תדהמה, כאב,אבל, נהלים חדשים והרבה בלבול מאפיינים את ענף התעופה העולמי בעקבות מה שנראה כיום טירוף של טייס האחראי למותם של נוסעים תמימים שבסך הכל רצו לשוב הביתה בשלום. האם הנוהל החדש שיחייב שני אנשי צוות בתא הטייס ימנע את האסון התעופתי הבא?
3 ימים עברו מהתרסקותו של מטוס חברת ג'רמנווינגס לתוך הרי האלפים הצרפתיים שהביא למותם של 150 נוסעים ואנשי צוות. מלבד הכאב והאבל הכבד השורר בעולם כולו, מומחי תעופה עוסקים כעת יומם וליל כיצד למנוע מטייס בודד ודכאוני לקחת עמו למותו מטוס שבו נוסעים ואנשי צוות חפים מפשע.
חברות תעופה כמו איזי ג'ט, SWISS , נורוויג'ן אייר שאטל , ארקיע, אייר קנדה ועוד הודיעו כבר על הנוהל החדש המחייב נוכחות של שני אנשי צוות בתא הטייס. משמעות הדבר שאם אחד מהטייסים עוזב את תא הטייס (קוקפיט), איש צוות חייב להחליפו.
לאחר סדרה של פיגועי התאבדות שהתרחשו בארה"ב ב-11 בספטמבר 2001 שבו טרוריסטים מארגון אל – קאעידה השתלטו על מטוסי נוסעים וגרמו לקריסתם של מגדלי התאומים וריסוקו של מטוס נוסעים אל תוך בניין הפנטגון, הונהגו בארה"ב סדרה של הוראות המחייבות את כל חברות התעופה האמריקניות נוכחות של שני אנשי צוות בתא הטייס במהלך כל הטיסה והתקנת דלת מאובטחת המפרידה בין תא הטייס לנוסעים.
הסוכנות לבטיחות אווירית של האיחוד האירופי EASA– European Aviation Safety Agency הודיעה אמש על המלצותיה הזמניות שחברות התעופה יבטיחו ששני אנשי צוות, כאשר אחד מהם הוא טייס, יאיישו את תא הטייס לאורך כל הטיסה. חוק מסוג זה יכול לבוא רק מהסוכנות לבטיחות אווירית ולא מרשויות בטיחות התעופה הלאומיות, שלא מוסמכות להחיל חוקים מסוג זה.
בסרטון המוצג ע"י יצרנית המטוסים איירבוס מראים כיצד אחד מהדיילים עשוי לנהוג במקרה חירום בו שני הטייסים לא מגיבים לקריאות הצוות, אבל לא נותן מענה למצב בו אחד הטייסים מנטרל את אפשרות הכניסה, כפי שקרה באסון הטרגי של טיסת ג'רמנווינגס.
האם מצב בו שני אנשי צוות יהיו נוכחים בתא הטייס ימנעו את האסון הבא? התשובה היא לא חד משמעית, כפי שהיה במקרה של מטוס חברת איג'יפט אייר שהתרסק לאוקיינוס האטלנטי בשנת 1999 וגרם למותם של 217 נוסעים. במקרה הספציפי, הקצין הראשון גבר במאבק אלים על הקפטן והצליח במזימתו אך ללא ספק הרעיון של שני אנשי צוות מפחיתה את הסיכון. שאלות רבות עדיין יישארו ללא מענה, כמו מה תעשה דיילת עדינה למול טייס חזק? או מה אם אחד מהטייסים ישתמש באקדחו (מקובל בקרב הטייסים בחברות התעופה האמריקניות) כדי למנוע גישה לתא הטייס?. מוטב שהחל מהיום כל חברות התעופה יערכו לטייסיה גם בדיקות פסיכיאטריות, שנותרו עד כה "מחוץ למשחק" כדי למנוע פגיעה בציפור נפשם.
כיצד ניתן למנוע את הטרגדיה הבאה בעולם התעופה? ימים יגידו, אבל על דבר אחד כולם תמימי דעים, סטטיסטית, מטוס נשאר אחד מכלי התחבורה הבטוחים בעולם.
https://www.youtube.com/watch?v=ROIH3KCEIvs
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=74045