וילי וולש, מנכ"ל יאט"א: "זו החלטה מזעזעת. איסור על כל חברות התעופה לגבות תשלום עבור תיקי תא הנוסעים פירושו שהעלות תתומחר אוטומטית בכל הכרטיסים. מה הלאה?"
ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA), גינה את החלטת ממשלת ספרד לעקוף את החוק האירופי, להסיר את דמי כבודת היד מהנוסעים בספרד ולקנוס את חברות תעופה ב-179 מיליון אירו. "המהלך מערער את חופש התמחור שהוא בסיסי לבחירה ולתחרות של הצרכן, עיקרון שאושר זה מכבר על ידי בית הדין האירופי", טוענים ביאט"א.
ריינאייר נקנסה בסכום הגדול ביותר של 108 מיליון אירו, Vueling נקנסה ב-39 מיליון אירו, איזיג'ט ב- 29 מיליון אירו, נורוויג'ן אייר שאטל ב– 1.6 מיליון אירו ו-Volotea בסכום של 1.2 מיליון אירו.
מנכ"ל ריינאייר, מייקל או'לירי (Michael O’Leary), אמר: "קנסות בלתי חוקיים וחסרי בסיס אלה הומצאו על ידי משרד הצרכנות של ספרד מסיבות פוליטיות והם בבירור מפרים את חוקי האיחוד האירופי".
"זו החלטה מזעזעת. רחוק מלהגן על האינטרס הצרכני, זו סטירת לחי לנוסעים שמעוניינים בזכות בחירה. איסור על כל חברות התעופה לגבות תשלום עבור כבודת תא הנוסעים פירושו שהעלות תתומחר אוטומטית בכל הכרטיסים. מה הלאה? מכריחים את כל אורחי המלון לשלם עבור ארוחת הבוקר? או לחייב את כולם לשלם עבור שמירת המעילים כשהם קונים כרטיס להופעה? חוק האיחוד האירופי מגן על חופש התמחור מסיבה טובה וחברות תעופה מציעות מגוון שירותים. המהלך הזה של ממשלת ספרד אינו חוקי ויש לעצור אותו", אמר וילי וולש (Willie Walsh), מנכ"ל IATA.
צרכנים רוצים בחירה ותמורה לכסף. החוק הזה יסיר את שניהם. סקר עצמאי שנערך לאחרונה על ידי IATA של נוסעים המתגוררים בספרד הצביע על כך ש-97% היו מרוצים מהטיסה האחרונה שלהם ואישרו את ההעדפות הבאות:
65% מעדיפים לשלם את המחיר הנמוך ביותר האפשרי עבור כרטיס הטיסה שלהם ולשלם תוספת עבור כל שירות נוסף שנדרש.
66% הסכימו שבאופן כללי קיימת שקיפות מספקת לגבי העמלות שגובות חברות התעופה עבור אפשרויות טיסה שונות.
78% אמרו שטיסות הן תמורה טובה לכסף.
74% אמרו שהם מרגישים מעודכנים לגבי המוצרים/שירותים שהם קונים מחברות תעופה.
ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם הסקר האחרון של הנציבות האירופית, שבו 89% מהמטיילים ברחבי אירופה אמרו שהם היו מעודכנים היטב לגבי התשלום עבור המטען שלהם.
זו לא הפעם הראשונה שבה ספרד מנסה פעולה רגולטורית שגויה וקנסות דומים. בשנת 2010 ניסתה ממשלת ספרד להטיל קנסות והגבלות דומות על חברות תעופה בהתבסס על סעיף 97 של חוק ספרד 48/1960 – חוק שנחקק כשספרד הייתה דיקטטורה פשיסטית. זה נדחה על ידי בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי בהתבסס על תקנה של האיחוד האירופי המגנה על חופש התמחור (סעיף 22 לתקנה מס' 1008/2008).
"הם נכשלו פעם אחת, והם ייכשלו שוב. לצרכנים מגיע יותר מהצעד הרטרוגרדי הזה שמתעלם מהמציאות של הנוסעים של היום. תעשיית התיירות של ספרד גדלה והפכה לכמעט 13% מהתמ"ג של המדינה, כאשר 80% מהמטיילים מגיעים בטיסה, ורבים מהם מודעים לתקציב. תעריפי טיסה זולים מילאו תפקיד עצום בהגדלת תעשייה זו של הכלכלה. לממשלה אין סמכות – משפטית או מעשית – בביטול הזמינות של תעריפי טיסה בסיסיים. בית הדין הגיע למסקנה לפני עשור. ה-EC צריכה להגביר בדחיפות ולהגן על חוקיה המספקים יתרונות לצרכנים על ידי הגנה על חופש התמחור", הוסיף וולש.
"לנשיאת תיקים לתא הנוסעים יש עלות. זאת בעיקר בזמני העלייה ממושכים למטוס, כתוצאה מהזמן שלוקח לנוסעים למקם את הכבודה שלהם. ניצול מטוסים הוא פרמטר מרכזי של רווחיות חברות התעופה, במיוחד בפעילות לטווח קצר. הוספת 10-15 דקות נוספות על הקרקע כדי לעלות לכל טיסה מפחיתה במהירות את מספר הטיסות והמטוסים בכל יום. כל מי שמשלם יותר על פחות מבחר הוא התוצאה הגרועה ביותר שיכולה לספק רגולציה", הוסיף וולש.
למרות הביקורת, המהלך התקבל בברכה על ידי איגוד הצרכנים What?, שלחץ על ממשלת בריטניה להגביל את מה שמכונה "עמלות טפטוף". מנהל המדיניות וההסברה של העמותה, רוציו קונצ'ה, אמר: " מחקר הראה כי עמלות נוספות עבור תיקים ושמירת מושבים יכולים להעלות את המחיר של טיסות הלואו קוסט במאות ליש"ט למשפחה, ולכן חשוב שהרגולטורים ימנעו את שיטות התמחור הערמומיות הללו. יש לאסור גם חיובים לא הוגנים להורים לשבת עם ילדים בטיסות".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=166255