יו"ר הוועדה, דוד ביטן: "מה שחשוב שתוך 5 שנים התכנון והבנייה יסתיימו". ראש עיריית דימונה, בני ביטון: "לא מדובר בעניין של ימין או שמאל, אלא של חזונו של דוד בן גוריון להתיישבות בנגב"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה, את שתי הצעות החוק: האחת של ח"כ רם בן ברק והשנייה של ח"כ אלמוג כהן, לפיהן שדה התעופה הבינ"ל הבא שיקום יהיה בנבטים. היו"ר ביטן ציין במהלך הדיון כי ישיבה חסויה שהייתה אמורה להתקיים בוטלה, לאחר שמשרד הביטחון הערים קשיים, והבהיר כי מה שחשוב הוא שתוך 5 שנים התכנון והבנייה של השדה בנבטים יסתיימו.
ראש עיריית דימונה, בני ביטון, אמר כי לא מדובר בעניין של ימין או שמאל, אלא של חזונו של דוד בן גוריון להתיישבות בנגב, והוסיף כי יותר מ-80 חברי כנסת רוצים בהקמת השדה בנבטים, בהם רבים שתמכו בכך לפני שהפכו לשרי ביטחון. ביטון: "הייתה לי שיחה עם שר הביטחון, אמרתי לו שיש לי 4 סרטונים שלו מהזמן שהיה שר התחבורה ותמך בנבטים. אמרתי לו אתה בעד, קבל אומץ ציבורי". ביטון הוסיף כי הוא תולה הרבה תקוות ביו"ר ביטן, שלו יש אומץ ציבורי.
ח"כ יוסף עטאונה אמר כי בעיקרון, הוא מסכים לכל פרויקט שיכול לטפח את הנגב, אבל מבקש לוודא שהוא לא יפגע ויוביל לעוד גירוש של בדואים בנגב. ח"כ וליד אלהוואשלה הוסיף כי כל פרויקט בנגב, אסור שיבוא על חשבון האזרחים הבדואים.
נציגת משרד הביטחון, שני אלדר, אמרה כי אין כוונה להערים קשיים, אבל יש שיקולים ביטחוניים משמעותיים ומהותיים, והעמדה המקצועית העקבית היא לחוסר ישימות של חלופת נבטים. אלדר: "התבקשנו לגבש חוו"ד עדכנית על רקע לקחי המלחמה, ובכוונתנו לפנות לקבינט". ח"כ בן ברק, לשעבר יו"ר ועדת חוץ וביטחון וסגן ראש המוסד, ציין כי הסוגיות שהעלתה מערכת הביטחון בדיון בחוץ וביטחון ניתנות לפתרון. היו"ר ביטן אמר כי עמדתו של בן ברק מקובלת עליו.
ראש אגף תחבורה במנהל התכנון, אילנה שפרן, אמרה כי המנהל יזרז את התהליכים כמה שאפשר, והוסיפה כי צריך מידע ממשרד הביטחון וצריך שמשרד התחבורה יסיים את תסקיר ההשפעה על הסביבה. ח"כ בן ברק שאל האם משרד הביטחון שיתף פעולה ברמת דוד ולא שיתף פעולה בנבטים, ושפרן התייחסה לכך ואמרה כי חסרים נתונים ממשרד הביטחון. היו"ר ביטן אמר: "לא נסבול גרירת רגליים ונשקול חיוב אישי כלפי מי שיעכב. זה פרויקט לאומי וצריך לעשות את זה מהר".
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ציינה כי חלופת רמת דוד נבחנה במשרדה ונמצאה לא מתאימה, לכן נבטים יכולה להיות חלופה טובה, אך צריך לבחון אותה בצורה מסודרת, ומשרדה מתכוון לעשות זאת כמה שיותר מהר. היא הוסיפה כי צריך לקבל החלטה לפיה משרד הביטחון יעביר את הנתונים, וכן אפשר יהיה לבצע בדיקה מהירה.
על רקע הדברים, אישרה היום הוועדה לקריאה ראשונה כי שדה התעופה הבינ"ל הבא שיוקם בישראל יוקם בנבטים. בנוסף, אושר כי הליכי התכנון יסתיימו עד סוף 2025. היו"ר ביטן הוסיף כי מה שחשוב הוא שתוך 5 שנים יסתיימו הליכי התכנון והבנייה. ח"כ אלמוג כהן הוסיף כי נבחרי הציבור מחליטים "נבטים תחילה". כאמור, בתום הדיון אושרה ההצעה פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטן, ח"כ כהן, ח"כ בן ברק, ח"כ אלון שוסטר, ח"כ קטי שטרית, ח"כ יסמין פרידמן וח"כ שלום דנינו.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=170552