מועצת עיריית חיפה אישרה את ההסכמים אשר יאפשרו את מימוש תוכנית חזית הים העירונית, הארכת מסלולי שדה התעופה והקמת פארק הקישון
שדה התעופה בחיפה יורחב ומסלולי ההמראה והנחיתה יוארכו כך שיאפשרו טיסות ליעדים רחוקים יותר מכפי שניתן לבצע כיום. זאת בזכות אישורה של מועצת עיריית חיפה את שני ההסכמים אשר נחתמו בחודש אוקטובר בשנה שעברה בין משרדי האוצר, הביטחון, רשות שדות התעופה, רשות מקרקעי ישראל, חברת נמלי ישראל ועיריית חיפה, ויאפשרו את מימוש פרויקט חזית הים והקמת פארק הקישון.
ההסכם יאפשר את מימוש פרויקט חזית הים העירונית אשר תצא לפועל בשיתוף פעולה בין עיריית חיפה ונמל חיפה. ההסכם מעביר לשלב הביצוע בלוחות זמנים כפי שקבעה התכנית המפורטת שאושרה סופית ופורסמה למתן תוקף. העיר התחתית וציר המושבה הגרמנית ייפתחו לקו המים ברציפי הנמל. השטח יוסב לטיילות, בתי קפה, מסעדות, מלונאות, מסחר ומגורים ובמקום בית הספר הטכני, יורחב שדה התעופה ויוארכו המסלולים.
הסרת החיץ ההסטורי בין העיר לים
חזית הים העירונית היא פרויקט עירוני תיירותי להסבת שטחו המערבי של נמל חיפה לאזור תיירות, נופש ופנאי הפתוח לציבור הרחב, תוך הסרת החיץ ההיסטורי בין העיר לים. הפרויקט משתרע על פני שטח של למעלה מ-300 דונם בין דרך חיל הים במערב ועד בית המכס במזרח. מימוש הבניה צפוי להיעשות באמצעות הסבה ושיפוץ ההאנגרים הקיימים בנמל ובניה חדשה. הגישה למתחם תיעשה, בטווח הביניים, באמצעות גשרי רכב והולכי רגל זמניים אשר יוקמו מעל מסילות הרכבת. עם השלמת שיקוע מסילות הרכבת , ייווצר רצף אורבני מלא בין העיר התחתית לבין חזית הים.
מימוש הפרויקט צפוי להתבצע בשני שלבים מרכזיים – בשלב הראשון מפותח חלקו המזרחי של הפרויקט ממחסן 15 (תחנת רכבת מרכז השמונה) ועד בית המכס, וכן מגרש המגורים בחלקו המערבי של הפרויקט. בשלב השני תפותח יתרת המתחם בחלקו המערבי.
מי שעמדה לנגד עיני המפתחים של "חזית הים" בחיפה, היא עיר החוף הספרדית ברצלונה, שזכתה לשיפוץ מאסיבי של שטחים רבים, בייחוד באזור הנמל, לקראת המשחקים האולימפיים שנערכו בה ב-1992. העיר עברה אז מהפך ומעיר נמל מוזנחת נהפכה לפנינת תיירות שוקקת ולאחת המובילות באירופה מבחינה תיירותית.
הרחבת שדה התעופה בחיפה
ההסכם השני מתייחס לפינוי מתחם בית הספר הטכני. בשטח שיפונה, תעשה רשות שדות התעופה שימוש למטרת הרחבת שדה
התעופה בחיפה והארכת מסלולי ההמראה והנחיתה, באופן שיאפשר טיסות ליעדים רחוקים יותר.כיום שדה התעופה אינו מנצל את הפוטנציאל שלו בגלל מיעוט שעות פעילות ומסלול קצר מדי.
פארק מורד נחל הקישון ישתרע לאורך גדות נחל הקישון משדרות ההסתדרות במזרח ועד שפך הנחל לים. שטחו של הפארק כ-600 דונם מצפון ומדרום לנחל וכולל חלקים אינטנסיביים שישמשו לייעודי פנאי ונופש לרווחת תושבי העיר והמטרופולין, וחלקים אקסטנסיביים בהם יוחזרו, יטופחו, יישמרו וישוחזרו המערכות האקולוגיות הקיימות לאורך הנחל.
תכנית הפארק מציעה הקמה של מרכז מבקרים גדול, אשר ישמש כמוקד חינוכי ערכי בתחומים הקשורים למערכות הנחל ולמימיו. הפארק ישמש כריאה ירוקה משמעותית לתושבי חיפה ולתושבי המטרופולין כולו ויהווה מוקד ייחודי בין שטחי עורף הנמל.
החתימה על שני ההסכמים סיכמה תהליך עבודה עיקש וממושך, אותו הובילה העירייה לגיבוש ההסכמות הנדרשות ממספר רב של גופים ממשלתיים לצורך הסרת חסמים ומימוש הפרוייקטים.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=84306