"משבוע הבא צפוי להתחיל מחסור בטייסי אל על" נמסר היום מוועד הטייסים, שלטענתם נובע מהחלטת החברה להוציא לחופשה כפויה כשליש ממדריכי הטיסה וסימולטורים וותיקים בני 65 ומעלה. הנהלת אל על:" המאמנים/ בוחנים בני 65+ החליטו כי הינם "חולים" ולא התייצבו להדרכות אליהם תוכננו"
"בצעד חריג, במקביל לדיונים המתקיימים להסדרת תנאי העסקתם, החליטה הנהלת אל על להוציא כשליש ממדריכי הטיסה והסימולטורים בחברה לחופשה מאולצת. מדובר במדריכי טיסה וותיקים בני 65 ומעלה, שהם הטייסים המנוסים והבכירים ביותר בחברה. הנהלת החברה החליטה, כי שכרם של טייסים אלה יקטן בעשרות אחוזים כבר מהמשכורת הקרובה. תוצאת המהלך של הנהלת אל על יהיה פגיעה מתגברת במספר הטייסים, בעלי רישיון בר תוקף, שיעמוד לרשותה לביצוע לוח הטיסות המלא". כך נמסר היום מוועד הטייסים באל על.
הדרכות טייסים – חובה
כל טייס אל על חייב לעבור הדרכה ומבחן בסימולטור כל חצי שנה, מה שמאפשר לו להפעיל טיסות. חוסר במדריכים מיומנים ומנוסים יפגע בתכניות הרישוי וההדרכה בחברה, טייסים עלולים לאבד את רישיון הטיסה שלהם ואל על לא תוכל לעמוד בתכנית הטיסות המתוכננת.
היועצת המשפטית של ועד טייסי אל על, הדגישה בפניה ליועץ המשפטי של הנהלת אל על, כי הוצאת הטייסים לחופשה מאולצת מהווה הפרה של החוק שכן מעסיק אינו רשאי להוציא את עובדיו לחופשה כפויה שמטרתה איננה צבירת כוחות ומנוחה, אלא צעד ענישה. מדובר גם במהלך המנוגד להסכם הקיבוצי הקיים בחברה.
עוד נמסר מוועד הטייסים, כי "הוצאת הטייסים הוותיקים לחופשה, היא מהלך שמטרתו להשיג חסכון כלכלי לכאורה לחברה, אך עלול לפגוע באיכות ההדרכה וההכשרה שבסופו יפגע גם ברמה ובבטיחות הטיסה. פגיעה שחברת אל על אינה יכולה לקבל. טייסי אל על מתנגדים להתפשר על פחות מהדרכה ובטיחות הטובים ביותר, לטובת הנוסעים והחברה".
"צעד חד צדדי"
יו"ר ועד טייסי אל על, הקברניט ניר צוק, פנה בעניין זה במכתב לטייסים: "חבל שהנהלת החברה בוחרת לפגוע דווקא בטייסים הוותיקים המשרתים אותה במשך שנים רבות, ולהשחיר את שמם, בכדי להשפיע על מו"מ שמתנהל בחסות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בעודו מתקיים. אנו הטייסים עושים כל מאמץ בחדרי הדיונים כדי להגיע לפתרון הוגן והגון להמשך העסקת טייסים ותיקים ולמתווה פרישה שמוסכם על כל הצדדים. הנהלת אל על בוחרת לבצע צעד חד צדדי, בניגוד להסכם שאך נחתם, שישפיע במישרין על החברה ועל הנוסעים, והכל מזווית ראייה כלכלית צרה במטרה להפעיל לחץ במסגרת מו"מ. עצוב שזוהי דרכה של ההנהלה".
אל על: המו"מ טרם הסתיים
מאל על נמסר בתגובה: "מדינת ישראל אימצה את התקנות הבינ"ל והחל מנובמבר 2014 טייסים יכולים לטוס טיסה מסחרית עד גיל 65 בלבד. בית הדין הארצי דחה את תביעת הטייסים באשר לתנאי העסקתם לאחר גיל 65, ומתנהל מו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות במטרה להגיע להבנות בנושא. במהלך המו"מ, שטרם הסתיים, נדונים גם תנאי העסקתם של מאמנים/בוחנים מקרב בני קבוצת גיל זו.
"למרות שהמו"מ טרם מוצה, ועל מנת להפעיל לחץ על ההנהלה ויו"ר ההסתדרות, החליטו המאמנים/ בוחנים בני 65+ כי הינם "חולים" ולא התייצבו להדרכות אליהם תוכננו. חברת אל על מצרה על פעולות כוחניות אלו של המאמנים/ בוחנים בני 65+ ומצפה, כי ימלאו את משימותיהם כמתוכנן ויאפשרו למצות את המו"מ בראשות יו"ר ההסתדרות. ראוי להדגיש כי נושא זה לא היה חלק מההסכם שנחתם. לא צפויים שיבושים בלו"ז הטיסות".
בדצמבר 2016 נחתם הסכם הבנות
מן הראוי לציין, כי העיצומים שנקטו הטייסים, שקיבלו ביטוי חזק בקיץ שחלף, הסתיימו בתחילת דצמבר 2016, לאחר חתימה על הסכם התייעלות בלשכתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. ההסכם כולל העמקה נוספת ומשמעותית של ההתייעלות, חיסכון בעלויות של מלונות ואש"ל כמו גם הרחבת הגמישות הניהולית והתפעולית של החברה והגדלת זמינות הטייסים באמצעות קיצור שהייה, תוך ביטול הפיצוי האישי. ביטול הפיצולים ובכלל זה מנגנון לביטול תוספת שכר במקרה של הפרה, סיום חכירת מטוסי הנוסעים והתחייבות לשקט תעשייתי .
כמו כן סוכם, כי תמורת העמקת ההתייעלות יקבלו הטייסים תוספת שכר מגזרית בגובה 8.75% (תבוטל תוספת הפיצוי האישי). הכסף שייחסך כתוצאה מתהליכי התייעלות ישמש מקור לתוספות שכר.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=70895