בשנת 2019, אל על הפסידה 59.601 מיליון דולר, בהשוואה ל- 52.167 מיליון דולר ב- 2018. החברה דחתה, באישור את תוצאות הרבעון הראשון של השנה
בשנת 2019, רשמה אל על הפסד של 59.601 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 52.167 מיליון דולר בשנת 2018. חובות החברה בתום שנת 2019 היו 3.327 מיליארד דולר. רואי החשבון הצמידו בדוח הערת עסק חי וציינו: "ביקרנו גם, בהתאם לתקני ביקורת מקובלים בישראל, את הדוחות הכספיים המאוחדים של החברה לימים 31 בדצמבר 2019 ו-2018 ולכל אחת משלוש השנים בתקופה שהסתיימה ביום 31 בדצמבר 2019 והדוח שלנו, מיום 13 במאי 2020 כלל חוות דעת בלתי מסויגת על אותם דוחות כספיים וכן הפניית תשומת לב בדבר הספקות המשמעותיים לגבי המשך קיומה של החברה כעסק חי וחשיפת החברה לאישור תובענות ייצוגיות, בהתבסס על ביקורתנו".
כמו כן ציינו רואי החשבון, כי בגין "אי הוודאות השוררת בדבר ההתפתחויות בישראל ובעולם בקשר להתפשטות נגיף הקורונה ושאל על מקיימת משא ומתן עם מלווים לצורך קבלת הלוואה בסכום של כ-400 מיליון דולר שבמרביתה בערבות המדינה תוך ניהול שיחות עם משרד האוצר לקבלת ערבות זו. למועד אישור הדוחות הכספיים, המשא ומתן עם המדינה והמלווים נמשך וקיימת אי וודאות בקשר להשלמתו. היות וקבלת ההלוואה האמורה הינה חיונית על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות המשבר, קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי ".
לאור השלכות משבר הקורונה על פעילות החברה, מרבית עובדי החברה וחברות הבנות שלה, הוצאו לחופשה ללא תשלום עד ליום 30 ביוני 2020 .יצוין, כי המועד האמור עשוי להשתנות, בהתאם למועד חזרה של החברה לפעילות סדירה.
הכנסות מהפעלה ב-2019 היו 2.177,997 מיליארד דולר, כאשר ההוצאות מההפעלה היו 1.834,804 מיליארד דולר. הוצאות מכירה היו 213.802 מיליון דולר והוצאות הנהלה וכלליות היו 139.290 מיליון דולר.
יש לציין, כי בשנת 2019 חל גידול של כ-1.7% בהכנסות החברה, בהשוואה להכנסות בשנת 2018, כאשר תנועת הנוסעים בנתב"ג במשך שנת 2019 גדלה בשיעור של כ-7.5%, בהשוואה לשנת 2018.
השפעת הריבית וגידור הדלק
מתברר גם, כי בשל השפעות משבר הקורונה על הכלכלה העולמית, הייתה ירידה משמעותית בריבית ארוכת הטווח לאחר מועד הדוח על המצב הכספי, ולפיכך השווי ההוגן של של עסקאות הגידור שביצעה החברה במועד הסמוך לפרסום דוח זה עומד על כ-49 מיליון דולר לחובת החברה. בהתאם להסכמי המסגרת עם הגופים המגדרים, נדרשת החברה להעמיד בטחונות (בצורה של פקדון נושא ריבית) כאשר השווי ההוגן חורג מהסף שנקבע בכל אחד מההסכמים. נכון למועד הסמוך למועד אישור הדוח, נדרשה החברה להעמיד בטחונות כנגד עסקאות גידור הריבית ועסקת גידור היין בהיקף כולל של כ- 23 מליון דולר. הגדלה והקטנה של הביטחונות נעשית ברמה יומית בהתאם לתנודות בשווי ההוגן של העסקאות מול כל אחד מהגופים המגדרים.
יחס בטחונות כלפי חלק מנותני האשראי לטווח ארוך
לחברה קיימות התחייבויות כלפי חלק מנותני האשראי לטווח ארוך לשמור על יחס בטחונות הולם בין יתרת האשראי הבלתי מסולקת לביטחונות המשועבדים לבנק. כמו כן, הסכמי הלוואה שנטלה החברה כוללים זכות לבנק לדרוש פירעון מיידי של יתרת ההלוואה כלפי אותו בנק אם לדעת הבנק, על פי קריטריונים סבירים, אירע שינוי לרעה במצב הכספי, בפעילותה או בעסקיה של החברה, באופן המסכן או העלול לסכן את יכולת ההחזר של האשראי לבנק.
