ברבעון האחרון של השנה הפסידה אל על יותר מ-140 מיליון דולר. הכנסות החברה בשנת 2020 ירדו ב-71.4% מ-2.177,997 מיליארד דולר ב-2019 ל-623,075 מיליון דולר ב-2020
אל על הפסידה בשנת 2020 531.037 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 59.601 מיליון דולר ב-2019, שזן תוספת הפסד של 471.436 מיליון דולר בין שתי התקופות. ברבעון האחרון של 2020 הפסידה אל על 140.145 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 31.459 מיליון דולר ברבעון האחרון של שנת 2019.
בשנת 2020 הכנסות אל על ירדו ב-71.4% מ-2.177,997 מיליארד דולר ל-623,075 מיליון דולר, שזו ירידה של 1.554,921 מיליארד דולר בין שתי התקופות. למרות הוצאת מרבית העובדים לחל"ת, קרקוע מטוסים, ירידה במחיר הדס"ל, הוצאות החברה ב-2020 היו 800,403 מיליון דולר. כתוצאה מכך נוצר הפסד גולמי של 177,327 מיליון דולר.
יש לציין, כי לחברה היו הוצאות מימון חד פעמיות בגין גידור לא אפקטיבי בסך של כ-92 מיליון דולר ובסך של כ-8 מיליון דולר נוספים בגין הפרשי שער.
יש לציין, כי הוצאות ההפעלה של החברה בשנת 2020 ירדו בכ-56.3% לכ-800 מיליון דולר, לעומת כ-1.83 מיליארד דולר בשנת 2019. הירידה נובעת בעיקרה מהקיטון בשעות הטיסה בעקבות משבר הקורונה. מתוך סך הוצאות ההפעלה לשנת 2020, סכום של כ-255 מיליון דולר מיוחס להוצאות פחת ולהוצאות קבועות אחרות. הירידה בהוצאות מיוחסת בעיקרה לקיטון בהוצאות הדלק הסילוני בסך של כ-348 מיליון דולר, ולקיטון בהוצאות שכר ההפעלה בסך של כ-296 מיליון דולר כתוצאה מהוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום החל מאמצע חודש מרץ 2020.
בהוצאות הדס"ל של החברה נרשמה הירידה האמורה, בעיקר כתוצאה מירידה בשיעור של כ- 67% בכמות הדלק שנצרכה על ידי מטוסי החברה בשל צמצום הפעילות, וכן מירידה במחירי הדס"ל בשוק. מנגד, בשנת 2020 חל גידול בהוצאות הדס"ל בגין השפעה של עסקאות הגידור אשר פקעו ברבעון הראשון והוכרו כאפקטיביות, לעומת קיטון הוצאה בשנת 2019 הוצאות הגידור שנזקפו בשנת 2020 הסתכמו בכ-15.6 מיליון דולר, בעוד שבשנת 2019 נרשמו הכנסות מגידור בסך של כ-1.7 מיליון.
תוצאות שנת 2020 הושפעו דרמטית ממשבר הקורונה, ומהסגרים, שהביאו להפסקה מוחלטת של פעילות טיסות הנוסעים הסדירות של החברה, במהלך חלק ניכר מימות השנה, ולהוצאת מרבית עובדיה לחל"ת. יחד עם זאת יש לציין כי אל על הייתה חברה מפסידה גם לפני פרוץ משבר הקורונה, שהעמיק את מסכת ההפסדים.כך למשל את שנת 2018 סיימה אל על בהפסד של שנת 52 מיליון דולר, אז בעיקר בשל עלייה במחירי הדלק.
בחודש ספטמבר 2020 הפכה חברת כנפי נשרים לבעלת השליטה בחברה, מונו יו"ר ומנכ"ל חדשים, לצד מינוי חברי דירקטוריון חדשים והחלפת מרבית השדרה הניהולית בחברה. בד בבד השלימה החברה בספטמבר 2020 ובפברואר 2021 גיוסי הון בהיקף כולל של כ-222 מיליון דולר. בנוסף חתמה החברה בסמוך לפרסום דוח זה, על מתווה מימון עם המדינה בהיקף של כ-210 מיליון דולר תוך התניית כניסתם לתוקף של הסכמי ההתייעלות וגיוס 105 מיליון דולר נוספים ביולי השנה, כאשר 43 מיליון דולר יובטחו על ידי בעל השליטה.
