החברה החליטה להגביר את קצב הייצור של דגמי 737 עד לשיא של 57 מטוסים בחודש בשנת 2019; לקצץ מחודש ספטמבר השנה בקצב הייצור של מטוס 747 ג'מבו רחבי הגוף ממטוס אחד לחודש לאחד בחודשיים ולקצץ בייצור המטוסים רחבי הגוף מדגמי 777 לשבעה בחודש בשנת 2017, שזו ירידה מ-8.3 מטוסים בחודש
ביום ה', 21 בינואר, הודיעה בואינג כי החליטה לקצץ בייצור מטוס 747 ג'מבו שלה. פחות משבוע מאוחר יותר, ביום רביעי 28 בינואר, מסרה ייצרנית המטוסים הגדולה, כי החליטה להגביר את הייצור ה- 737 מטוסה הפופולרי, כנראה כדי לשמור על שיא בייצור דגם זה מול המטוס המתחרה של חברת איירבס – A320. במקביל שוקלת בואינג להאט את קצב הייצור של מטוס 777.
רווחי בואינג
החלטות אלה התקבלו בבואינג, על רקע הכנסות בהיקף של 96.1 מיליארד דולר ב-2015, הנובעות משיא מסירת מטוסים אזרחיים ללקוחות החברה והרצון לשמור על רצף הכנסות חיובי לחברה. גם תזרים המזומנים של החברה גדל ב-2015 ל-9.4 מיליארד דולר, יחד עם יתרות חזקות של מזומנים וניירות ערך סחירים בהיקף של 12.1 מיליארד דולר. גם צבר ההזמנות המשיך להיות חזק והסתכם ב-489 מיליארד דולר, כולל הזמנות בהיקף של 83 מיליארד דולר, שהתקבלו במהלך 2015.
התחזית של הנהלת בואינג להכנסות שיהיו ב-2016 הן בטווח שבין 93 מיליארד דולר ו-95 מיליארד דולר, המשקפות אספקת מטוסים אזרחיים בטווח שבין 740 ל-745 מטוסים חדשים והתחזית לתזרים מזומנים מפעילות היא בהיקף של כ-10 מיליארד דולר.
הסטת דרישות השוק
כאמור, בואינג החליטה לקצץ בייצור מטוס 747, להגביר את הייצור של 737 מטוסה הפופולרי, ובמקביל להאט את קצב הייצור של מטוס 777. החלטות אלה משקפים, לדעתה של בואינג, את הסטת דרישות שוק לדור הבא של המטוסים.
ויכוח אסטרטגי
בשנות ה-90 של המאה שעברה פרץ ויכוח אסטרטגי בין בואינג לבין איירבס. בואינג טענה אז, כי רוב הטיסות העתידיות יהיו מנקודה לנקודה ואילו איירבס טענה, כי נמלי המאסף (Hub Airports) יהוו את רוב הטיסות העתידיות ולצורך כך יצטרך השוק מטוס רחב גוף גדול וכך נולדה תוכנית ייצור הסופר ג'מבו – A380. המציאות היום במאה ה-21 היא שבואינג צדקה. רוב הטיסות היום הן מנקודה לנקודה, נשלטות על ידי חברות הלואו קוסט, כשגם חברות התעופה הקלאסיות נכנסות יותר ויותר לתחום זה. שכולן מרבות להשתמש במטוסים צרי גוף עם מעבר אחד של דגמי בואינג 737, או איירבס A320 ואפילו מטוסי אמבראר היותר קטנים. מציאות זו הכתיבה, בתחילת 2016, את החלטות קצב הייצור של המטוסים בבואינג ולא פחות ממנה את החלטות הייצור קצב הייצור של מטוסים באיירבס.
שיעור הגדלת קצב הייצור בבואינג
מנכ"ל בואינג דניס מוילנבורג מסר ביום רביעי שעבר, כי הוחלט להגביר את הייצור של המטוס עם מעבר נוסעים אחד מדגם 737 עד לשיא של 57 מטוסים בחודש בשנת 2019. הודעתו באה לאחר גידול בייצור מטוס זה, שתוכננו עוד קודם לכן, בשיעור של 47 מטוסים בחודש בשנת 2017 וקפיצה נוספת עד 52 מטוסים בשנת 2018. כיום מייצרת בואינג 42 מטוסי 737, במפעל שלה ברנטון במדינת וושינגטון.