יצוין כי לגבי חלק מההלוואות, קיים גם מנגנון פירעון מיידי צולב בין הלוואות אשר מוענקות על ידי בנקים שונים. ירידה בשווי השוק של הביטחונות ו/או העמדה לפרעון מיידי של הלוואות החברה על ידי התאגידים הבנקאיים, עלולות להשפיע לרעה על תוצאותיה העסקיות של החברה. כמו כן, חלק מהסכמי ההלוואה שנטלה החברה כוללים זכות לדרוש פירעון מיידי של יתרת ההלוואה כלפי אותו הבנק בקרות אירועים מסוימים כגון ביצוע מיזוג או העברת שליטה בחברה. התממשותו של סיכון נזילות עלולה לפגוע ביכולתה של החברה לפרוע את התחייבויותיה הפיננסיות בהגיע מועד פירעונן, לרבות התחייבויות בגין רכישת או חכירת מטוסים, וכן לגייס מימון למטוסים נוספים.
תזרים מזומנים
בשנת 2019 נרשם לחברה תזרים מזומנים בסך של כ-174 מיליון דולר נטו מפעילות מימון. בתקופה זו קיבלה החברה הלוואות בסך של כ- 542 מיליון דולר בעיקר למימון המטוס הרביעי מדגם 787-ושני מטוסי 787-8 שבבעלות החברה, למימון מחדש של שני מטוסים מדגם בואינג 777-200 והלוואות למימון 3 מנועים רזרביים לצי מטוסי 787. מאידך, פרעה החברה הלוואות בסך של כ-281 מיליון דולר, מתוכם כ- 157 מיליון דולר פירעון הלוואות ששימשו לתשלום מקדמות באמצעות קבלת הלוואות ארוכות טווח למימון מטוס 787-9 ושני מטוסי 787-8 ופירעון יתרת הלוואת "בלון" אשר מומנה מחדש, כאמור. בנוסף, פרעה החברה התחייבויות בגין חכירות בסך של כ- 82 מיליון דולר. כמו כן, בתקופה המדווחת חלה ירידה באשראי לזמן קצר של כ- 5 מיליון דולר.
התחייבויות שוטפות
ההתחייבויות השוטפות של החברה ליום 31 בדצמבר 2019 הסתכמו לסך של כ-1.083 מיליארד דולר, שזה גידול של כ- 68 מיליון דולר ביחס ליתרתן ליום 31 בדצמבר 2018. חלק ניכר מהגידול נובע מיישום תקן 16 IFRS , אשר בגינו נכללו חלויות שוטפות של התחייבויות בגין חכירות בסך של כ-93 מיליון דולר. בנוסף, חל גידול בסעיף הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה, גידול בהתחייבות האקטוארית לעובדים ובספקים. מנגד חל קיטון באשראי לזמן קצר וחלויות שוטפות של הלוואות, בזכאים וביתרת מכשירים פיננסיים נגזרים.
התחייבויות לא שוטפות
ההתחייבויות הלא שוטפות של החברה ליום 31 בדצמבר 2019 הסתכמו לסך של כ-2.244 מיליארד דולר, שזה גידול של כ-379,1 מיליון דולר ביחס ליתרתן ליום 31 בדצמבר 2018, הנובע בעיקר מהתחייבויות בגין חכירות בסך של כ- 928 מיליון דולר כתוצאה מיישום לראשונה של תקן 16 IFRS .
הון
סך ההון ליום 31 בדצמבר 2019 הסתכם לכ-169 מיליון דולר. הקיטון בסך של כ-61 מיליון דולר ביחס להון ליום 31 בדצמבר 2018 נובע בעיקר מההפסד בשנת 2019 ומהשפעת יישום תקן IFRS 16 בסך של כ- 19 מיליון דולר, אשר קוזזו בחלקם ע"י השפעה חיובית של קרנות ההון בגין גידור תזרים מזומנים.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=106594