להערכת אנליסטים, שווי העסקה הוא כ-400 מיליון דולר והיא מהווה את הרכישה הגדולה ביותר של Airbnb
חברת השכרת הדירות לטווח קצר באינטרנט Airbnb, הסכימה לרכוש את HotelTonigh – חברת הזמנות "הרגע האחרון" של חדרי מלון. לדעת אנליסטים, מדובר ברכישה הגדולה ביותר עד כה של Airbnb. כל זאת על מנת להגדיל את היקף רישומי הלינות שלה באתרה, לפני ההנפקה הראשונית שלה לציבור שהיא מתכננת.
Airbnb סירבה לחשוף את התנאים הפיננסיים של העסקה, אבל הערכות הן כי המחיר קרוב להערכה הפרטית האחרונה שביצעה חברת מחקרי שוק PitchBook Data על HotelTonight – שלפיה שוויה הוא 463 מיליון דולר.
אם הערכה זו נכונה, תהיה זו הרכישה הגדולה ביותר של החברה, לאחר שבתחילת 2017 רכשה את חברת Luxury Retreats תמורת כ-300 מיליון דולר, ואשר הייתה הרכישה הגדולה ביותר שלה באותה העת.
ניצול החדרים הריקים
חברת HotelTonight, שבסיסה בסן פרנסיסקו, מציעה הזמנות ברגע האחרון של חדרי מלון, כשהיא מנצלת את מלאי החדרים הריקים שנותרו במלונות, בעיקר באזורים עירוניים.
הרכישה של HotelTonigh מרחיבה עוד יותר את טווח החדירה של Airbnb לתוך תעשיית המלונאות, שם היא מהווה כוח משבש מאז השקתה לפני יותר מעשור. למרות ההתנגדויות מצד המלונאים והרשויות, הצליחה חברת ההשכרה האינטרנטית להכניס שינוי בענף הנסיעות, באמצעות שיכנוע של מיליוני אנשים לפתוח את בתיהם לפני זרים.
ל-Airbnb יש היום 3 מיליון חברים ונתח השוק שלה בתיירות העולמית הוא 18% – 19% כשצמיחתה ממשיכה, למרות המקלות שמנסים להכניס בגלגליה, בדיוק כפי שהיה בתחילת דרכן של חברות הלואו-קוסט, שהשפעתן כיום על התעופה עצומה.
צמיחתה מסמלת את התרחבות הכלכלה השיתופית, שגרמה לכך שהכל עומד היום להשכרה: להשכרה או להחלפת דירות, מכוניות, סיורים משותפים, מוניות אובר (UBER) ועוד..
פלטפורמת נסיעות מקצה לקצה
בחודש נובמבר 2016, הודיע בריאן צ'סקי (Brian Chesky), מייסד ומנכ"ל ,Airbnb כי החברה עומדת להפוך לפלטפורמת נסיעות מקצה לקצה, המציעה טיסות, חוויות ודברים נוספים בתעשיית התיירות, כשהמטרה שלו ש-Airbnb תהיה שוות ערך לאמזון בתחום הנסיעות, בשיטת עצירה אחת וקנייה (one-stop-shop). לאור זאת, החלה Airbnb בשנה שעברה להדגיש במקום בולט באתר האינטרנט שלה יותר מלונות ואף הציגה תוכניות נאמנות בנושא זה. היה זה צעד נוסף לתוך המגרש של יריביה, שהכפיל את מספר חדרי המלונות הזמינים באתרה כמו מלונות בוטיק, חדרי לינה וארוחת בוקר, ומקומות אירוח אחרים, כמו אכסניות ונופש. זאת, כאשר על פי Airbnb, יש לה יותר מ-6 מיליון הזמנות, ביותר מ-5.7 מיליון בתים להשכרה.
קרבות כריות בלובי
HotelTonight נסמכת על מלונות בוטיק המציעים חוויות מוזרות עם משחקי לוח, או קרבות כריות בלובי. "המלונות דואגים למתן החוויות האלה לדור המילניום, ואנחנו עוזרים לאנשים האלה לקבל את זה במחיר מצוין", אמר סם שאנק (Sam Shank), מייסד ומנכ"ל החברה, בראיון לטלוויזיה בלומברג באוקטובר אשתקד.
המכירה ל-Airbnb היא שינוי באסטרטגיה של שאנק, שדיבר כבר לפני שנתיים על הנפקה לציבור. בראיון הטלוויזיוני באוקטובר, אמר שאנק כי הנפקה ציבורית ראשונית יכולה להיות בקרוב. "אנחנו בהחלט חושבים על זה", ציין. הוא גם אמר אז, כי הוא רואה את אקספדיה ובוקינג כיריביו, בעוד שעל Airbnb הוא אמר שהיא "משלימה מאוד את מה שאנחנו עושים".
על פי HotelTonight, עם כניסתה לתוך Airbnb היא תסייע לה לספק את הביקוש הצרכני הגובר להזמנות באותו היום. על פי בכיר ב-Airbnb, בארבעת השבועות שחלפו, בדק צ'סקי את רישומי HotelTonight בסן פרנסיסקו ובסביבותיה, כדי לנסות את האתר.
בשלב זה האפליקציה והאתר של חברת HotelTonight ימשיכו לפעול באורח עצמאי, אך Airbnb תשקול בסופו של דבר לשלב את מלונות הבוטיק שלה ואת היחידות להשכרה שלה באתרה.
החדירה הגוברת של Airbnb לתחום המלונאות צפויה לטשטש את הגבולות בין המלונאות "הרגילה" לבין שיטת Airbnb, כשרשתות מלונאיות ייכנסו לתחום השכרת חדרי דירות, כפי שכבר עושה זאת רשת פתאל בארץ. בהסתכלות רחבה יותר ניתן בהחלט לצפות בעתיד לטישטוש המכירות בין כל הגורמים המרכיבי את תעשיית התיירות – חברות תעופה עם מחירי בייסיק, שיטת Airbnb במלונאות "הרגילה" והתגברות שיטת אתרי OTA, שעל פי הערכות, ההזמנות שלהם עד שנת 2020 תכפלנה את עצמן והן יהיו 10% מכלל ההזמנות התיירותיות הבינלאומיות.
כתבה קודמת: Airbnb מחליטה להחרים השכרת חדרים ביהודה ושומרון
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=93626