מנהל נתב"ג שמואל זכאי: "אני מתנצל בפניי אזרחי ישראל. בבחירה בין תורים ארוכים בנתב"ג לבין ביטול טיסות בחרנו באפשרות הראשונה לטובת הכיס של הצרכן הישראלי"
הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) התכנסה היום (ג') לדיון חירום בנושא העומסים בנמל התעופה בן-גוריון, זמני המתנה ארוכים וחווית הנוסע.
יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, ח"כ יעל רון בן משה: "יש כאוס אמיתי בנתב"ג, חווית הלקוח לא טובה. אנשים מחכים כשעה וחצי רק בתחנת הבידוק הביטחוני והצ'ק אין. לצערי ישנה דאגה שהכאוס בנתב"ג יגביר תוקפנות ואלימות של האזרחים שעומדים בתור. משרדי הממשלה צריכים להכניס את היד עמוק לכיס ולפתור את הבעיה מהשורש. בנתב"ג צריך לצאת בקמפיין הסברה לציבור להתנהגות נכונה בעת הגעה לשדה".
"אני מתנצל בפניי אזרחי ישראל" אמר מנהל נתב"ג שמואל זכאי במהלך הדיון בוועדה. לדבריו: "זאת לא רמת השירות שאנחנו אמורים לתת לנוסעים שמבקשים לצאת מגבולות מדינת ישראל". לדברי זכאי: "השנה צפויים בנתב"ג לעבור 18 מיליון נוסעים. אישרתי לוח טיסות צפוף כדי לדאוג לתחרות בטיסות לחו"ל ע"מ שהמחירים יהיו נמוכים. בבחירה בין תורים ארוכים בנתב"ג לבין ביטול טיסות בחרנו באפשרות הראשונה לטובת הכיס של הצרכן הישראלי".
במהלך הדיון עלו מספר הצעות לפתרון, ביניהן גיוס עובדים חדשים למערך של נתב"ג לטובת קיצור התורים, לרבות גיוס של עולים חדשים, אנשים מהמגזר החרדי, אזרחים ותיקים, בני נוער וסטודנטים. מנהל נתב"ג: "לקחנו 400 עובדים ברשות שדות התעופה שלא מגיעים ממקצועות הביטחון ועשינו להם הסבה מקצועית לבודקים ביטחוניים. העובדים הללו יעבדו כ-6 משמרות בשבוע לפחות. נתתי אישור לגייס בני נוער לשירותי הקרקע בנמל התעופה ואנחנו נמצאים בהליך גיוס גם לעובדים מהמגזר החרדי. אנחנו מבקשים ממשרד האוצר לאשר לנו השתתפות בשכר לימוד אוניברסיטאי לסטודנטים שעובדים אצלנו כדי לשמר את מצבת העובדים הקיימת ולגייס עוד סטודנטים נוספים. זה ה – game changer שאנחנו זקוקים לו בנתב"ג".
מדינת ישראל נמצאת לקראת שיא עונת התיירות שתחול בחודשים יולי, אוגוסט ותקופת חגי תשרי. כמות הנוסעים עלתה ביותר מ-300% בחודש יוני לעומת תחילת השנה. בינואר 2022 עברו בנתב"ג 400 אלף נוסעים בלבד, ועד סוף חודש יוני צפויים לעבור בנתב"ג 1.7 מיליון נוסעים.
במהלך הדיון עלתה האפשרות לבצע שירות טרום טיסה לאזרחים שמתגוררים בצפון. בשירות זה תושבי הצפון יבצעו צ'ק אין וימסרו את המזוודות שלהם יממה לפני העלייה למטוס ובכך יחסכו את התורים הארוכים בנתב"ג. לטענת מנהל נתב"ג, חברות התעופה לא ששות להציב בחיפה דיילים ודיילות. זכאי דיווח לוועדה לפניות הציבור כי הם נמצאים במו"מ מול חברת טורקיש איירליינס וחברת פגאסוס שיאפשרו שירות טרום טיסה לאזרחים בצפון ובשלב ראשון השירות צפוי להיות בחינם. זכאי הוסיף: "אני קורא לחברות התעופה הישראליות לשתף איתנו פעולה באפשרות להקמת שירות טרום טיסה בחיפה ובמקומות אחרים ברחבי הארץ".
לגבי איחורי הזמנים בטיסות אמר זכאי: "מטוסים יוצאים באיחור מכיוון שאנחנו מעכבים אותם בכוונה. אני מעדיף שטיסה תצא באיחור אבל שתמתין לכלל הנוסעים שמחכים שעות בתור".
ח"כ מיכאל ביטון: "צריך להביא תוכנית עבודה ממשלתית למנכ"ל רשות שדות התעופה לאיוש כלל התפקידים שבהם יש חוסר. צריך לאפשר לנתב"ג לקלוט עובדים חדשים בדגש על אוכלוסיות שעדיין לא חזרו באופן מלא למקומות העבודה שלהם בעקבות הקורונה".
ח"כ ישראל אייכלר:"התורים בנתב"ג הם רמיסה של הכבוד האנושי. נמל התעופה של ישראל מתנהל כמו מדינת עולם שלישי, למנהל נתב"ג יש את הגיבוי המלא של הכנסת לגייס את כל האנשים שהוא צריך".
דן בכר, סמנכ"ל מסחר חברות שירותי הקרקע:"עלות העובד שלנו עלתה ב-25% ביחס לתקופה המקבילה לפני הקורונה. אנחנו ממשיכים לגייס עובדים כל העת ומחלקים מענקים כדי לעודד את העובדים שכבר נמצאים במערכת להישאר לפרק זמן ממושך".
יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, ח"כ יעל רון בן משה סיכמה את הדיון: "יש פתרונות יצירתיים לגיוס עובדים, אנחנו עומדים לרשות נתב"ג כדי לעודד ולסייע לגיוס עובדים חדשים. מבקשת שמשרד האוצר יעדכן אותי פעמיים בשבוע בתהליך ההתקדמות מול נתב"ג. קמפיין הסברה לטסים נדרש כעת ביתר שאת – גם לפני ההגעה לשדה וגם בתוך נתב"ג. מלבד זאת יש להפנות את הטסים לאולם שחקים להמתנה, ולאפשר רק לבן משפחה אחד שיישאר בתור. בנוסף, אני מבקשת לקדם כמה שיותר מהר את נושא שירות טרום הטיסה באזורי הפריפריה. אם צריך נטיל סנקציות על חברות שמסרבות לבצע את המהלך".
המלצות נתב"ג לטסים בחודשי הקיץ:
1) להגיע לנתב"ג 4-3 שעות בלבד לפני ההמראה.
2) משפחות עם ילדים, קשישים, נשים בהיריון ובעלי פטור מתור – אנא פנו לנציגים לטובת קיצור התור.
3) מומלץ לבצע צ'ק אין דיגיטלי ושירות טרום טיסה יממה לפני ההגעה לשדה התעופה.