אף חברת תעופה לא הייתה מוכנה לרכוש, או לחכור, את מטוסי האיירבס בני 12 השנה. מדוע?
לפני שבוע פורסמה לראשונה הידיעה, כי שני מטוסי איירבס A380 הצעירים בני כ-12 שנה, שהופעלו בחכירה על ידי סינגפור איירליינס, נשלחו לגרוטאות בנמל התעופה Tarbes Lourdes בצרפת, לצורך פירוקם ומכירת חלקיהם. הסיבה: לא נמצאה חברת תעופה שהייתה מוכנה לרכוש, או לחכור את המטוסים.
בהשקתו של מטוס A380 הסופר ג'מבו בשנת 2007, הסתיימה הדומיננטיות של מטוס בואינג 747 ג'מבו, שנמשכה במשך 37 שנים. אבל המורשת של A380 לא נמשכה זמן רב ובפברואר השנה מסרה איירבס, כי הייצור של A380 ייפסק בשנת 2021. הצפי המתוכנן של החברה בעת השקתו של A388 היה מכירתם של 1,200 מטוסים מדגם זה, כדי לכסות את עלות הייצור ולהרוויח. לרוע המזל, איירבס השיגה הזמנות ל-290 מטוסים בלבד, ועד חודש מרץ השנה סיפקה החברה 235 מטוסים.
שתי אסכולות
בשנת 2007 שבו הושק איירבס A380 היו ביון שתי ייצרניות המטוסים הגדולות שתי אסכולות מנוגדות: טיסות במטוסים גדולים מנמל מאסף לנמל מאסף (Hub to Hub), כאשר מ-Hub המטרה יצאו טיסות ליעדים שונים במטוסים בינוניים עם טווח ארוך, ומטוסים קטנים לטווחים יותר קצרים. אסכולה שבה דגלה חברת איירבס. אסכולה שנייה טענה, כי יש עדיפות טיסות מנקודה לנקודה (Point to Point) במטוסים בינוניים לטווחים ארוכים ומטוסים קטנים לטווחים הקצרים, שבו דגלה חברת בואינג.
שתי גישות עקרוניות אלו הן שהובילו לתכנון ביצועי המטוסים החדשים של שתי החברות בתחומי קיבולת הובלת נוסעים ומטען, טווח טיסה מרבי ועלויות הדלק. הקוטביות בין שתי האסכולות גרמה לכך שיצרנית המטוסים האמריקנית שמרה על פיתוח מטוסים על פי נוסחת הטיסות מנקודה לנקודה, אם כי המשיכה במקביל לייצר מטוסי 747 בדגמים מתקדמים יותר כדי לשמר את שוק נמלי ה-Hub שלה ומנגד ייצרנית המטוסים האירופית טענה, כי נוסחת הטיסות מנמל מאסף לנמל מאסף טובה ויעילה יותר ולכן ניגשה לייצור הסופר ג'מבו A380.
בבואינג טענו אז, כי המטוסים העתידיים חייבים להיות גמישים בתצורתם, זולים להטסה וניתנים להנחתה בהתאם לצורך בין נקודה לנקודה קרובה או רחוקה. גישת איירבס הייתה שמטוס ענקי יספק לנוסע מרווח רחב וגמיש במשך שעות הטיסה הארוכות, כאשר המטוס יטוס בקוים הארוכים של העולם, מנמל מאסף לנמל מאסף ביעד, כאשר ממנו ימשיכו הנוסעים לנקודה הסופית שלהם בעזרת מטוסים קטנים ובינוניים. על רקע זה נולד מטוס איירבס A380. אבל במקביל, המשיכה איירבס לקדם ולפתח את המטוסים הבינוניים והקטנים.
שליטת מטוסים בינוניים לטווח ארוך
בתקופתנו התברר כי שוק התעופה נשלט על ידי מטוסים בינוניים לטווחים ארוכים, הטסים מנקודה לנקודה ומהנקודה השניה יוצאות טיסות של מטוסים קטנים ליעדים קרובים. השינוי הזה גרם לכך ששוק הטיסות מנמל מאסף לנמל מאסף במטוסים גדולים ויקרים להפעלה צומצם, בשליטתם של מטוסי בואינג 747.
לאור זאת, למשל, מסרה חברת התעופה אמירטס, הלקוח הגדול ביותר של מטוס איירבס A380, על צימצום הזמנה של 162 מטוסים מדגם זה ל-123 מטוסים, לטובת מטוסי איירבס A350-1000 בינוניים וארוכי טווח. דוגמה לכך כיצד נכשל מטוס איירבס A380 למשוך לקוחות, כאשר חברות תעופה מעדיפות להפעיל מטוס בינוני לטווח ארוך עם שני מנועים, כמו A350-1000המצטיין, במקום מטוס ענקי המפעיל 4 מנועים, כמו A380. מה גם שהמטוסים הבינוניים מסוגלים היום לטוס 17 שעות ולחבר כמעט כל מקום בעולם בטיסות ישירות.
ייצור 747 נמשך ייצור A380 יופסק
הודעת איירבס ב-14 לפברואר השנה על הפסקת ייצור דגם A380 עד 2021 נמסרה ב"יום האהבה", כאשר שבוע לאחר מכן ציינה בואינג את יום השנה ה-50 לטיסה הראשונה של דגם 747.
היום כבר אי אפשר להתעלם מהעובדה כי עידן המטוסים הגדולים להובלת נוסעים מצטמצם, כשמצד אחד יופסק ייצורו של מטוס איירבס A380 ומצד שני יימשך ייצורו של בואינג 747 על דגמיו המתקדמים כמו 747-8.
בגלל התגברות אסכולת הטיסות מנקודה לנקודה לא ניתנה הזדמנות לתוכנית איירבס A380 להוכיח את ערכה, שהיא מתקדמת מאוד מהיבטי הטכנולוגיה והיעילות. תוכנית A380 הייתה מלכתחילה ירייה ארוכה טווח. היא תוכננה בראשית שנות ה-2000, על בסיס תחזית של שוק התעופה, שהוכחה במידה רבה כנכונה, שיהיו יותר נוסעים שיטוסו ובנתיבים ארוכים בין נמלי התעופה המרכזיים הגדולים בעולם. אז למה מטוס A380 לא נהנה מאותה ההצלחה של בואינג 747?
על כך השיב בעוקצניות בטוויטר מנכ"ל לופטהנזה קרסטן שפור, כי איירבס A380 הוא מטוס יוצא דופן עם כלכלה שלילית. "איירבס A380 הוא מרתק במובנים רבים ומצטיינים עם חידושים טכניים שהיא יצירת מופת אירופית. עם זאת, הוכח כי שימוש רווחי של A380 אפשרי רק בנתיבים הפופולריים ביותר. אנו שמחים כי אנו יכולים להמשיך להשתמש באיירבס A380, כי הלקוחות והצוותים שלנו אוהבים את המטוס. כשלופטהנזה גם שמחה עדיין להטיס את מטוס בואינג 747-8".
לסיכום ניתן לומר, כי חברת איירבס תפסיק אומנם את ייצורו של דגם A380, אבל תמשיך להרוויח מייצור מטוסי A330 ו-A350 המוצלחים.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=95637