ריינאייר תהיה חברת הלואו-קוסט הראשונה שתחדור לשוק התעופה הירדני – כאן מעבר לפינה. יוסי פתאל: בשורה טובה לישראל. עידן חדש לאזור ומציאות שלא היכרנו
העיתון הירדני The Arab Weekly דיווח אתמול (א'), על כניסתה לראשונה של חברת הלואו-קוסט ריינאייר (Ryanair) לפעילות בממלכה ההאשמית. "השמיים של ירדן מקבלים בזרועות פתוחות את חברות הלואו-קוסט, צעד המתקבל בברכה על ידי סוכני נסיעות ונוסעים בממלכה, צעד שישפר את הקישוריות של ירדן לעולם וישפר את מצב תעשיית התיירות שלה", נכתב.
עם זאת, לדעת העיתון, חדירת ריינאייר לפעילות, עלולה להוות מכה קשה לחברות התעופה האחרות הפועלות בה.
ממשלת ירדן חתמה על הסכם "שמיים פתוחים" עם האיחוד האירופי עוד בשנת 2010 (בישראל ב-2013), אולם רק השנה תהיה זו ריינאייר שתחתוך ראשונה את הסרט. ריינאייר האירית, בשיתוף פעולה עם משרד התיירות הירדני, תפעיל 14 קווי תעופה אל הממלכה השנה, כשתחילת הטיסות יהיה בחודש הבא, במרץ, לפאפוס שבקפריסין מנמל התעופה המלכה עליה (Queen Alia airport) שבעמאן.
ניקולס לארדיס, מנהל המכירות והשיווק של ריינאייר באזור מזרח הים התיכון, אמר כי כניסת ריינאייר לשוק הירדני פירושה שלאנשי עסקים ומטיילים מ-11 ממדינות האיחוד האירופי "תהיה מעתה גישה לאחד מהיעדים התיירותיים האטרקטיביים בעולם, במחירי הלואו-קוסט הידועים של החברה. אנחנו גם שמחים שגם לאזרחים הירדנים תהיה גישה לטיסות לואו-קוסט, כפי שעושים אזרחי 33 המדינות שאליהן טסה החברה", ציין לאנדיס.
המגזין נשונל גאוגרפיק טרוולר כלל ברשימת 21 "אתרי החובה התיירותיים" שלו לשנת 2018 את- Jordan Trail "שביל חוצה ירדן", המציע מעל 650 ק"מ של שביל ו-36 ימים של טיולים דרך שטחים ונופים שונים עד ים סוף.
"אנחנו כבר מפעילים מספר נתיבים מאילת ומתל אביב שבישראל ואנחנו שמחים להמשיך את התרחבותנו במזרח התיכון באמצעות תחילת הפעילות בירדן" אמר לאנדיס והוסיף כי הם מחפשים כל העת שווקים חדשים כדי לצמוח ל-200 מיליון נוסעים לשנה עד 2040 (ב-2017 הטיסו 129 מיליון נוסעים, ע.ר).
הצעד של ריינאייר נתמך על ידי משרד התיירות והעתיקות הירדני. אמנם הדבר לא פורט בידיעה, אך יש להניח שהחברה מקבלת מענקים כפי שמשרד התיירות הישראלי מעניק לחברה במאות אלפי יורו בשנה.
יועץ למשרד התיירות הירדני אמר כי בנוסף ליעד הראשון – לפאפוס שבקפריסין – ייתוספו 9 יעדים נוספים לנמל התעופה עליה (Queen Alia airport) בעמאן, וארבעה לנמל התעופה הבינלאומי על שם המלך חוסיין בעקבה, שהטיסות אליו יחלו בחורף הזה (2018).
היעדים מהם ינחתו טיסות בעמאן הם בולוניה, קרקוב, בוקרשט, פראג, בריסל, וילנה, מילאנו, בודפשט ווארשה. אליהם ייתוספו טיסות בין עקבה לאתונה, רומא, קלן וסופיה.
"יותר אפשרות בחירה ותמורה טובה יותר לכסף"
לפי נתוני בנק מרכזי בירדן, ההכנסות של הממלכה מתיירות צמחו ב-2017 ב-12.5% ל-4.6 מיליארד דולר בהשוואה ל-4.1 מיליארד ב-2016 וכי חל גידול של 8.7% במספר התיירים ב-2017 לעומת 2016.