מנכ"ל אל על, אביגל שורק: "החתימה על מתווה המימון החלופי, לצד יישום תכנית ההתייעלות הכוללת פרידה כואבת מכ-2000 עובדים, תשלום חובות העבר ללקוחות וספקים, תוך פריסה מחודשת של החובות למלווים ומחכירים ויישום תהליכי עבודה חדשים וחדשניים. יישום קפדני של אלו יביא את החברה לאיזון תזרימי במהלך 2021. במקביל שוקדת החברה על יישום תכנית אסטרטגית רב שנתית מחודשת ליציאה מהמשבר, יחד עם פתיחת השמים ונתב"ג והעלייה ההדרגתית הצפויה בפעילות, צופה החברה לחזור בשנת 2022 לפעילות בהיקף שיניב לה תזרים מזומנים חיובי, ובהמשך ליישם את התכנית העסקית לצמיחה ורווחיות ארוכות טווח".
סמנכ"ל הכספים הנכנס, איציק אליאב: "תוצאות פעילות שנת 2020 הושפעו כמובן ממשבר הקורונה. יחד עם זאת, ראוי לציין שהן כוללת הוצאה חד פעמית בסך של כ- 45 מיליון דולר בגין עלות ההיפרדות ובניכוי אירועים נוספים הסתכמו ההוצאות אחרות בכ-24 מיליון דולר. כמו כן, במהלך השנה הכירה החברה בהוצאות מימון חד פעמיות בגין גידור לא אפקטיבי בסך של כ-92 מיליון דולר ובסך של כ-8 מיליון דולר נוספים בגין הפרשי שער ובסה"כ כ-100 מיליון דולר הוצאות מימון חד פעמיות. תוצאות הפעילות לרבעון הרביעי לשנת 2020 כוללת הוצאה חד פעמית של כ-15 מיליון דולר בגין עלות ההיפרדות, וכן כוללות הכנסה חד פעמית בסעיף המימון בסך של כ-5 מיליון דולר.
"כל אלו, מביאים לכך שה-adjusted EBITDAR (לאחר אירועים חד פעמיים) לרבעון הרביעי מסתכמת להפסד של כ-30 מיליון דולר. ברבעון הראשון של שנת 2021 החברה פועלת לשיפור בהוצאות ביחס לרבעון האחרון של שנת 2020, על רקע צעדי ההתייעלות נוספים בהם נוקטת החברה."
"אנו מסכמים את שנת 2020, שהייתה שנה קשה ביותר לכלכלה העולמית, ולענפי התעופה והתיירות בפרט. חברת אל על ספגה מכה קשה בשנה זו, ונאלצה לבצע צעדים כואבים, לרבות צמצום מצבת העובדים, כדי להבטיח את שרידותה. כדי להשלים את המהלך, אנו נדרשים לתמיכתה של ממשלת ישראל, כדי שתמשיך לסייע ולקדם בתהליך גיוס החוב על ידי החברה, שהינו קריטי להבאתה לחוף מבטחים.
"בשנת 2021 אנו יוצאים לדרך חדשה עם בעלים חדשים והנהלה חדשה, ושוקדים בימים אלו על תכנית אסטרטגית חדשה, וסבורים, כי מכלול הצעדים התפעוליים, העסקיים והפיננסיים שביצענו ושנבצע במהלך 2021, יביאו את חברת אל על לנקודת זינוק מצוינת ליום שבו השמים ייפתחו באופן משמעותי.
"גם לאחר משבר הקורונה, אל על נחשבת בעיני כל למוביל הלאומי של ישראל ולמותג אייקוני בקרב לקוחותיה, ונהנית ממועדון לקוחות חזק, ועם התשתיות הנוכחיות ועם צי המטוסים הצעיר והאטרקטיבי שלנו, ובשילוב צעדי ההתייעלות שביצענו ושאנו מבצעים אנו מאמינים, כי החברה תשוב לפסים של צמיחה ורווחיות, ותבסס את מעמדה כחברה הפופולרית, הבטוחה והאיכותית מבין החברות הפועלות בנתב"ג".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=115186