מכתב ממנכ"ל 'ארקיע', עוז ברלוביץ', לראש עיריית אילת, אלי לנקרי, בנושא צמצום תדירות הטיסות לאילת, בעקבות החלטת ממשלת ישראל שעניינה הפחתה בשיעור השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות

03 במרץ 2025
לכבוד מר אלי לנקרי, ראש עיריית אילת
הנדון: צמצום תדירות הטיסות של חברת ארקיע לאילת
אתמול (2 מרץ 2025) קיבלה ממשלת ישראל החלטה דרמטית, שעניינה הפחתה משמעותית ביותר של שיעור השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, ובהתאם – השתת עלויות אלו על החברות. כדי לסבר את האוזן, מההחלטה עולה, כי הכוונה היא להעלות פי 3 (!) את אחוז ההשתתפות המוטל כיום על החברות.
החלטה זו, צפויה לפגוע אנושות ביכולת של ארקיע להתחרות עם חברות התעופה הזרות – שאינן נושאות בהוצאות ביטחון דומות – ועל כן טומנת בחובה פגיעה כלכלית מרחיקת לכת בחברה. פגיעה זו, מצטרפת לפגיעה נוספת בתחרות מול החברות הזרות, הנגרמת כתוצאה מכך שארקיע נאלצת כיום לפעול בשני טרמינלים שונים, במקביל בנתב"ג, ולהפעיל צוותי קרקע ואוויר משניהם על כלל המשמעויות הכלכליות הנלוות לכך, בשונה מחברות לואו-קוסט זרות שפועלות רק מטרמינל 1.
למרבה הצער, דווקא בתקופה שבה חברת ארקיע "נכנסה מתחת לאלונקה", והוכיחה גם במלחמה
האחרונה את חשיבותה האסטרטגית של תעופה ישראלית חזקה למדינת ישראל, בוחרת מדינת ישראל לפגוע בה פגיעה חמורה ו"להשכיב אותה מעל האלונקה", באמצעות מתן יתרון תחרותי מובהק ומהותי לחברות הזרות, אשר בחלקן הגדול החליטו "לנטוש" את מדינת ישראל מיד עם פרוץ המלחמה.
במהלך החודש האחרון, פעלנו במספר חזיתות, בניסיון למנוע את רוע הגזרה. קיימנו שיח אינטנסיבי עם האוצר והתחבורה, והבהרנו את ההשלכות של המצב הקיים על ארקיע. הצענו גם הצעות פרקטיות, שיכולות לאפשר לארקיע להמשיך להתקיים. בהקשר זה, הסברנו שאחד הצעדים המיידיים שמשרד התחבורה יכול לנקוט בהם כדי לצמצם את הפגיעה בארקיע – הוא ריכוז פעילותה של החברה בנתב"ג, בטרמינל 1.
לצערי, הצעותינו כולן נפלו על אוזניים ערלות. נדמה אם כן כי ההחלטה בעניין זה היא בלתי נמנעת, וכך גם פגיעתה החריפה והקיצונית בארקיע. בהתאם לכך, חברת ארקיע שהיא חברה עסקית, מחויבת לבחון מחדש את התנהלותה במספר מישורים ולצמצם הפסדים ככל הניתן.
כפי שוודאי ידוע לך, טיסות פנים ארציות לעיר אילת הן פחות כלכליות באופן משמעותי מטיסות בינלאומיות. למרות זאת, לצד היותה חברה עסקית הפועלת למטרות השאת רווחים, ארקיע היא חברה ישראלית שאזרחי המדינה חשובים לה; לכן, נכון להיום ארקיע מפעילה כ – %70 מהטיסות לאילת וממנה.
יחד עם זאת, הפגיעה הכלכלית בארקיע כתוצאה מההחלטה היא דרמטית, והיא מאלצת אותה לפעול, גם מקום בו ליבה אינו חפץ. בעניין זה, לאחר בחינה רצינית בדבר ההשלכות הכלכליות של הצעדים הצפויים, הגענו למסקנה כי בנסיבות שנוצרו, ו אור החלטת הממשלה שהתקבלה אתמול, אין לנו ברירה אלא להפחית את היקף הטיסות לאילת וממנה.
בהתאם לכך, בלב כבד, וכצעד ראשון הכרחי, ארקיע נאלצת להודיע על צמצום טיסותיה לאילת, כך שהחל מיום 1 אפריל 2025 ,החברה תפעיל 4-3 טיסות יומיות בלבד לעיר אילת.
אבקש להביע צער כן על ההחלטה האמורה, בפניך ובפני תושבי העיר אילת. אני תקווה כי ממשלת ישראל תשכיל להבין את המשמעויות החמורות של החלטותיה, ותמנע ברגע האחרון נזק בלתי הפיך לחברות התעופה הישראליות.
בכבוד רב,
עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע
העתק:
מזכיר הממשלה
מנהל רת"א
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=170550