נמל התעופה בעמאן רשם בשנת 2017 שיא תנועה של קרוב ל-8 מיליון נוסעים, גידול של קרוב ל-7% לעומת 2016.
"ההתפתחות המשמעותית של תעשיית התיירות הירדנית תאפשר למטיילים יותר בחירה ותמורה טובה יותר לכספם", אמרה שרת התיירות והעתיקות הירדנית, לינה אנאב (Lina Annab) במסיבת עיתונאים, "החלטת ריינאייר לטוס לירדן שולחת מסר חזק וברור על הגיוון והפוטנציאל הבלתי ממומש עד כה של המוצר הירדני. זו גם הבעת אמון בתעשיית התיירות הירדנית, שכבר הראתה גידול דו ספרתי בשנה החולפת".
המנהל המסחרי של ריינאייר, דיוויד אובריאן, אמר כי הטיסות לנמל התעופה הבינלאומי בעקבה יתחילו באוקטובר 2018 עם ארבעה נתיבים, שביחד עם עמאן יספקו כמעט 500 אלף נוסעים בשנה. הוא הוסיף כי כדי לציין את ייסודו של הקו עמאן-פאפוס, מחירי המושבים לחודשים אפריל ומאי יחלו ב-19.90 יורו.
טוב או רע לישראל?
ההכרזה על תחילת הטיסות של ריינאייר לירדן מעלה את השאלה, האם על ישראל לחשוש מהתחרות בגבולה המזרחי, או לחבק את המהלך. מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, יוסי פתאל, משוכנע שמדובר בבשורה טובה, מהלך משנה מציאות שצריך לחגוג אותו. "ממתי ירדן היא הבעיה שלנו? ממתי היא מהווה איום על תנועת התיירות לישראל? כדי להגיד שאפשר להשוות את ירדן לירושלים ולישראל, צריך להיות עם הנג אובר חזק".
לדברי פתאל, נמל התעופה בעמאן מנסה לבסס את עצמו כ-Hub – תחנת מעבר לטיסות המשך מהאמירויות ולא צריך לחשוש מהגברת התיירות לירדן. פתאל: "שם המשחק בכלכלה ובתיירות הוא 'טראפיק', תנועה. ככל שיבואו יותר תיירים, כן ייטב לכולם. בעקבה מדובר על יעדים שריינאייר אינה מביאה מהם תיירים לאילת אלא על נוסעים נוספים. כך ריינאייר מוסיפה עוד תנועה ומי שיגיע לצד הירדני – יש סיכוי שיבקר גם בצד שלנו. הגבול הפוליטי לא קיים בעיני התייר. לכן שיתוף פעולה בין ירדן לישראל בחבילות תיור אזוריות יביא יותר תיירים בסך הכל".
בהרצאה שנשא מומחה תיירות בפאנל שעסק בשיווק תיירות לסינים במסגרת יריד IMTM, אמר אחד המרצים כי על נמל התעופה רמון בתמנע להיות השער לטיולים בפטרה. פתאל סבור ש"להסתכל על אילת כעל שער כניסה לפטרה זה צמצום. צריך להתסתכל על כל המרחב. אף אחד לא טס לפטרה, אנשים טסים לאזור. אילת צריכה למצב את עצמה כמרכז תיירות אזורי שממנה אפשר לבקר בפטרה ובירושלים. מבחינת מוטיבציית ביקור, התיירים לא רואים הבדל בנחיתה בתמנע או בעקבה. הרבה תיירים מבקרים בפטרה והיא מחזקת את המותג האילתי, לא מחלישה אותו".
על השאלה האם אילת לא תשלם את מחיר הנחיתות בעקבה, אומר פתאל כי "בחורף הזה לא היו חדרי מלון פנויים באילת. אז עדיף שילונו בצד הירדני ויבואו גם לבקר בירושלים ובים המלח. גם כיום בין 15%-20% מהתיירות הנכנסת לישראל מגיעה דרך עמאן, כולל תיירות מסין, אפריקה, הודו ומדינות אחרות. זה יתרון, לא חסרון".
פתאל מעריך ששנת 2018 עשויה להסתיים עם קרוב ל-4 מיליון תיירים בישראל. "זהו שינוי מגמה ועליית מדרגה. הכניסה של ריינאייר לירדן רק מראה שזה עידן חדש. 13 יעדים של ריינאייר בעובדה ובעקבה – זו מציאות שלא היכרנו".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=68667