מסקר שערכו מכון המחקר האירופי IPSOS ונילסן בישראל עבור קבוצת מלונות אינטרקונטיננטל עולה כי מעל 80% מהצעירים באזורי אירופה ואגן הים התיכון רואים בעין יפה את רעיון היציאה לחופשה עם הסבים והסבתות
הסקר "חופשה משותפת עם הסבים והסבתות" שהוזמן על ידי קבוצת מלונות אינטרקונטיננטל ממכוני המחקר IPSOS באירופה ונילסן בישראל, התקיים במטרה להבין את איכות הקשרים בין בני דור ה-Y (גילאי 30-18 ובישראל 20-35) לבין דור הסבים והסבתות שלהם.
כ-70% מהצעירים אמרו שיש להם קשר חיובי או חיובי מאוד עם הסבים והסבתות ויותר משליש ציינו כי הקשר הזה 'נחלש' מאז שבגרו. ואולם, הנתון הבא מעניין אף הוא: מעל מחצית מהנשאלים מעוניינים לטפח מחדש את הקשר ההדוק שהיה להם בעבר עם הסבים והסבתות, שיעור המגיע ל-70% כאשר מביאים בחשבון גם את מי שהשיבו כי עניין זה אולי אינו בראש סדר העדיפויות שלהם, אך הם בכל זאת בעד חידוש הקשר.
הסקר כלל מדגם של מעל 2,500 צעירים מאזורי אגן הים התיכון ומטרתו להבין את הדמיון והשוני בין שכנים. הסקר התמקד בדעות ובחוויות של בני דור ה – Y מישראל איטליה, פורטוגל, ספרד, צרפת וטורקיה.
ככלל, הצעירים בכל המדינות רואים בסבים ובסבתות שלהם חלק מהותי וחשוב ביחידה המשפחתית, ובמיוחד בישראל -92%, למעט בטורקיה, ששם תחושה זו מאפיינת פחות ממחצית המשתתפים, ואולם חשוב להדגיש כיצד הקשר הזה נחלש לאורך זמן. התופעה מתרחשת בייחוד באיטליה, ששם 70% מהנשאלים הדגישו שכילדים, הסבים והסבתות שלהם נחשבו לחלק מהיחידה המשפחתית ואולם מצב זה התמיד רק בקרב 43% מהם בבגרותם.
מעניין לציין, כי מקרב כל המשתתפים בסקר, 92% מקרב הנשאלים הישראלים הגדירו את הסבים והסבתות כחלק מהמשפחה הגרעינית במהלך ילדותם ו-81% כבוגרים. כ-80% ממי שייחסו ערך חיובי למשפחה כללו את הסבים והסבתות ביחידה המשפחתית הגרעינית. זוהי, הסיבה לכך ש–70% מהנשאלים ציינו כי הם מעוניינים לטפח מחדש את הקשר עימם, ושבני דור ה-Y מייחסים להם סוגים שונים של חוויות וזיכרונות, בהתאם למדינת המוצא.
המילים והמצבים הנפוצים ביותר המשויכים לסבים ולסבתות הם אוכל (כ-60% באיטליה ובצרפת וכ-50% בספרד ופורטוגל); חופשות/חגים (בייחוד באיטליה 70%), אך גם בקרב מחצית מהספרדים וכ-40% מהצרפתים והפורטוגלים); וכן דמי כיס (בייחוד בקרב הספרדים, בקרב 60% מהאיטלקים וכ-40% מהצרפתים, הפורטוגלים והטורקים). הצרפתים ציינו יותר מאחרים ביקור בתערוכות, מוזיאונים והצגות עם הסבים והסבתות ואילו אצל הפורטוגלים צוינו יותר מאשר אצל השאר רגעים של משחק ושובבות. 31% ישראלים אהבו בתור ילדים לבלות זמן עם הסבים והסבתות.
לעומת אלה, בקרב הטורקים הפעילות המשותפת הנפוצה ביותר הייתה טקסים דתיים, כמו למשל הליכה משותפת למסגד.
לגבי המצב כיום, בכל המדינות בני דור ה–Y מודים כי הם מבלים פחות זמן עם הסבים מאשר בעבר, אם כי הצרפתים והטורקים בני ה-25 ומעלה הביעו רצון לבסס מחדש את הקשר: זאת בניגוד לבני גילם באיטליה, פורטוגל, ספרד וישראל. 36% מהטורקים אמרו כי יש להם כיום קשר טוב יותר מבעבר עם הסבים והסבתות.
התרופפות הקשר בין הדורות מיוחסת לגורמים שונים, בהתאם לארץ המוצא. אף כי מעל שליש מהאיטלקים ציינו כסיבה את 'המהלך הטבעי של החיים', מבחינתם של הישראלים, הצרפתים, הספרדים, והפורטוגלים הסיבה העיקרית היא 'פחות זמן פנוי'. יוצאים מן הכלל הם המשיבים מטורקיה, שציינו כסיבה העיקרית ענייני 'לוגיסטיקה' ובייחוד המעבר מעיר המוצא לערים הגדולות
אחת הסיבות שצוינו, והן מוסכמות על צעירים באיטליה וטורקיה, היא כי תחומי העניין שלהם שונים מאלה של הסבים והסבתות, בעוד שהצעירים בצרפת ציינו כי הם עסוקים בביסוס משפחותיהם שלהם ואילו הספרדים ציינו התמקדות בקריירה. הישראלים חידדו את העניין כי יש להם פחות זמן פנוי.
