספר הנוסעים, הצטיידות רחבה במטוסים חדשים והסכם שכר ראשון מזה שלוש שנים
חברת אל על מציגה היום את התוצאות הכספיות לשנת 2015 שהיוו שנת שיא עבור החברה מאז היווסדה: הכנסות החברה הסתכמו ב- 2.054 מיליארד דולר לעומת 2.081 מיליארד דולר בשנה קודמת, הרווח לפני מס הסתכם בכ- 145 מיליון דולר, הרווח הנקי הסתכם בכ- 107 מיליון דולר לעומת הפסד של 28 מיליון דולר ב- 2014. בנוסף, מחלקת החברה דיבידנד בהיקף של 15 מיליון דולר, בנוסף לדיבידנד שחולק לפני מספר חודשים בסך של כ- 25 מיליון דולר . יצוין, כי מניית אל על הציגה תשואה גבוהה מאד בבורסה בתל אביב בשנת 2015 – 374% – שיעור המהווה גם תשואה גבוהה מבין חברות התעופה העולמיות. החברה נכנסה לתחום חדשני, במסגרתו השיקה את "קוקפיט" – מאיץ סטארט אפים בתחומי התיירות והתעופה.
דוד מימון מנכ"ל אל על אמר היום: "במסגרת הסכם שכר חדש מיוני 2015, הוענקו תוספות שכר של 3% לכל העובדים ומענק חתימה של 3 מיליון דולר. בגין הרווח של השנה יקבלו העובדים תוספת שכר נוספת בשיעור של 1%. בנוסף, הוחלט להעניק השנה לכל העובדים והמנהלים בונוסים בהיקף של מעל 9 מיליון דולר וזאת מעבר לתוספות השכר והמענקים שניתנו לעובדים בהסכם הקיבוצי"
מנכ"ל אל על, דוד מימון הוסיף ואמר: "אנחנו מציגים תוצאות שיא. אל על ניצבת היום בשורה הראשונה של חברות התעופה העולמיות לא רק מבחינת התשואה למשקיעים, אלא גם בהיבט החדשנות והשירות לנוסע"
שיפור בכל הפרמטרים הפיננסיים
אל על הציגה שיפור משמעותי בכל הפרמטרים הפיננסיים:
עלייה ברווחיות הגולמית לכ-461 מיליון דולר – המהווים שיעורי רווח של כ- 22.5% בהשוואה לכ- 13.4% ב- 2014 וכ- 17.4% בשנת 2013;
עלייה ברווחיות התפעולית לכ- 170 מיליון דולר ובשיעורי הרווח ל כ- 8.3% בהשוואה להפסד של כ- 13 מיליון דולר ב-2014, ורווח תפעולי של כ- 64 מיליון דולר בשיעור רווחיות של כ- 3% ב- 2013;
יצירת מזומנים מפעילות שוטפת בסך של כ-271 מיליון דולר ועלייה ביתרות המזומנים והפיקדונות לסך של 189 מיליון דולר;
ה- EBIDTA הגיע לכ-331 מיליון דולר (שיעור של כ-16% מהמחזור).
דוד מימון, מנכ"ל אל על: "בזכות עובדים מצוינים, שיפור דרמטי ביעילות התפעולית בשל הירידה במחיר הדלק, הכנסת מטוסים חדשים, טיסות בתמחור מודולרי במותג UP שהגדילו את הביקוש, השקעה ניכרת באתר הסחר האלקטרוני וחתימה על הסכם שכר היסטורי – אנחנו מציגים תוצאות שיא. אל על ניצבת היום בשורה הראשונה של חברות התעופה העולמיות לא רק מבחינת התשואה למשקיעים, אלא גם בהיבט החדשני, כמתחייב מהיותנו אומת סטארט-אפ. אני מקווה שנחתום בקרוב גם על הסכם התייעלות שכר עם הטייסים שיאפשר התייעלות נוספת ושיפור שכרם על ידי חלוקת החיסכון בין החברה לבינם וכך נוכל להמשיך בפיתוח מואץ של החברה ושל השירות לנוסעינו על רקע התחרות הגוברת בשוק התעופה העולמי".
דגנית פלטי, סמנכ"לית הכספים: "אנו שמחים לסכם את שנת 2015 עם תוצאות שיא ברווחיות ועם שיפור משמעותי במדדים התפעוליים, התזרימיים והפיננסיים. ההוצאות התפעוליות של החברה פחתו ב-2015 ב- 210 מיליון דולר בעיקר בשל הירידה במחירי הנפט, למרות העלייה בהיקפי הפעילות של החברה. החברה פועלת להקטנת העלויות ולהמשך השיפור במדדים התפעוליים שלה. השיפור בתוצאות ואיתנותה הפיננסית של החברה מתבטאים, בין היתר, בעלייה חדה ב-EBITDA לכ-331 מיליון דולר, ובנזילות גבוהה המשתקפת בקופת המזומנים והפיקדונות של החברה, שהסתכמה בסוף 2015 בכ-189 מיליון דולר".
