בינואר השנה עברו בנתב"ג כ-1,4 מיליון נוסעים, גידול של יותר מ-10% לעומת ינואר שעבר
ינואר 2019, שהוא החודש הראשון של הרבעון הראשון – הנחשב לרבעון החלש של השנה – ממשיך במגמת הגידול בתנועת הנוסעים שהייתה בשנה שחלפה, עם גידול של 10.69% בתנועת הנוסעים. בינואר השנה עברו בנתב"ג 1,435,642 נוסעים בהשוואה ל-1,296,898 נוסעים ב-2017. גם בתנועת הנוסעים הפנים-ארצית, חל בינואר גידול של 7.34% עם 53,052 נוסעים בהשוואה ל-49,424 נוסעים ב-2018. בטיסות הפרטיות הייתה בינואר 2019 ירידה של 6.18%.
טרמינל 1 וטרמינל 3
כשבוחנים את תוצאות ינואר 2019 בשני הטרמינלים בנתב"ג מגלים כי בטרמינל 3 עברו 2,280,505 נוסעים בהשוואה ל-1,163,809 נוסעים בינואר 2018, המהווים גידול של 10.02%. בטרמינל 1 עברו בינואר 2019 155,137 נוסעים בהשוואה ל-133,089 נוסעים בינואר 2018 – גידול של 16.56%.
האם מגמת הגידול תימשך?
קשה לצפות אם מגמת הגידול בנתב"ג תימשך לאור תוצאות ינואר 2019 בלבד. אבל, אם לוקחים בחשבון את התפתחות מגמת הגידול בשנת 2018, אולי אפשר להקיש ממנה גם ל-2019, לפחות ברבעון הראשון, כאשר בינואר 2018 היה גידול בתנועת הנוסעים של 14.22%, בפברואר היה גידול של 18,43% ובמרץ 2018 גידול של 22.54%.
אבל חייבים לזכור כי אנליסטים באירופה מצפים כי יהיו השנה קריסות נוספות של חברות תעופה, כששאר החברות יצמצמו פעילות, אז בהחלט יתכן שתהיה בלימה במגמת גידול התנועה בנתב"ג. לעומת זאת, משרד התחבורה ממשיך לחתור לחתימת הסכמי תעופה חדשים ומשרד התיירות ממשיך בפעילותו השיווקית במתן בונוסים למפעילי טיסות מיעדים חדשים ולכן יתכן שפעולותיהם יחזקו את מגמת גידול התנועה.
הסיבות לגידול והשיפור בתשתיות
לדברי רשות שדות התעופה (רש"ת), מגמת הגידול בתנועת הנוסעים נמשכת בזכות הסכם השמיים הפתוחים שנכנס לשנתו השישית והוא ממשיך להגדיל משמעותית את תנועת המטוסים והנוסעים, כשבמקביל הוגדלו התשתיות והוכנסו שיפורים טכנולוגיים בשני הטרמינלים 1 ו-3. שינוים שמשפרים את הטיפול בלקוחות.
בינואר נפתח האולם המזרחי של טרמינל 1 לנוסעי טיסות לואו-קוסט, בהשקעה של חצי מיליארד שקלים, כשהמטרה בכך להגדיל את תנועת הנוסעים בטרמינל 1 ליותר מ-2.2 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות.
רש"ת מדגישה כי מתאפשרת עתה בטרמינל 1 רמת שירות גבוהה ומהירה לנוסעי הלואו-קוסט, בעיקר בעקבות המעבר לטכנולוגיות בידוק כבודה HBS, המספקים מענה אוטומטי בטחוני ברמה גבוהה.
הראשונים בפעילות הבינלאומית בינואר 2019
בארבעת המקומות הראשונים בהטסת נוסעים בינואר 2019 היו: אל על עם 355,944 נוסעים בהשוואה ל-370,759 נוסעים בינואר 2018, שזו ירידה של 3.99%, איזי ג'ט עם 99,922 נוסעים בהשוואה ל-73,078 נוסעים בינואר 2018 שזה גידול של 36.73%, WIZZ AIR עם 81.186 נוסעים בהשוואה ל-74,553 נוסעים בינואר 2018 שזה גידול של 8.89% וטורקיש עם 72,418 נוסעים בהשוואה ל-68,880 נוסעים בינואר 2018 שזה גידול של 5.13%.
טורקיה היא גם היעד בעל נפח התנועה הגדול ביותר מנתב"ג בינואר 2019 עם 135,460 נוסעים בהשוואה ל-114,950 בינואר 2018, שזה גידול של 17.84%. נכון שעבור רוב היוצאים עם טורקיש מנתב"ג – נמל אתאטורק באיסטנבול מהווה עבורם נמל מאסף (HUB) לטיסות המשך ליעדים אחרים, אבל רובם ממשיכים לטוס במטוסי טורקיש, שעבורה מדובר ברווח כולל משמעותי.
חברות התעופה הישראליות
חברות התעופה הישראליות הטיסו ביחד בחודש ינואר 2019 396 נוסעים, בהשוואה ל-402,863 נוסעים בינואר 2018 – זו ירידה של 1.56%. זו תוצאה המהווה ירידה של 3.44 נקודות אחוז בהשוואה לינואר 2018. אל על ירדה בינואר השנה ב-3.99%, ישראייר ירדה ב-8.61%, אחרים ירדו ב-15.49% וארקיע "הצילה" את המאזן המשותף כאשר עלתה ב-118.38%. הירידה המצרפית הורידה את חלקן של החברות הישראליות בפעילות בנתב"ג לרמה של 27.62%, כאשר יתר 72.38% היוו את פעילותן של החברות הזרות.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=92817