עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות בישראל פנה לשר האוצר, לראשי האגפים באוצר ולראש הממשלה בנוגע לשיתוק מערכת שיווק התיירות של מדינת ישראל על רקע המצב הפוליטי והידרדרות בתנועת התיירות הנכנסת מאז מבצע עמוד ענן
עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות בישראל במכתבו לשר האוצר:
כב' השר שלום,
אני נאלץ לפנות אליך בדחיפות בגין חומרת המצב והסיכון הרב המסתמן לתעשיית התיירות הישראלית ממש בשעה זו .
כידוע וכפי שפרטנו בפניך בפגישתנו האחרונה, למן מבצע "עמוד ענן", מסתמן משבר הולך ומחמיר בתנועת התיירות לישראל. לצערנו, לא רק שמשבר זה לא נעלם עם תום המבצע, אלא הוא הולך ומחמיר מיום ליום. למעלה ממחצית טיסות השכר העונתיות לאילת גזו ונעלמו, מותירות את העיר ריקה מתיירי החורף מחו"ל. ביטולי התנועה מימי "עמוד ענן" הפכו לביטולי סדרות שלמות של קבוצות, לביטולי קבוצות ייחודיות ולביטולי בודדים.
המגמה המדאיגה נמשכת גם הלאה אל מעבר לחג הפסח, מעמידה בספק גדול את כל שנת 2013 ואף מתחילה להסתמן הססנות ביחס ל 2014 (בעולם התיירות ההחלטות לשנת 2014 מתקבלות בחודשי מרץ אפריל 2013).
התגובות המתקבלות מחו"ל הן של "בעיה תדמיתית קשה למן עמוד ענן", והמשכה בשדר של "סכנה – מצב לא בטוח – איומים – חששות וכו'". כל אלו מובילים למצב של אי וודאות, ירידה בביקוש, וכתוצאה, אובדן משווקים ומשקיעים בשיווק ישראל.
בדיוק בשעה קשה זו לתיירות לישראל, אנו מוצאים עצמנו משותקים לחלוטין מבחינת יכולת התגובה שלנו בעולם, "משוללי יכולת" פעולה ליצירת ביקוש ולתמיכה במשווקים.
במקום קמפיין אדיר ממדים, אנו מציגים דממה שיווקית. במקום שפע של פעולות שטח אגרסיביות, אנו נעלמים מהשטח. במקום אלפי מחליטנים אותם יש לארח בימים אלו בארץ, פסקו כל פעולות האירוח. במקום מסע מהיר לחיזוק המשווקים ורתימתם להמשך פעילות השקעה בשיווק ישראל, אנו "נמנעים מלחדש או ליזום הסכמי שיווק".
לצערי אנו מצויים במציאות קשה זו, לא רק בגין המצב התדמיתי הקשה של ישראל (מצב עימו אנו יודעים להתמודד היטב), אלא בעיקר עקב אופן התנהלות תקציב משרד התיירות וההגבלות הקשות על השימוש בו המוטלות ע"י משרדך.
ידוע וברור כי העדר תקציב מדינה הנו בעייתי לעת הזו, אולם חייב להימצא "המבוגר האחראי", אשר יבין שאסור לישראל "להתאבד" תיירותית, רק למען "תקינות הניהול". הדבר יכול להביא לקריסת תעשיית התיירות של ישראל לשנתיים ומעלה ולאובדן תוצר ומקומות תעסוקה (בעיקר בפריפריה)..
לצערנו, לא השכילה ממשלת ישראל, כמומלץ ע"י המומחים שהיא עצמה שכרה, להקים את הרשות הלאומית לשיווק התיירות (כמקובל ברוב העולם), כך ששיווק התיירות לישראל תלוי כל כולו במשרד התיירות ובמעשי הממשלה, לכן ברגע זה רק הממשלה יכולה לטפל בבעיה.
אדוני השר, שיווק התיירות לישראל משותק, כך עולה משיחותינו עם משווקי ישראל בחו"ל !
חוזי שיווק והסכמים אינם מתחדשים ולא נחתמים חדשים. קמפיין תדמיתי משמעותי – אינו מבוצע, מבצעי אירוח של מחליטנים, עיתונאים וצוותי טלוויזיה, שאמורים להיות בשיאם, אינם מתקיימים, שפע פעילות שטח של סמינרים, סדנאות, ערבי תיירות לקהילות, אינם מתבצעים. כל אלו נופלים קורבן למציאות המדכאת של "בעיית תקציב המדינה וניהולו התקין של התקציב הזמני …." הבעיה אינה בתחום של דרישות תקציב נוספות אלא ביכולת מימוש התקציב הרגיל.
הצוות הבכיר של משרד התיירות, האמור בימים אלו, להוביל את תעשיית התיירות לשורה של מבצעים, יוזמות ופעולות "מחוץ לקופסא" נאבק על שחרור, או אישור של בדל פעולה פה ושמץ יוזמה, אך ללא הצלחה, שכן כל התקציבים שאושרו ע"י ועדת חריגים הולכים למימון תשלומים להסכמים משנה שעברה שכן ה"עודפים" עדיין לא הועברו.
אדוני השר, זו השעה למנהיגות, לעשיית מעשה חריג, להבהיר שיש "הגיון בשיטה", שיש מי שימנע בכייה לדורות וימנע נזק מיותר לכלכלה ולמשק, בגין קריסתה המיותרת חלילה של תעשיית התיירות .
אני פונה אליך לטיפול מידי ונקיטת צעדים נדרשים למניעת הנזק לאלתר .
אנא, כנס מיד את ראשי תעשיית התיירות לדיון חירום במצב, אך לפני כן הנחה את עובדי משרדך להבין כי "מהירות התגובה גמישות המעשה והתזמון הנכון" בעולם השיווק של היום – עולים על כל נוהל תקינות נכון, ככל שיהיה. אחרת, אל לה לממשלה להתיימר ולעסוק בשיווק בינלאומי .
כאחראי לכלכלת ישראל וכידיד ומאמין בתעשיית התיירות אני בטוח כי תעשה את הצעד הנכון .
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=78324