התעשייה נאבקת בעליית מחירי האגרות והתפעול, באינפלציה הגואה בעולם ובמחירי הדלק הסילוני שהגיעו לשיא בהשוואה לשנים האחרונות. בנוסף, להשפעה של המלחמה בין רוסיה לאוקראינה
בתום חודש אוגוסט התברר, כי תעשיית התעופה המשיכה להתמודד בשנת 2022 באתגרי כושר היצור, עליית מחירי התשומות כמו אגרות ותפעול, האינפלציה הגואה בעולם ובמחירי הדלק הסילוני שהגיעו לשיא בהשוואה לשנים האחרונות שחלפו. משפיעה גם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. כתוצאה מכך חברות התעופה טרם חזרו לפעילות מלאה כפי שהייתה לפני פרוץ משבר הקורונה, ולכן ישנם צפיפויות בנמלי התעופה, קושי לאתר מזוודות ואיחורים של חברות התעופה.
לא ברור גם מה יהיו תוצאות רווח והפסד של חברות התעופה בתום הרבעון השלישי של 2022. מצד אחד גדלו הביקושים במכפלות עצומות, מצד שני ההוצאות גדלו ביחס די דומה. לכן, מאוד יתכן שהרבה חברות תעופה יציגו בסיום הרבעון הפסדים.
תכנון תפעולי בנוי על בסיס נתוני עבר
מעבר לעובדה שקשה מאוד לנהל בשוטף חברות ונמלי תעופה, קיימת בעיה מרכזית נוספת שהתכנון התפעולי שלהם בנוי על בסיס נתוני עבר, שהרבה פעמים אינם נכונים בהווה, הן בעת גידול הביקושים לטיסות, או להפך בעת ירידות הביקושים. לדוגמה: במגיפת הקורונה פוטרו עובדים מיומנים, וכשהביקושים לטיסות זינקו במכפלות עצומות, התפעול של נמלי וחברות התעופה צלע בגין חוסר כוח אדם.
אין מספיק מקום למזוודות טרולי בתא הנוסעים
לאור הדיווחים על מזוודות אבודות, נוסעים רבים מגיעים לנמלי התעופה עם מזוודות טרולי, בתקווה לאחסנם בתאי המזוודות במטוסים. אך היות ואין מספיק מקום לכולם, מורדות מזוודות הטרולי למטה כדי לאחסנם בבטן המטוס. הליך שנמשך המון זמן ויוצר איחור נוסף בזמן ההמראה, ותגובת שרשרת של איחורים בפעילות התפעולית של חברת התעופה.
האטה בפעילות הכלכלית
בנק ישראל דיווח, כי ברמה הגלובלית, נרשמת האטה בקצב הפעילות הכלכלית, בין היתר בגלל המלחמה באוקראינה וההאטה בפעילות הכלכלית בסין עקב העלייה שם בתחלואה. כל אלה הגבירו את לחצי האינפלציה בעולם והאיצו צעדי ריסון שנקטו בנקים מרכזיים רבים ותחזיות הצמיחה ירדו כלפי מטה. במקביל עמדו מדדי האינפלציה בעולם על רמה גבוה יותר מיעדי הבנקים המרכזיים במדינות השונות. בנוסף לתעתועי שוק המט"ח: נכון ל-31 באוגוסט השנה הדולר עלה ביחס לשקל ב-0.8% ונסחר סביב 3.33 שקלים והיורו עלה ב-0.6% ונסחר ב-3.33 שקלים.
התפוקה העולמית הצטמצמה
ביולי השנה פרסמה קרן המטבע העולמית, כי התפוקה העולמית הצטמצמה ברבעון השני של 2022, עקב מיתון בסין וברוסיה, בעוד שההוצאות הצרכניות בארה"ב היו מתחת לציפיות. כמה זעזועים פגעו בכלכלה עולמית שנחלשה כבר על ידי המגיפה: אינפלציה גבוהה מהצפוי בעולם – במיוחד בארה"ב ומשקים האירופיים הגדולים, שגררה בעקבותיה תנאים פיננסיים הדוקים יותר ואליה התווספו ההשפעות השליליות של המלחמה באוקראינה.
לדברי הקרן, האינפלציה העולמית עלתה בעקבות עליה במחירי מזון ואנרגיה וחוסר איזון מתמשך של היצע-ביקוש ולכן היא צפויה להגיע ב-2022 ל-6.6% במשקים מתקדמים ול-9.5% בשווקים המתעוררים והמתפתחים. כמו כן צפויה המדיניות המוניטארית נגד האינפלציה בשנת 2023, לנגוס בתפוקה העולמית, שתצמח רק ב-2.9%.
לאור זאת קרן המטבע העולמית צופה שתהיה האטה בצמיחה מ-6.1% בשנת 2021 ל-3.2% ב-2022. צמיחה נמוכה יותר פירושה, הפחתת כוח הקנייה של משקי הבית והקפדת יתר במדינות על המדיניות המוניטארית.
ההשפעה על התעופה האזרחית
באוגוסט השנה העריך הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית של האו"ם (ICAO) את ההשפעה של הקורונה והשינויים הכלכליים על התעופה האזרחית ועל תנועת הנוסעים הבינלאומית בשנת 2022 בהשוואה לתנועה שהייתה ב-2019:
- הפחתה כוללת של 28% עד 31% מהמושבים שמציעות חברות התעופה.
- הפחתה כוללת של 580 עד 639 מיליון נוסעים (ירידה של 31% עד 35%).
- הפסד משוער של 109 עד 121 מיליארד דולר מהכנסות תפעוליות ברוטו של חברות התעופה.
תחזית ארגון חברות התעופה הבינלאומי – יאט"א שניתנה בחודש יוני, עוד לפני השפעות האינפלציה והירידה בצמיחה:
- הביקוש העולמי לנוסעי אוויר המשיך בהתאוששות חזקה, כאשר ההכנסה לק"מ הנוסעים (RPK) עלתה ביוני השנה ב-76.2% בהשוואה ליוני 2021.
- ביוני הייתה תפוסת הנוסעים בתעשיית התעופה כ- 82.4%, שזו עלייה מעל 80% לראשונה מאז ינואר 2020.
- במבט קדימה, הפתיחה החודשית של השווקים באסיה תספק תנופה מחודשת להתאוששות הנוסעים העולמית, בעוד שאינפלציה ושיעורי ריבית גבוהים יותר בהמשך יתחילו לדכא את הביקושים לנסיעות אוויריות.
התעופה הישראלית
חברות התעופה הישראליות סיימו את החציון הראשון של 2022 ברווח נקי חיובי:
אל על סיימה את החציון הראשון של השנה ברווח נקי של 100.34 מיליון דולר, לאחר שהשלימה את קבלת מרבית הסכומים כפי שסוכמו בהסכמים מול המדינה ובעלת השליטה וגורמים נוספים, בסכומים מצטברים של כ-600 מיליון דולר.
ישראייר גרופ סיימה את החציון הראשון ברווח נקי של 6.499 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 9.487 מיליון דולר בחציון הראשון של 2021. ביוני השלימה החברה הנפקה לציבור של כ-22.5 מיליון מניות וגייסה בכך כ-25 מיליון שקל. כמו כן קיבלה החברה הלוואה בסכום של 75 מיליון שקל, בערבות מדינה בשיעור של 75%.
ארקיע היא חברה פרטית, בשיתוף עובדי החברה (באמצעות תאגיד תו"ת), ולכן אינה מפרסמת בבורסה דוחות רווח והפסד.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=127829