מסחר – כ-8% גידול במספר הנוסעים
החברה הגדילה בשנה החולפת את מספר הנוסעים ליותר מ- 5 מיליון לעומת כ- 4.7 מיליון ב-2014 – גידול של כ- 8%, בין היתר כתוצאה מהשקת המותג UP כמענה לתחרות בטיסות Low Cost. למרות פתיחת השמיים והתגברות התחרות נשארו שיעורי התפוסה יציבים – כ- 82%-83%. אתר הסחר האלקטרוני של החברה הגדיל את היקף המכירות שלו לכ- 270 מיליון דולר, לעומת כ- 230 מיליון דולר בשנה קודמת. החברה הרחיבה את רשת הנתיבים עם פתיחת קו חדש לבוסטון, שם מרוכזות קהילות יהודיות והיי טק גדולות. לצד כל אלה, הרחיבה החברה משמעותית את מועדון הנוסע המתמיד, השיקה את כרטיס האשראי Fly Card וגייסה יותר מ- 140 אלף לקוחות חדשים מאז ההשקה לפני כשנה וחצי.
מטוסים – תוכנית ההצטיידות הגדולה
במסגרת תוכנית ההצטיידות הגדולה בתולדות החברה יוחלפו 13 מטוסים בצי רחב הגוף החל מ- 2017, ב- 15 מטוסים החדישים והמשוכללים ביותר בשוק התעופה, מטוסי בואינג 787Dreamliner . המהלך צפוי להקטין את עלויות התפעול בכ-20%, יגדיל בצורה משמעותית את הניצולת, יאפשר להטיס מספר גבוה יותר של נוסעים לצד חוויית טיסה מפנקת ביותר בשוק, הן לנוסעי מחלקת תיירים והן לנוסעי הפרימיום.
החברה הצעירה את צי המטוסים לכ- 8 שנים בממוצע בצי צרי הגוף, עם קבלת שלושה מטוסים צרי גוף מסדרה 737-900. הצערת הצי מקטינה עלויות תחזוקה, מגדילה את כושר הניצול ומציעה חוויית נוסע טובה יותר. בנוסף, לצד תוכנית ההצטיידות, החברה שיפרה בצורה משמעותית את חווית הטיסה במטוסים הקיימים על ידי חוויית בידור מתקדמת והחלפת כיסאות במחלקות היוקרה למיטות (180 מעלות).
שכר – הסכם שכר לראשונה מזה 3 שנים
בתום תקופה ממושכת של משא ומתן, חתמה החברה על הסכם שכר עם כל המגזרים בחברה, לאחר שלוש שנים בהם לא היה הסכם בתוקף. במסגרת ההסכם הוענקו תוספות שכר של 3% לכל העובדים, מענק חתימה של 3 מיליון דולר. כמו כן, בגין הרווח עליו דיווחה החברה, יקבלו העובדים על פי הסכם העבודה החדש תוספת שכר נוספת בשיעור של 1%, ומעבר לכך, החליט דירקטוריון החברה בהמלצת המנכ"ל, להעניק השנה לכל העובדים והמנהלים בונוסים נוספים בהיקף של מעל 9 מיליון דולר וזאת מעבר לתוספות השכר והמענקים שניתנו לעובדים בהסכם הקיבוצי"
על פי מדיניות תגמול לנושאי משרה של החברה, שאושרה על ידי הדירקטוריון, קיים מנגנון חלוקת מענק שנתי להנהלה בכירה בגין תקופה של שלוש שנים, כך שסך של 70% בלבד מוענק בשנה הראשונה וה – 30% הנותרים מוענקים רק בכפוף לעמידה במבחן הרווח המצטבר בתום שלוש השנים. בשנת 2015 חולק מענק מלא בתום התקופה הראשונה (2013-2015).
תוצאות לשנת 2015
הכנסות מהפעלה -הסתכמו בכ- 2,054 מיליון דולר, המשקף קיטון של כ-1.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ירידה זו נובעת בעיקר מהכנסות מטיסות הנוסעים של החברה אשר הושפעו ממספר מגמות מנוגדות. מחד ההכנסות הושפעו לטובה כתוצאה מגידול במספר הנוסעים בנתב"ג . מנגד, הכנסות החברה הושפעו לרעה כתוצאה מירידה במחירי הטיסות בשנה המדווחת, וזאת בעיקר בשל התגברות התחרות והשפעת הירידה במחירי הנפט. כמו כן, הכנסות החברה הושפעו לרעה באופן משמעותי כתוצאה משחיקת שערי החליפין של המטבעות השונים בהם מתבצעות חלק מעסקאות המכר של החברה (בעיקר יורו) ביחס לדולר. יצויין כי שחיקת המטבעות התבטאה בצורה חיובית בצד ההוצאות של החברה שנקובות במטבעות אלו.