אפשר גם להבין, כי החלטת בואינג להגביר את קצב ייצור המטוסים צרי הגוף התקבלה בגלל הצורך לשמור על קצב יצור לא מופחת מול היריבה – חברת איירבוס, שגם היא קיבלה החלטה להגיע לשיא חדש בדגם שלה – A320 שלה, המתחרה הישיר מול 737 של בואינג ולייצר בשנת 2019 שישים! מטוסים ממכל דגמי A320 בשנת 2019. מה שכנראה ידרבן עוד יותר את לבואינג להחליט לא לפגר ולייצר באותה השנה אותו מספר מטוסים בחודש מדגמי 737 השונים. זה לא יהיה קל לחברה אמריקנית, כי איירבס מייצרת את המטוסים בארבעה מפעלים הממקומים ברחבי העולם ואילו בואינג, בינתיים, מייצרת את כל מטוסי 737 במפעל יחיד ברנטון, מה שמשאיר אותה בעמדת נחיתות בתחום הייצור ומסירות המטוסים.
בכל מקרה, החוסן של דגמי בואינג 737 ממשיכים להביא לבואינג מכירות חזקות, הנתמכות על ידי הדור הבא של מטוס – 737MAX. לחברה יש עתה 3,072 הזמנות לדגם המשודרג, כשה-MAX הראשון נמצא עתה בשלבי טיסה ראשונים, כשמסירה ראשונה שלו תתבצע ב-2017. כך שספר ההזמנות הכולל של המטוסים בבואינג עובר את כ-4,300 הזמנות של דגמי 737 השונים. לכן לא מפליא הוא כשמנכ"ל בואינג מוילנבורג אומר: "ההתקדמות לייצור עד 57 מטוסים בחודש בשנת 2019 רק ממשיכה את המגמה של אמון שאנו רואים בשוק הצר-הגוף".
קיצוץ קצב הייצור של דגמי 777
באותה שיחה ביום רביעי גילה מוילנבורג, כי בואינג החליטה לקצץ את רמות הייצור של המטוסים רחבי הגוף מדגמי 777 לשבעה בחודש בשנת 2017. זו ירידה מ-8.3 מטוסים בחודש בייצור הנוכחי של מטוסים אלה. ביצוע מהלך זה יהיה עם קיצוצי התייעלות, ציין מוילנבורג, אך סרב לציין כמה.
תוכנית 777 נאבקת כדי לשמור על רמות ייצור בין הדור הנוכחי של דגמי 777 ה"קלאסיים" ומטוסי הדור הבא של דגם 777X, שאמורים למסירה בשנת 2020. המכירות של דגמי 777 הקלאסיים ירדו ולכן החברה מתקשה לשמור על רמת מכירות סבירה בתקופת המעבר בין שתי התוכניות. בואינג מודה שאפילו התעריף החדש עדיין לא מספיק. במידה והחברה לא תמכור מספיק דגמי 777 קלאסיים בשנה הקרובה, מחירי הייצור יגרמו, כנראה, לקיצוץ נוסף בקצב הייצור של מטוס זה.
בואינג חותכת את תוכנית ייצור 747
כאמור, שבוע פני ההודעה על הגברת הייצור של דגמי 737 הודיעה בואינג על קיצוץ קצב הייצור של מטוס 747-8 הג'מבו המתקדם שלה, בגלל ביקושים חלשים בשוק, כולל מטוסים הדרושים להטסת מטענים יום חמישי אמר שזה יהיה לחתוך את קצב הייצור על תכנית 747-8 הסילון של החברה בין בעיקר בגלל ביקוש חלש בשוק המטענים האוויריים. ואכן, מחודש ספטמבר השנה יירד ייצור מטוסים רחבי הגוף האלה ממטוס אחד לחודש לאחד בחודשיים. החלטה זו מרחיבה את תוכנית קיצוץ קצב הייצור של דגם זה שהתקבלה בעבר ל-12 מטוסים בשנה, לעומת 16 מטוסים בשנה קודם קבלת תוכנית הקיצוץ.
"צמיחה בתנועת הנוסעים העולמית והביקושים למטוס זה יישארו איתנים, אבל, ההתאוששות בשוק המטענים אוויריים שהחלה בסוף 2013 נעצרה לאחרונה, מה שגרם להאטה בביקושים לדגמי 747-8F (למטען)", ציין ריי קונר, בואינג סגן יו"ר ונשיא ומנכ"ל בואינג מטוסים אזרחיים, כשהסביר את ההחלטה לקצץ בייצור של 747-8.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=72570