3,523,926 נוסעים עברו בנתב"ג ברבעון הראשון של השנה, גידול של 17.25% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016. נמשך המאבק על קרדיט גידול התנועה בין משרד התחבורה לבין משרד התיירות דבר המשרת את המטרה להגדיל את התיירות הנכנסת
הסכם השמים הפתוחים ממשיך להצעיד קדימה את תנועת הנוסעים הבינלאומית בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג), ומאפשר לעשרות אלפים תושבי ישראל לטוס לחו"ל, במחירים שווים לכל נפש. זו המסקנה המתקבלת בתום הרבעון הראשון של השנה, עונת החורף הנחשבת לחלשה בענף התיירות.
בחודש מרץ בלבד עברו בנתב"ג 1,362,311 נוסעים בטיסות בינלאומיות, גידול של 18.96% בהשוואה ל-1,145,149 נוסעים בטיסות הבינלאומיות שעברו בחודש מרץ 2016. גם בחודש פברואר עברו בנתב"ג 1,033,896 נוסעים בטיסות הבינלאומיות, עלייה של 12.1% בהשוואה לחודש פברואר 2016.
תוצאת הרבעון הראשון
באשר לתנועת הנוסעים המצטברת לכל הרבעון – בחודשים ינואר, פברואר ומרץ – מתברר, כי עברו בנתב"ג 3,523,926 נוסעים בטיסות בינלאומיות, גידול של 17.25% בהשוואה ל-3,005,379 נוסעים ברבעון הראשון של 2016.
1.6 מיליון נוסעים באפריל
הגידול המדהים בתנועת הנוסעים הבינלאומית נמשך גם בחודש אפריל הנוכחי, הכולל את חגי הפסח וחול המועד וחופשת בתי הספר, כאשר יותר מ-130 חברות תעופה, תפעלנה החודש בנתב"ג. פעילותן תביא לכ-10,000 נחיתות והמראות, ובהתאם לצפי של רשות שדות התעופה (רש"ת) ל-1.6 מיליון נוסעים שיעברו בנתב"ג . מספרים חסרי תקדים של נוסעים בטיסות בינלאומיות במשך חודש אחד.
התפלגויות תנועה ברבעון הראשון של השנה:
אל על
אל על, למרות השיבושים שגרמו הטייסים הצליחה להגדיל את מספר הנוסעים שלה ברבעון הראשון של השנה ל-1,138,689 נוסעים, גידול של 6.92% בהשוואה ל-1,064,941 נוסעים ברבעון הראשון של 2016. בנוסף, נתח הפעילות של אל על בנתב"ג ברבעון הראשון היה 32.31%.
חברות זרות
בקרב החברות הזרות טורקיש איירליינס תפסה ברבעון הראשון של השנה את המקום השני בפעילות הטיסות הבינלאומיות בנתב"ג, אחרי אל על, עם 190,423 נוסעים, גידול של 5.40% בהשוואה לרבעון הראשון ב-2016. אחריהם איזיג'ט עם 184,581 נוסעים, גידול של 5.23%, אירופלוט עם 171,041 נוסעים, לופטהנזה עם 129,429 נוסעים, יונייטד עם 121,495 נוסעים וויזאייר עם 119,004 נוסעים.
חברות התעופה הישראליות
בהיבטים של חברות התעופה הישראליות בטיסות הבינלאומיות ברבעון הראשון של השנה, תפסה ישראייר את המקום השני אחרי אל על בפעילות הבינלאומית בנתב"ג עם 77,610 נוסעים, גידול של 2.20% בהשוואה לרבעון הראשון של 2016. אחריה הייתה ארקיע עם 52,753 נוסעים בטיסות הבינלאומיות, גידול של 1.49%.
התפלגות לפי היעד הראשון
נמל אתאטורק באיסטנבול תפס ברבעון הראשון של השנה את המקום הראשון עם תנועה של 176,955 נוסעים, גידול של 5.02% בהשוואה לרבעון הראשון 2016, אחריו נמל שארל דה גול בפריז עם 172,541 נוסעים, מוסקבה עם 171,085 נוסעים, נמל קנדי בניו יורק עם 146,141 נוסעים ולונדון עם 134,797 נוסעים.
המאבק על קרדיט הגידול בתיירות הנכנסת
שני המשרדים – משרד התחבורה ומשרד התיירות – מייחסים לעצמם את הגידול הנכסף וזה דווקא טוב לתיירות הנכנסת. משרד התחבורה עושה מאמצים, בלתי נלאים, כדי להמשיך במדיניות השמים הפתוחים ולגרום לחברות תעופה נוספות לטוס לישראל ומשרד התיירות עוסק, באמצעות שיווק תקציבי גדול, בגירוי ספקים בחו"ל להביא כמה שיותר תיירים לישראל. נכון, קצב פתיחת השמים גדול הרבה יותר מקצב הגידול בתיירות הנכנסת והוא הגורם המרכזי בגידול התיירות הנכנסת, אך כשקיימת במשרד התיירות שאיפה עזה והתעסקות במוטיבים מכירתיים ישנה נטייה להאמין, כי תרומתו לגידול התנועה תגבר.
ועדת תעופה בלשכת מארגני תיירות נכנסת
את השפעת השמים הפתוחים, בהובלת משרד התחבורה, בראשותו של השר ישראל כץ, רואים גם בהחלטת לשכת מארגני התיירות הנכנסת, שהחליטה ערב הכרזת חברת התעופה ריינאייר על הגברת פעילותה בשוק הישראלי, להקים ועדת תעופה פנימית, "לאור התמורות הרבות בתחום ובמטרה ליצור מודלים עסקיים מעודכנים בשיווק ישראל בחו"ל הכוללים גם את תחום התעופה, שעד עתה מרבית חברי הלשכה לא טיפלו בו", כדבריה.
המשימה הלא פשוטה המוטלת על הילית מגד ברגבאום
על הילית מגד ברגבאום, סמנכ"לית השיווק החדשה במשרד התיירות, מוטלת עתה משימה חשובה מאוד – ליישם את תוכנית השיווק החדשה של משרד התיירות, שהוגדרה על ידי שר התיירות יריב לוין ומיושמת על ידי מנכ"ל המשרד, עמיר הלוי. תוכנית השואפת לשמור על הקיים ולפתח שווקים חדשים, לטפל בתת מגזרי התיירות, כי הם קלים ואפקטיביים יותר מאשר לטפל במכלול השלם של תיירות לישראל, לטפל, באמצעות יישום נוהל אילת ונוהל נתב"ג בהגברת הטיסות מיעדים חדשים ולשמור על הקשר עם חברות האון ליין (OTA), שלדברי משרד התיירות הם מבוססי תוצאה, חיוניים וחשובים לפיתוח התיירות הנכנסת לישראל.
תגובות נציגי מגזרי תעשיית התיירות לתוכנית השיווק של משרד התיירות חיוביות והם מגדירים אותה – מהפך חיובי בתפיסה התיירותית של המשרד, עם תקווה שיישומו, באמצעות התקציב הגדול אי פעם של 440 מיליון שקל, יגביר משמעותית את התיירות הנכנסת לישראל.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=70416