תגובות בישראל לניסיון לקבל וליישם את תכנית ה- NewGenISS, רפורמה של התכנית הקיימת המכונה BSP. יו"ר ההתאחדות קובי קרני: "בזכות פעילותה של ההתאחדות בארץ ובעולם, ההחלטות אינן חלות על ישראל". חני סובול, מנכ"לית ההתאחדות: " הגנה מקסימלית לחברות התעופה"
היום (חמישי, 23.11.2017), פרסמה יאט"א את רשימת תיקוני התקנון (Resolutions) שלה, כפי שהתקבלו בוועידת PAConf, על ידי חברות התעופה חברות יאט"א.
ההחלטה העיקרית בוועידה הייתה לקבל וליישם את תכנית ההתחשבנות והסליקה המכונה NewGenISS, אשר מהווה רפורמה של התכנית הקיימת המכונה BSP.
יאט"א ציינה כי בשנה שעברה עברו באמצעות ה-BSP עסקאות בסך כולל של 219 מיליארד דולר ארה"ב. כמו כן ציינה יאט"א כי יישום תכנית ה-NewGenISS תתרום ליציבות הפיננסית של חברות התעופה ותאפשר גמישות עבור סוכני הנסיעות.
מהתאחדות משרדי הנסיעות נמסר, כי בישראל פועלת מסלקת ה-BSP, שהיא הסדר כובל בין חברות התעופה חברות יאט"א בינן לבין עצמן וכן בינן לבין ארגון הגג שלהן יאט"א, מכוח החלטת פטור של הממונה על ההגבלים העסקיים, אשר תהיה בתוקף עד חודש נובמבר, 2018.
לפיכך, מדגישים בהתאחדות, תכנית ה-NewGenISS לא תיושם בשלב זה בישראל ויישומה, באופן חלקי או מלא, כפוף לאישור בית הדין להגבלים עסקיים או לפטור הממונה על ההגבלים העסקיים מאישור כאמור.
להלן מובאת תמצית תכנית NewGenISS:
בשנה שעברה, אושרו בוועידת ה-PAConf, פיתוח ויישום מקדמי של שלושה מעמודי התווך של תכנית ה-NewGenISS והם:
הרשאת סוכן הנסיעות (accreditation) – התכנית תציע שלוש רמות של הרשאת סוכן אשר תאפשרנה לכל סוכן לבחור את המודל המתאים ביותר לעסק שלו וכן לעבור למודל חלופי, בהתאם, להתקדמות עסקיו.
"IATA EasyPay" – התכנית תציע מסלול תשלום, במסגרתו יחזיק סוכן הנסיעות בחשבון ייעודי ובו כספים בהתאם לכרטיסים המונפקים. הכספים יסומנו מראש על ידי המערכת עבור חברת התעופה ממנה נרכשו הכרטיסים ועשויים לסייע בהפחתת גובה הערבות הבנקאית שיידרש אותו סוכן להעמיד.
ביטוח אשראי גלובלי (GDI) – חלופה לערבויות הבנקאיות אותן נדרשים משרדי הנסיעות להפקיד בחלק מהרשאתם לעבוד עם חברות תעופה חברות יאט"א.
לשלושת עמודי התווך הנ"ל התווסף בוועידה האחרונה עמוד תווך רביעי המכונה Remittance Holding Capacity ובקיצור RHC – במסגרת זו, למשרד נסיעות תהיה קיבולת קבועה מראש לרכישת כרטיסי טיסה ומעבר לה, תוגבל רכישת כרטיסים נוספים. עבור מרבית משרדי הנסיעות, תחושב הקיבולת המקסימלית לפי ממוצע שלושת תקופות החיוב הגבוהות ביותר שלהם בשנים עשר החודשים האחרונים + 100%. בנוסף, יוצעו למשרדים אמצעים להגדלת הקיבולת לטווח קצר, במקרה הצורך.
יאט"א ציינה כי חברות התעופה לא מעוניינות בהגבלת רכישות משרדי הנסיעות אך מבקשות במקביל לשמירה על גמישות משרדי הנסיעות, להגן על חברות התעופה.
שקיפות בתשלומים (TIP) – חלק זה בהחלטה המכונה NewGenISS, יאפשר למשרדי הנסיעות להשתמש בכרטיסי האשראי שלהם, כפוף להסכמת חברות התעופה לכך.
הצעדים הבאים
תכניות ה-NewGenIss ושקיפות התשלומים (TIP), תיושמנה בהדרגה החל מחודש מארס, 2018. התכוניות IATA EasyPay וביטוח האשראי הגלובאלי (GDI) כבר מיושמות בחלק ממדינות העולם.
יו"ר ההתאחדות קובי קרני: "בזכות פעילותה של ההתאחדות בארץ ובעולם, ההחלטות הדרמטיות שהתקבלו בועידת PAConf אינן חלות על ישראל. אני מקווה שגם הממונה על ההגבלים העסקיים תלמד את השפעות ה NewGenISS ברחבי העולם ולא תסתפק בדיווחים התיאורטיים של יאט"א ובסופרלטיבים שהעניקה לתוכנית שלה עצמה. שוב הוכיחה יאט"א, כי כל ההחלטות מתקבלות ללא התייחסות לתובנות של סוכני הנסיעות בדיונים המשותפים שמקדימים לקבלת ההחלטות, הגם שגובו במחקרים ובניירות עבודה מנומקים שהוגשו לוועידה בשנתיים האחרונות."
חני סובול, מנכ"לית ההתאחדות ציינה, כי תכנית ה-NewGenISS היא לא פחות ממהפכה בהיקף השינויים שהיא מציגה למערכות ההתחשבנות והסליקה שבין משרדי הנסיעות וחברות התעופה.
"אין ספק שמדובר בתכנית שיישומה יספק הגנה מקסימלית לחברות התעופה", הוסיפה סובול, "יחד עם זאת, לפחות בישראל, אנו רואים בשנים האחרונות כי הסיכון הגדול לכספי לקוחות אינו נובע מקריסת משרדי נסיעות כי אם מקריסת חברות תעופה (מונארך, אייר ברלין, אליטליה, מאלב ואחרות). אנו נלמד את השפעות התכנית במדינות בהן תיושם טרם נביע עמדתנו על התכנית לגופו של עניין".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=69343