משרד התחבורה ועיריית חיפה הגיעו לסיכום המסדיר את המשך הקמת נמל המפרץ ושדה התעופה בחיפה
משרד התחבורה, עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל (חנ"י) ורשות שדות התעופה (רש"ת) חתמו היום (ד') על הסכם המאפשר לקדם תכנון להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה. במקביל, עיריית חיפה תסיר את כל התנגדויותיה להמשך הקמת נמל המפרץ ותספק את כל האישורים וההיתרים הנדרשים ממנה.
ההסכם נחתם היום בתום מספר ישיבות שהתקיימו בין שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', ראש עיריית חיפה, עינת קליש-רותם, מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, סגן וממלא מקום ראש עיריית חיפה, נחשון צוק, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן, מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות ונציגים של משרד התחבורה, עיריית חיפה, חברת נמלי ישראל ורשות שדות התעופה.
על פי ההסכם, אזור הכניסה לנמל המפרץ יתוכנן מחדש באופן שלא ימנע את הארכת מסלול ההמראות והנחיתות של שדה התעופה בחיפה. התכנון הסטטוטורי להארכת מסלול השדה יוגש מחדש ויכלול מסלול של עד 2,100 מטרים ברוטו. כמו כן, תתוכנן קישוריות של טרמינל השדה לתחנת רכבת חוצות המפרץ.
השר סמוטריץ' בירך על שיתוף הפעולה עם עיריית חיפה וציין כי פתיחת נמל המפרץ צפויה לפתוח את ענף הנמלים לתחרות ולשפר את רמת השירות עבור משתמשי הנמל. לדבריו, הנמל החדש יאפשר את חיזוק מטרופולין חיפה ויביא עמו מקומות תעסוקה, כבישים חדשים ומרכזים לוגיסטיים מתקדמים.
קליש-רותם בירכה גם היא על ההסכמות ואמרה כי מדובר בבשורה גדולה לעיר חיפה ולכל מטרופולין הצפון. "שדה התעופה הוא מנוף כלכלי חיוני לצפון המדינה. כולנו שמחים על תחילתו של שיתוף פעולה עם כל גורמי משרד התחבורה", הוסיפה.
מנכ"לית משרד התחבורה בירכה על נכונות הצדדים להגיע לפשרות שיאפשרו המשך קידום התכניות החשובות הן למשרד התחבורה והן לעיר חיפה. לדבריה, ההסכם יאפשר לצמצם את העיכובים שנבעו כתוצאה מהתנגדויות של עיריית חיפה וגורמים נוספים, במטרה לשנות את תכנון נמל המפרץ החדש. על פי התכנון, נמל המפרץ צפוי לפעול במחצית הראשונה של שנת 2021.
במסגרת ההסכם עיריית חיפה התחייבה להסיר את העתירות המנהליות שהוגשו על ידה ועיכבו את הקמת הנמל. כמו כן התחייבה שלא לנקוט בהליכים משפטיים בעתיד בנוגע להיתרי הבנייה של הנמל החדש.
המטרה: להגיע ליעדים ברחבי אירופה
יצוין, כי ערב הבחירות האחרונות, סיכם ראש העיר דאז, יונה יהב, עם בכירי משרד התחבורה, על הארכת המסלול ב-300 מטר נוספים על המסלול הקיים כיום של 1,300 מטרים, כלומר, שהמסלול יגיע ל-1,600 מטרים ויאפשר פעילות של מטוסים בינוניים עד גדולים לפעול משדה התעופה ליעדים קרובים באירופה.
עם כניסתה לתפקיד של עינת קליש רותם, היא הצהירה חד משמעית כי הפיכת שדה התעופה של חיפה לבינלאומי מהווה בעיניה אחת המטרות העיקריות של כהונתה. כיום טסים מטוסים קטנים ובינוניים מחיפה ללרנקה ופאפוס שבקפריסין ולאיי יוון. קליש-רותם וביקשה להאריך את המסלול ל–2,400 מטר לפחות, כך שבשדה יתקיימו טיסות שיוכלו להגיע לרחבי אירופה.
זמן קצר לאחר כניסתה לתפקיד, ולמרות התנגדותה, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה את תוכנית עורף הנמל, שמשמעותו במתכונת שאושרה אז כי לא ניתן יהיה להרחיב את שדה התעופה, שבאחרונה, עם חיסולו של שדה דב, גדלה חשיבותו לתיירות הפנים לצד התיירות היוצאת: ישראייר הגדילה את טיסותיה משם לחו"ל ומספר הטיסות מחיפה לנמל התעופה אילת-רמון גדל בחודש יולי ב-24% לעומת יולי שעבר.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=98823