הוצאות הפעלה – קטנו בשנת 2015 לסך של כ- 1,593 מיליון דולר המשקף קיטון של כ-11.6% ביחס לשנת 2014. עיקר הירידה בהוצאות ההפעלה של החברה נובעת מהירידה החדה בהוצאות הדס"ל של החברה, אשר קטנו בשיעור של כ-32% ביחס להוצאה המקבילה אשתקד (לרבות השפעת הגידור), כתוצאה מירידה משמעותית במחירי הדס"ל. ירידה זו קוזזה בחלקה ע"י גידול בכמות הדס"ל שנצרכה בשל העלייה בהיקף הפעילות של החברה. כמו כן קיטון של כ-12% בהוצאות דמי המעבר האוירי של החברה, על אף הגידול בהיקף הפעילות, המיוחסת בעיקר להשפעה חיובית של שחיקת מטבע היורו, ביחס לדולר וכן גידול של כ-15% בהוצאות הפחת הנובע בעיקר מגידול בציוד הטיסה של החברה, וכן משינוי אומדן בגין התכנית להוצאת המטוסים רחבי הגוף של החברה .
הוצאות שכר – כלל הוצאות השכר של החברה בשנת 2015, קטנו בהשוואה לשנה המקבילה אשתקד כתוצאה מהתחזקות הדולר ביחס לשקל, לרבות השפעות חיוביות של גידור החשיפה. הקיטון בהוצאות השכר קוזז בחלקו כתוצאה מהעלייה במצבת כוח האדם בשל הגידול בפעילות, כתוצאה מיישום הסכם השכר אשר נחתם בחודש יוני 2015, וכן בשל הפרשה למענקי רווח אשר הוכרה בשנת 2015 ואשר לא חולקו אשתקד.
הוצאות מכירה –חל קיטון בשיעור של כ- 3.6% ביחס לשנת 2014, בעיקר כתוצאה מקיטון בהוצאות ההפצה וקיטון בהוצאות השכר בשל התחזקות הדולר, כמוסבר לעיל, זאת בקיזוז גידול בהוצאות פרסום.
הוצאות הנהלה וכלליות – חל קיטון בשיעור של כ-7.5% ביחס לשנת 2014, בעיקר כתוצאה מקיטון בהוצאות השכר, בשל התחזקות הדולר.
הכנסות והוצאות אחרות– במהלך שנת 2015 רשמה החברה הוצאות אחרות נטו בסך של כ-3.3 מיליון דולר, בעיקר הוצאות בגין תוכנית פרישה מוקדמת וזאת בקיזוז רווח הון ממכירת מטוס 737-700. מנגד, בשנת 2014, רשמה החברה הכנסות אחרות, נטו בסך של כ-11.5 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מרישום רווח הון ממכירה וחכירה מחדש של שני מנועים וביטול הפרשה לתביעות משפטיות מסוימות.
הוצאות מימון – הוצאות המימון, נטו בשנת 2015 הסתכמו בכ-26.0 מיליון דולר בדומה לכ-26.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
רווח לתקופה – הרווח לפני מסים בשנת 2015 הסתכם בכ- 144.6 מיליון דולר והרווח הנקי בכ-106.5 מיליון דולר, אשר היווה כ- 5.2% מהמחזור, לעומת הפסד לפני מסים של כ- 38.3 מיליון דולר והפסד נקי של כ-28.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
תוצאות לרבעון 4 לשנת 2015
המגמות העיקריות שהשפיעו על תוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2015 בהשוואה לרבעון הרביעי אשתקד דומות בעיקרן למגמות המוסברות בניתוח התוצאות השנתיות, לרבות בגין התמורות שחלו בהכנסות החברה כפועל יוצא של החרפת התחרות ומאידך גידול בכמות הנוסעים, וכן לרבות הקיטון בהוצאות ההפעלה בעיקר כפועל יוצא של הירידה במחירי הדס"ל.
הכנסות מהפעלה– הסתכמו בכ- 476.3 מיליון דולר, המשקף קיטון של כ-3.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
הוצאות הפעלה -קטנו לכ- 379.1 מיליון דולר המשקף קיטון של כ-14.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
רווח לתקופה – הרווח לפני מסים הסתכם בכ- 16.2 מיליון דולר והרווח הנקי בכ-12.2 מיליון דולר, אשר היווה כ- 2.6% מהמחזור, לעומת הפסד לפני מסים של כ- 19.9 מיליון דולר והפסד נקי כ-14.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
נתונים נוספים ליום 31 בדצמבר 2015
הנכסים השוטפים של החברה – הסתכמו לסך של כ-394.3 מיליון דולר, גידול של כ-105.9 מיליון דולר ביחס ליום 31 בדצמבר 2014. הגידול נבע בעיקר מעלייה ביתרות המזומנים והפקדונות לזמן קצר בשל השיפור בתוצאות הפעילות של החברה.
