תחושות של בושה והשפלה מטרידות נוסעים בעלי עודף משקל, בגלל חגורות בטיחות צמודות מדי ומושבים קטנים וצרים. כך מתברר ממחקר שבוצע בארה"ב, שאותו פרסמו חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. המחקר מציע גישה חדשה לניהול חוויית הטיסה לנוסעים בעלי עודף משקל
תחושת בושה והשפלה מטרידות נוסעים בעלי עודף משקל, בגלל חגורות בטיחות צמודות מדי ומושבים קטנים וצרים. כך מתברר ממחקר שפרסמו חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. המחקר מציע גישה לאופן מתן שירות לנוסעים כבדי משקל, כמו גם שיטות הושבה שונות מהמקובלות היום לנוסעים בעלי עודף משקל.
משתתפי המחקר רואיינו במסגרת מחקר בשם "חווית הטיסה של אנשים בעלי עודף משקל", שפורסם בכתב העתJournal of Travel Research , בו מדווח על האתגרים והקשיים האופייניים לאנשים כבדי משקל, במהלך העלייה למטוס, בזמן הטיסה ובמשך הירידה מהמטוס.
"אנשים בוהים בהם"
"רוב המשתתפים הסכימו שהדרך שבה אנשים בוהים בהם ונועצים בהם מבטים במהלך העלייה למטוס והירידה ממנו משפילה ולפעמים אף מבישה", אומר פרופ' יניב פוריה, ראש המחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ששיתף במחקרו פעולה עם ג'רמי ביל, בוגר התכנית לניהול תיירות ואירוח של וירג'יניה טק, במציאת פתרון לבעיית הבושה העלולה להוות חסם לטיסה.
לשנות גישה
החוקרים הציעו לאפשר לנוסעים בעלי עודף משקל לעלות למטוס ראשונים ולרדת ממנו אחרונים, כמו גם לערוך שינויים בעיצוב של חדרי השירותים ושל מגשי האוכל, דבר שיעזור לאנשים כבדי משקל להרגיש יותר בנוח. נוסף על כך, הם טענו שיש צורך להציע מושבים בגדלים שונים, או שיטות הושבה שונות מאילו הנהוגות היום. החוקרים התייחסו לאופן מתן השירות בטיסה. החוקרים ציינו שחברי צוות יכולים, בכבוד רב ובדיסקרטיות, להפוך את חווית הטיסה של כלל הטסים לנוחה יותר, באמצעות העברת נוסע, שיושב ליד נוסע בעל עודף משקל, למושב אחר. המשתתפים במחקר הצביעו על כך שחברות צוות ממוצא אפרו-אמריקני הן בדרך כלל פחות ביקורתיות ויותר נוטות לעזור ונתפסות פחות שיפוטיות ביחס לכבדי המשקל.
הידחקות במעברים ולתוך המושבים היא בעייתית במיוחד, אומרים משתתפי המחקר, מכיוון שהם לא יכולים להימנע מלגעת בנוסעים אחרים. רבים מהם מנסים להיות ראשונים בתור לעלות למטוס כדי שיוכלו למצוא את מקומותיהם בקלות, "ואז להיעלם". אחרים מאזינים למוסיקה וזאת כדי להימנע מתחושת הבושה אותה חשים נוסעים להם עודף משקל.
"חללים צפופים ומוגבלים"
"הנחנו שהקשיים הגדולים ביותר שאנשים בעלי עודף משקל חווים במטוסים נגרמים מחללים צפופים ומוגבלים", אומר פרופ' פוריה. "היינו מופתעים לגלות שהדרך שבה אנשים אחרים הגיבו להם הובילה לתחושות של מבוכה ובושה".
פרופ' פוריה מדגיש כי מבטם של הטסים האחרים גרם לכבדי המשקל לחוש כמי שבחר להיות נכה ולזכות בתמיכה כלכלית מהקופה הציבורית. הוא טוען ,על סמך מחקריו, כי השמנת היתר בארה"ב מהווה סוג של תכונת אופי לאורה נשפטים לחומרה אנשים בחברה האמריקנית.
משתתפי המחקר
במחקר השתתפו נוסעים בעת הירידה מטיסות ישירות ומטיסות קוניקשן, והוא כלל 11 גברים ו-13 נשים, בגילאים 22 עד 64, שטסו בטיסות קצרות (פחות משעתיים) וארוכות (יותר משעתיים). 16 מתוך 24 הנוסעים מגדירים את עצמם כבעלי עודף משקל, עם מדד BMI של 30 או יותר. שמונה מגדירים את עצמם כסובלים מהשמנת יתר חולנית.
מדד BMI
BMI הוא מדד מסת הגוף הנותן הערכה כמותית האם אדם נמצא במשקל תקין, בעודף משקל או בתת משקל. המדד מחושב באמצעות נתוני הגובה (במטרים) והמשקל (בק"ג). רופאים רבים משתמשים בבדיקת BMI בכדי לקבוע האם האדם נמצא בטווח המשקל התקין.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=72018