ידיעה שהועברה מהתאחדות סוכני הנסיעות בנושא פסק הדין שניתן ביום חמישי ה- 20.02.14 בגין תביעת סוכני הנסיעות נגד בריטיש איירווייס ומנגד תגובת חברת התעופה בריטיש איירווייס לידיעה
ידיעת התאחדות סוכני הנסיעות:
ביום חמישי 20.02.14 ניתן בבית המשפט המחוזי מרכז פסק דין משלים בתביעת סוכני הנסיעות נגד בריטיש איירוויס. מדובר בדיון משלים שנעשה בהוראת בית המשפט העליון לאור התוצאה שעליה קבלו סוכני הנסיעות לפיה בריטיש העמידה את עמלת הסוכן על "0" אך הוסיפה לנהל את יחסיה עם הסוכנים באמצעות הסכם יאט"א. הסוכנים טענו בתביעתם כי הדבר אינו אפשרי וכי כל עוד בריטיש דבקה בהסכם יאט"א עליה לשלם עמלת סוכן. בריטיש הודיעה לסוכנים שתבעו אותה על ביטול ההסכם עימם והסוכנים טענו כי הביטול אינו תופס ואינו חוקי.
בפסק הדין דחה בית המשפט את תביעת הסוכנים כנגד ביטול ההסכם אך עם זאת קיבל את עמדתם הבסיסית לפיה בריטיש אינה רשאית לנקוט מדיניות של "גם וגם", כלומר גם לבטל את העמלה וגם לדבוק בהסכם יאט"א.
במסגרת פסק דינו של בית המשפט המחוזי במחוז מרכז מיום 20/2/2014, במסגרת תביעת התאחדות סוכני הנסיעות ו-117 סוכני נסיעות בישראל כנגד חברת התעופה בריטיש, הבהיר בית המשפט, באופן שאינו משתמע לשני פנים, כי חברת בריטיש אינה יכולה להיוותר קשורה עם סוכני הנסיעות בהסכם יאט"א אך לא לשלם לסוכן הנסיעות תגמול בגין שירותיו כלפיה. בית המשפט הוסיף וקבע כי אמנם בריטיש רשאית להכין תוספת להסכם יאט"א, אשר תחול בינה לבין סוכן הנסיעות, אך אין בתוספת זו להביא לביטול התגמול לסוכן (עמלה 0), אלא לכלול אך ורק הוראות בדבר סוג התגמול ושיעורו.
וכדברי בית המשפט, בפסק הדין: "בריטיש אינה יכולה לאחוז בחבל בשתי קצותיו (כשם שנהגו שלוש החברות בענין לופטהנזה) ולבטל את עמלת הסוכן תוך המשך קיום יחסי הסוכנות".
וכי: "בריטיש לא יכולה היתה להביא להפחתת העמלה ל-0 ולהמשיך לקיים את היחסים החוזיים בין הצדדים, כפי כוונתה המקורית".
בית המשפט הוסיף וקבע כי אמנם "חברת התעופה אינה יכולה לשנות את ההסכם בעניינים מהותיים", אך היא רשאית "לסיימו בינה לבין מי מן הסוכנים", דבר אשר לדבריו של בית המשפט בריטיש אכן עשתה. משכך, קבע בית המשפט כי הודעת בריטיש על ביטול הסכמיה עם סוכני הנסיעות נעשתה כדין.
בתגובה לפסק הדין מסר יוסי פתאל מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, כי הבהרת בית המשפט את המותר ואסור במסגרת מערך היאט"א הינה חשובה ביותר, שכן בריטיש נהגה בניגוד לפסק הדין. פסק הדין מבהיר כי על חברות התעופה לקיים את התחייבותן החוזיות כלפי סוכנויות הנסיעות, וכי כל חברת תעופה שמבקשת להישאר במסגרת המערך החוזי של יאט"א מחוייבת בתשלום לסוכן הנסיעות בעבור עבודתו.
את התאחדות סוכני הנסיעות ו-117 סוכנויות הנסיעות ייצגו עורכי הדין דוד זילר ורן קדם ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן, ודרור שטרום ויעל יסכה-טבק ממשרד דרור שטרום ושות'.
תגובת בריטיש איירווייס:
"החלטת ביהמ"ש המחוזי, 20.2.2014:
בית המשפט המחוזי חוזר ודוחה את תביעת התאחדות סוכני הנסיעות נגד בריטיש איירווייס וחייב את ההתאחדות בתשלום הוצאות לבריטיש איירווייס בסך עשרים אלף שקל"
שופטת בית המשפט המחוזי במחוז המרכז, השופטת אסתר שטמר, חזרה בסוף השבוע ודחתה את תביעת התאחדות סוכני הנסיעות וקבוצה של סוכני נסיעות נגד חברת התעופה בריטיש איירווייס. בפסק דין משלים שניתן ביום 20.2.2014, אישרה השופטת את פסק דינה מיום 23.2.2010, וחזרה וקבעה כי הודעת בריטיש איירווייס בדבר ביטול המינוי של סוכנים תקפה וכי בריטיש איירווייס פעלה בתום לב וכדין.
בית המשפט קבע כי אין בראיות הנוספות כדי להביא לשינוי בפסק הדין המקורי וכי אף יש בהן כדי לחזק את המסקנה אליה הגיע בית המשפט בפסק הדין המקורי. בסיום פסק הדין המשלים מחייב בית המשפט את ההתאחדות וסוכני הנסיעות בתשלום הוצאות משפט לבריטיש אירווייס בסך 20,000 ש"ח. כל נסיון להסיט את תשומת הלב מן העיקר, קרי, דחיתה החוזרת של תביעתם, הינו הצגה סלקטיבית ובלתי מדוייקת ופרשנות שגויה של פסק הדין המשלים. הטענה שבריטיש אירווייס פעלה שלא כדין מופרכת על פניה לאור פסיקתו החד משמעית והחוזרת של בית המשפט ונדחית מכל וכל ע"י בריטיש איירווייס.