יתרות המזומנים והפקדונות – הסתכמו לכ- 189.2 מיליון דולר, עליה של 86.4 מיליון דולר לעומת סוף שנת 2014.
ההתחייבויות השוטפות של החברה– הסתכמו לסך של כ-843.1 מיליון דולר. הגידול בסך של כ- 35.3 מיליון דולר ביחס ליום 31 בדצמבר 2014 נבע בעיקר מעליה באשראי לזמן קצר, הנובע ברובו ממימון מקדמות בגין מטוסי ה-737-900 אשר התקבלו בחברה לאחר תאריך הדוח.
הון חוזר working capital – לקבוצה גרעון בהון החוזר בסך כ- 448.8 מיליון דולר לעומת גרעון של כ- 519.3 מיליון דולר ליום 31 בדצמבר 2014. יצויין כי, חלק מהותי מהגרעון בהון החוזר אינו משקף תזרימי מזומנים בטווח הקצר כמוסבר להלן.היחס השוטף של החברה ליום 31 בדצמבר 2015 שהסתכם לכ-46.8% לעומת 35.7% ליום 31 בדצמבר 2014. הגרעון בהון
החוזר כולל שלושה מרכיבים מהותיים אשר נכללים במסגרת סעיפי ההתחייבויות השוטפות של החברה ומאופיינים במחזוריות עסקית שוטפת אולם החברה אינה נדרשת למקורות תזרימיים בטווח הקצר על מנת לפרעם: הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה והכנסות מראש ממועדון הנוסע המתמיד שסילוקן ייעשה באמצעות העמדת שרותי טיסה עתידיים והתחייבויות לעובדים בגין חופשה, אשר צפויה להיות משולמת על פני מספר שנים, אך מסווגת כהתחייבות לזמן קצר בהתאם לכללי החשבונאות. סעיפים אלו מושפעים, בין היתר, מהעונתיות של הפעילות ומעיתוי החגים. מרכיב מהותי נוסף הוא הלוואות קצרות מועד למימון מקדמות עבור רכישת מטוסי 737-900 חדשים שהמקור לפרעונן הוא הלוואות ארוכות טווח הנלקחות בעת קבלת המטוסים..
הנכסים הלא שוטפים –הסתכמו לסך של כ- 1,269.9 מיליון דולר, קיטון של כ-23.3 מיליון דולר ביחס ליתרתם ביום 31 בדצמבר 2014, הנובע מגידול במצבת הנכסים של החברה כתוצאה מקליטת מטוס 737-900ER, החמישי בסדרה ומאידך קיטון בשל הוצאות הפחת השוטפות של החברה, ובשל מכירת מטוס 737-700 שהתבצעה בסמוך לסוף שנת הדיווח.
התחייבויות לא שוטפות – הסתכמו לסך של כ-626.3 מיליון דולר, קיטון בסך של כ-36.1 מיליון דולר ביחס ליתרתם ביום 31 בדצמבר 2014. הירידה נבעה מפרעון הלוואות בקיזוז הלוואה שנתקבלה בחודש מרץ 2015 למימון מטוס 737-900 ובקיזוז גידול בהתחייבות למיסים נדחים כתוצאה מהרווח לפני מס לתקופה.
הון – הסתכם לכ-194.8 מיליון דולר. הגידול בסך של כ- 83.3 מיליון דולר ביחס להון ליום 31 בדצמבר 2014 נבע בעיקר מהרווח הנקי לתקופה בסך של כ-107מיליון דולר ובקיזוז דיבידנד בסך של כ-24.7 מיליון דולר ששולם בתקופה המדווחת.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת – בשנת 2015 נבע לחברה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של כ- 271.4 מיליון דולר לעומת תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של כ-163.4 מיליון דולר בשנת 2014, הגידול נבע בעיקר כתוצאה מהשיפור ברווח לפני מס של החברה בשנה המדווחת לעומת אשתקד, כמפורט לעיל. עוד יצוין, כי בשנת 2015, שילמה החברה סך של כ-33 מיליון דולר בגין פקיעת עסקאות גידור שלא הוכרו חשבונאית אשר ההפסד בגינם, ברובו, הוכר עוד בשנת 2014, תשלום זה הקטין את תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת בשנת הדיווח.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=72286