עד כה נמכר השירות רק במשרדים. החוק לא חל על טיסות היוצאות מהארץ
היום עברה בכנסת בקריאה שניה ושלישית הצעה לתיקון חוק הגנת הצרכן שתאפשר למשרדי הנסיעות למכור שירותי תיירות מוזלים המבוצעים בחו"ל ללא זכות ביטול, שהם מוזלים יותר. החוק לא חל על טיסות היוצאות מישראל אלא רק על טיסות שהתחילו מחוץ למדינה. כמו כן הוא חל על כל המוצרים מחוץ לישראל ובהם מלונות, שייט, אטרקציות וכו'. את החוק יזמו חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', אמיר אוחנה, יעקב מרגי, איתן כבל, שולי מועלם-רפאלי, דוד אמסלם ורועי פולקמן.
החוק החדש יאפשר למשרדי הנסיעות להציע לצרכנים עמם הם מתקשרים בעסקאות מכר מרחוק, לבחור בין שתי חלופות:
- שירות תיירות הכולל זכות ביטול בתוך 14 ימים ממועד העסקה עם החזר כספי.
- שירות תיירות הכפוף לתנאי הביטול של נותן השירות בחו״ל, גם אם הוא מגדיר את העסקה כבלתי ניתנת להחזרה (Non Refundable) ובלבד שהשירות ניתן במלואו מחוץ לישראל.
לדברי התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, מדובר בבשורה צרכנית, שכן מבדיקות שבוצעו בשנים שחלפו התברר, כי שירותי תיירות בלתי ניתנים להחזרה (Non Refundable) זולים בעשרות אחוזים משירותי תיירות שחלה חובה לאפשר ביטולם.
לא רק פרונטלי במשרד – אלא גם מרחוק
תיקון זה יסייע בהרמוניזציה של מערכת החוק, שכן עד כה משרדי נסיעות היו רשאים להציע ללקוחותיהם שירותי תיירות בחו״ל המוגדרים כ-Non Refundable רק בעסקאות פרונטליות שהתבצעו במשרד הנסיעות. התיקון שהתקבל יאפשר להציע שירותים אלה גם בעסקאות מכר מרחוק בטלפון, באינטרנט ובאמצעים נוספים.
חני סובול, מנכ״לית התאחדות משרדי הנסיעות: "זהו יום של בשורה לציבור הלקוחות שיוכל ליהנות ממגוון רחב יותר של שירותים ומחירים. אנו מודים מאד לח״כ סמוטריץ' על הובלת מהלך אמיץ וחשוב לתיקון חוסר הסימטריה בין החוק הישראלי לחוק הבינלאומי. בעוד ענף התיירות צועד קדימה בזכות הטכנולוגיה והחדשנות, המחוקק בישראל לא השכיל להתאים עצמו לשינויים ונשאר עם רגולציה המתאימה לשנות ה–70.
"היום נעשה צעד חשוב בתיקון החקיקה המפלה בין חברות תעופה זרות ואתרי מכירות זרים הפועלים בישראל דוגמת בוקינג ואקספדיה לבין משרדי הנסיעות הישראלים. לא לחינם במרבית מדינות העולם ענף התיירות מוחרג מחוקי הגנת הצרכן מתוך הבנה, כי מדובר בשירות חוצה גבולות שלא ניתן לתחום את החקיקה החלה עליו למדינה אחת בלבד".
סובול הודתה גם ליו״ר ועדת הכלכלה של הכנסת חה״כ כבל, שהשקיע ממיטב זמנו ומרצו בניהול יעיל של דיונים מורכבים ורבי משתתפים ולרשות להגנת הצרכן אשר הייתה קשובה לצרכי השוק והמציאות המשתנה.
התקווה לתקן חקיקה גם לגבי טיסות החסך
בהתאחדות מקווים שמהלך זה יסיר את החששות של הרגולטור ויפתח פתח לתיקון חקיקה גם לגבי טיסות החסך. "המצב הבלתי נסבל של אכיפה בררנית תוך הפליה של סוכני נסיעות ואתרים ישראליים אל מול אתרים בינלאומיים חייב להפסק", הדגישה סובול, "החוק יאפשר למכור לציבור מוצרים שאינם ניתנים להחזרה ולפיכך יוזיל משמעותית את המחיר לצרכנים. היופי של תיקון החקיקה שהוא מאפשר ללקוח לבחור בין מכירת מוצר שאינו ניתן להחזרה אל מול מוצר שניתן להחזרה בהתאם לחוק.
יש לציין, כי התיקון מחייב גילוי נאות ויאפשר למשרדי הנסיעות בישראל להציע ללקוחות הישראליים מגוון רחב יותר של מוצרים ומחירים ובלבד שתנאי הביטול של כל שירות יהיו ברורים וגלויים מראש".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=91301