עניין נוסף שצוין כסיבה לריחוק הוא השימוש בטכנולוגיות ובשיטות חדשות לשמירה על קשר. בני דור ה-Y מורגלים בשימוש יום-יומי ברשתות חברתיות כדי לתקשר עם חברים (ערוץ שדורג בין הפופולריים ביותר ובמקום הראשון בישראל, פורטוגל וטורקיה) והם משתמשים אף בהודעות SMS (במקום הראשון בצרפת) ובאפליקציות שונות בסמארטפון (במקום הראשון באיטליה ובספרד). לעומת זאת, הקשר עם הסבים מתבצע בעיקר באמצעות שיחות טלפון רגילות (האמצעי המועדף בצרפת ובטורקיה), ביקורים אישיים (ישראל, איטליה, ספרד ופורטוגל) והודעות SMS.
הסבים והסבתות בעלי 'הרוח הטכנולוגית' ביותר הם, במפתיע, דווקא הטורקים, המשתמשים מדי יום הן ביישומי סמארטפון והן ברשתות החברתיות ב-25% מהמקרים; רשתות חברתיות משמשות גם 10% מהסבים באיטליה ו-11% מהסבים בצרפת.
כאמור, מעל מחצית הצעירים הביעו עניין בארגון חופשה משותפת עם הסבים והסבתות (צרפת ואיטליה), שיעור העולה עד קרוב ל-60% בקרב הספרדים והפורטוגלים ועולה על 70% בקרב הטורקים. נתונים אלה מדגישים את 'הגילוי מחדש' של הקשרים עם הסבים והסבתות במדינה זו, בקרב דור ה-Y. הנתון המנוגד היחיד מגיע מישראל, שבה ציינו רק 41% מהמשתתפים הצעירים כי ייצאו לחופשה משותפת עם הסבים והסבתות.
מעניין לציין גם כי כשליש מהבוגרים הצעירים כבר יצאו או נוהגים לצאת לחופשות עם הסבים והסבתות, למעט בטורקיה (17%).
מי שאינם שוקלים את הרעיון של חופשה משותפת עם הסבים והסבתות ציינו סיבות כמו בעיות בריאות וניידות של הקשישים, בעוד שמי שציינו כי חופשה משותפת היא הזדמנות מצוינת לטפח מחדש את הקשר העדיפו לצאת למקום שנמצא בגבולות המדינה ולא להרחיק יותר מדי. הדבר נכון ביחס לכמעט 80% מהמשיבים מאיטליה (כאשר רומא היא היעד המועדף: 25%), כמעט 70% מהספרדים, מעל 60% מהטורקים והישראלים ומעל מחצית מהצרפתים.
מחצית מהפורטוגלים יעדיפו לקחת את הסבים שלהם לחו"ל, בייחוד לצרפת (יעד שנבחר גם על ידי 7% מהטורקים ו-5% מהאיטלקים) אך היעד שדורג במקום השני היה ברזיל. איטליה היא היעד המועדף על בני צרפת וספרד למסע בחו"ל. בישראל, המצב שונה לגמרי: 40% ציינו את ארץ המוצא של אבותיהם כיעד מועדף (טיול שורשים) , שמסיבות היסטוריות הוא, כמובן, מחוץ לגבולות המדינה.
נראה שבחירת היעד מבוססת בעיקר על רצונם של הסבים והסבתות להראות לנכדיהם מקום שהם מכירים או הרצון לחזור לעיר שבה כבר בילו יחד בעבר. היוצאים מכלל זה הם הצעירים בטורקיה, ש-42% מהם ציינו כי יעדיפו לקחת את הסבים והסבתות ליעד החלומות שלהם-עצמם ולא ליעד החלומות של הסבים והסבתות!
ואיך הנכדים יבלו עם הסבים שלהם בחופשה משותפת? נראה כי בכל המדינות סיורים רגליים באזורים כפריים ובפארקים נתפשים כהזדמנות המושלמת לשהות ולשוחח יחד בחוץ. גם החוויות קולינריות מיוחדות מהוות גורם משמעותי. במקום הבא בדירוג צוינו סיורים כדי לצפות באוצרות האמנות של ערים שונות.
בנוסף, הצרפתים ציינו גם ביקורים במוזיאונים ובגלריות לאמנות (26%) ואילו הספרדים והישראלים ציינו כי יעדיפו לבלות זמן רב בהתרגעות בספא של המלון (29% ו-64%, בהתאמה). היותר 'אינטימיים' הם הטורקים והישראלים, שסברו כי חידוש הקשר עם הסבים והסבתות עשוי להתרחש במהלך שיחות ארוכות בחדר המלון (29% ו-73%, בהתאמה).
כדי לסייע לסבים ולנכדים לחוות חופשה משותפת, הוחלט בקבוצת מלונות אינטרקונטיננטל להקדיש את מבצעי החורף הנוכחי לקבוצות גיל אלה, ולאפשר חיסכון של עד 40% מתעריף הלינה באחד ממותגי הקבוצה – הנחות של עד 40% ברשת 'הולידיי אין אקספרס', 'הולידיי אין' ו'קראון פלאזה', עד 30% ברשת 'אינטרקונטיננטל' ועד 25% במלון 'אינדיגו'. המבצע תקף ביחס להזמנות שיבוצעו עד 31 בינואר 2014, לשהייה בסופי שבוע ובחלק מימי אמצע השבוע עד 28 בפברואר 2014.
ניתן להזמין מקומות דרך אתר האינטרנט, בכתובת www.ihg.com
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=76511