השבוע נחתם הסכם בין חברת הבנייה לנציבות האירופית למימון חלקי של הפרויקט שאמור להתחיל בסוף השנה ולהסתיים ב-2030. מה יהיה אורכו של הגשר והעלות המוערכת?
האם החלום הישן לחבר את האי סיציליה ליבשת איטליה עומד להתגשם ? היסטוריונים מציינים שעוד בתקופת הרומאים נדון הרעיון של הגשר ולמעשה הם אכן בנו אחד כזה עשוי מחביות וסירות.
הדיקטטור בניטו מוסוליני החייה מחדש את החלום לקשר את סיציליה ליבשת, אבל רק בממשלת סילביו ברלוסקוני בתחילת שנות ה-2000 השיגה התוכנית מימון מבריסל. בשנת 2009 הוענק חוזה לבניית הגשר, אבל התוכנית בוטלה ב-2013 לאחר שראש הממשלה לשעבר מריו מונטי סגר את חברת הבנייה כחלק מתוכנית קיצוצים ארצית.
בשנת 2022, ממשלת הימין החדשה שנבחרה באיטליה הודיעה שהיא מעוניינת להחיות את התוכניות למה שיהיה הגשר התלוי הארוך בעולם וראש הממשלה ג'ורג'יה מלוני אמרה שהיא תבקש מהאיחוד האירופי לסייע במימון הפרויקט ההנדסי השאפתני.
השבוע חתמו חברת הבנייה של הגשר והנציבות האירופית על הצעת מימון חדשה. העלות הכוללת המוערכת היא 4.6 מיליארד אירו והבנייה אמורה להיפתח עד סוף השנה הנוכחית ולהסתיים ב-2030. לחיבור הכביש והרכבת המוצעים יהיה טווח מרכזי באורך של למעלה מ-3 ק"מ, מה שהופך אותו לגשר התלוי הארוך בעולם. הגשר יעבור מהעיר מסינה לאזור קלבריה ביבשת.
סיציליה, האי הגדול ביותר בים התיכון, ששטחו כ-26,000 קמ"ר ואוכלוסייתו מונה למעלה מ-5 מיליון תושבים, מופרד על ידי מצר מסינה. נכון לעכשיו, ניתן להגיע לאי בטיסה, כלי שייט או ברכבת הנישאת במעבורת.
התומכים בפרויקט אומרים כי אוניות משא המגיעות דרך תעלת סואץ תוכלנה להעביר את הסחורות ישירות לרכבות בסיציליה ולחסוך כסף על הפלגות ימיות ממושכות. בנוסף, הפרויקט יעזור לכלכלה המקומית ויגשר על הפער בין הצפון העשיר לדרום העני יותר.
לעומתם המתנגדים טוענים שמדובר בבזבוז כספי ציבור וסיכון נוכח העובדה שמדובר באזור סיסמי פעיל. הר הגעש אטנה שוכן קרוב לעיר קטניה. אנשי איכות הסביבה גם מזהירים מפני הסיכון למערכות אקולוגיות מקומיות ומהפגיעה האסתטית בנוף.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=164619