לרגל כנס התיירות ה-7 של המכללה האקדמית כנרת נערך סקר הבוחן את הרגלי תיירות הפנים של הישראלים ואת העדפותיהם בבחירת סוג ואופי חופשה, איזור גיאוגרפי, תדירות וכדומה. מה הוא אתר התיירות האהוב על הישראלים
כנס התיירות ה-7 של המכללה האקדמית כנרת יערך השנה בשיתוף עם אשכול גליל מזרחי בנושא "תיירות אזורית – חסמים והזדמנויות לצמיחה כלכלית", מחר , יום ג' ה-28.4.2015 בבית גבריאל ויעסוק בשיתוף פעולה בין מיזמי תיירות מתחרים – לטובת קידום התיירות האזורית. בכנס ייקחו חלק מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי; מנכ"לית אשכול גליל מזרחי, נורית צור-רבינו; ומומחים מישראל ומהעולם העוסקים במחקר ופיתוח תיירות מר כריסטוס פטריאס, יועץ האיחוד הארופאי לפיתוח תיירות, פרופ' ג'יאן ניאפנה מאוניברסיטת אריזונה שיציג מודל לפיתוח תיירות אזורית, פרופ' עליזה פליישר מאוניברסיטה העברית שתדבר על היבטים כלכליים.
לרגל הכנס ורגע לפני חופשת הקיץ, ערכה המכללה סקר מיוחד הבוחן את הרגלי תיירות הפנים של הישראלים ואת העדפותיהם בבחירת סוג ואופי חופשה, אזור גיאוגרפי, תדירות טיול וכדומה.
מתוצאות הסקר עולה כי אתר התיירות האהוב על הישראלים הוא העיר העתיקה בירושלים (כ-38%), אחריו בפער קטן שמורת הבניאס בצפון (36%) ובהמשך נמל תל אביב (24.3%), שמורת עין גדי (23.5%) ויפו העתיקה (21.2%). עתיקות קיסריה (11%) וגן החיות התנ"כי (12%) היו שני האתרים הכי פחות פופולריים בקרב המשיבים שהתבקשו לדרג את שלושת האתרים האהובים עליהם.
עוד עולה כי, הפופולריות של אתר החרמון עולה משמעותית בגילאים הצעירים (24% בקרב גילאי 18-29) ויורדת דרמטית עם התבגרות המשיבים – כ-18% בקרב משיבים בגילאי 30-49 וכ-6% בלבד במשיבים בגילאי 50-65. לעומת זאת, הפופולריות של הגנים הבהאים בחיפה ויפו העתיקה מזנקת עם התבגרות הנשאלים (הגנים הבהאים: 8.5% בקרב הקבוצה הראשונה, כ-16% בקבוצה האמצעית וכ-26% בקרב הקבוצה הבוגרת; יפו העתיקה: 14.6%, 19.3% ו-31.5% – בהתאמה).
ברמת האזור, מראים הישראלים העדפה גורפת לחלקים הצפוניים בישראל. המשיבים התבקשו לדרג את שלושת האזורים האהובים עליהם בישראל ובחרו במקום הראשון באזור הגולן (כ-40%), אזור הגליל (כ-36%) ואזור טבריה והכנרת (כ-28%). כ-28% בחרו גם באזור אילת וחופי הים האדום. לאחריהם אזור ים המלח (22%), הרי ירושלים (כ-17%). אזור תל אביב נבחר בין האזורים הפחות פופולריים לטיולים וחופשות עם כ-9% בלבד.
55% מהישראלים מטיילים או יוצאים לחופשה בישראל לפחות פעם בשנה. כ-28% סיפרו כי הם יוצאים לחופשה או טיול בישראל פעם בשנה, כ-27% סיפרו כמטיילים או חופשים בישראל בתדירות של פעם בחצי שנה, כ-22% דיווחו על לפחות פעם בחודשיים או שלושה. 7% בלבד דיווח כי לא מטיילים או יוצאים לחופשות בישראל כלל. תושבי אזור השרון יוצאים לחופשות בישראל בתדירות הגבוהה ביותר וכ-12% מתוכם מעידים כי מטיילים פעם בשבוע-שבועיים, כמעט פי 3 מהממוצע הארצי העומד על 4.7% ופי 12 מתושבי ירושלים שרק 1.6% מביניהם מעיד על תדירות כזו ושמרביתם (כ-70%) מטיילים בישראל פעם בחצי שנה או שנה.
למעלה מ-56% מהישראלים יעדיפו לינה בבית מלון כשהם יוצאים לטיול או לחופשה בישראל והאחוזים עולים עם הגיל – בגילאי 30-49 – כ-59% יבחרו בבית מלון ואילו בגילאי 50-65 כ-66% יעדיפו מלון. לעומת זאת, 16% מהישראלים יבחרו בצימר וכ-12% יבחרו בקמפינג. בקרב צעירים בגילאי 18-29 הביקוש ללינה בשטח גבוה פי שתיים וכ-24% מעידים שיבחרו בקמפינג. מגמה דומה ניתן לראות בקרב המטיילים "הכבדים", אלו שהעידו על עצמם שמטיילים יותר מפעם בשלושה חודשים – 21.5% העידו כי יעדיפו קמפינג לעומת כ-7% בלבד בקרב המטיילים "הקלים".
ככל שמתבגרים יש יותר זמן פנוי לטייל – על אף ההעדפה הגורפת ללינה בבתי מלון, כ-45% מהישראלים מדווחים כי הגורם המשפיע ביותר אשר מונע מהם לטייל בישראל הוא המחירים הגבוהים של הלינה בישראל. בקרב הצעירים הגורם המונע המשמעותי ביותר הוא העדר זמן פנוי (כ-43%), והשפעתו פוחתת באופן ניכר עם הגיל – 30% בלבד בגילאי 30-49 וכ-18% בגילאי 50-65.
על אף הדיון הציבורי הער בנושא בתקופה האחרונה- רק 10% מהמטיילים מעידים כי העדר תחבורה ציבורית בשבת מונעת מהם לטייל בישראל. מחירי הכניסה לאתרים וכן הפקקים והנסיעות הארוכות (כ-22% לכל אחד) מהווים אף הם גורם מונע משמעותי.
ד"ר דלית גסול מהמחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה ויו"ר הכנס: "יוקר המחייה בישראל בא לידי ביטוי באופן מובהק גם בתוצאות הסקר. בעוד שעולה כי הישראלים אוהבים לטייל בישראל ועושים זאת בתדירות גבוהה, אנו רואים כי מחירי הלינה ומחירי הכניסה לאתרים ואטרקציות מהווים חסם ומנגד רואים עלייה משמעותית בעליית הביקוש לאתרי קמפינג, המהווים פתרון חסכוני עבור התיירים הישראלים."
נורית צור-רבינו, מנכ"לית אשכול גליל מזרחי: "הסקר מחזק את ההבנה כי הגליל המזרחי הוא האזור האהוב ביותר על הציבור הישראלי. תעשיית התיירות בגליל המזרחי היא מנוע צמיחה אזורי בר קיימא ועל המדינה להשקיעה משאבים ולגבש תוכנית פעולה מתאימה לקידום המערך התיירותי באזור, על כל גווניו".
הסקר נערך על ידי חברת TNS בקרב 500 משיבים דוברי עברית בגילאי 18-65 במתודה של סקר אומניבוס.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=73917