גידול של 34% בהפסד הרבעוני הנקי למרות הירידה של כ-37% בהוצאות הדלק שגרם לירידה של כ-35 מיליון דולר בהוצאות אל על. החברה הפסידה ברבעון הראשון של השנה 21.404 מיליון דולר, לעומת הפסד של 15.990 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2015
אל על הפסידה ברבעון הראשון של השנה 21.404 מיליון דולר, לעומת הפסד של 15.990 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2015, שזה גידול בהפסד של כ-34%, למרות הירידה במחיר הדלק של כ-30% ביחס לרבעון הראשון ב-2015, שגרם לירידה בהוצאות החברה בסכום של כ-35 מיליון דולר, לאחר הוצאות הגידור. יש לציין, כי סעיף המס של החברה הושפע לחיוב מהטבת מס שהוכרה ברבעון נוכחי כתוצאה מהירידה בשיעור מס החברות ל-25% (ביחס ל-26.5%), דבר שהביא לקיטון בהפסד הנקי של החברה.
כיצד נוצר ההפסד
כשבוחנים את דוח רווח והפסד של החברה רואים, כי ההכנסות ברבעון הראשון של השנה מהפעלה היו 399,485 דולר, לעומת 419,809 ברבעון המקביל ב-2015, שזו ירידה של 6%. הוצאות ההפעלה ברבעון השנה היו 362,098 דולר, בהשוואה להוצאות ההפעלה ברבעון ב-2015 שהיו 367,390, שזו ירידה של 1%, כלומר כמעט ללא שינוי. ההפרש בין ההכנסות לבין הוצאות ההפעלה יצרו ברבעון השנה רווח גולמי של 34.387 מיליון דולר, לעומת רווח גולמי של 52.419 רווח גולמי ברבעון של 2015, שזו ירידה של 34%.
כתוצאה מכך ה- EBITDA (רווח לפני ריבית מסים פחת והפחתות) ברבעון הראשון היה השנה כ-11 מיליון דולר, לעומת 26 מיליון דולר ברבעון אשתקד, ההפסד לפני מיסים על ההכנסה היה ברבעון השנה 34 מיליון דולר, לעומת כ-22 מיליון דולר ברבעון אשתקד, שזה גידול בהפסד של 58% ובסופם של שאר התהליכים נוצר הפסד רבעוני נקי של 21.404 מיליון דולר, בהשוואה להפסד רבעוני של 15,990 ברבעון המקביל ב-2015.
ה- EBITDAהוא מדד הבוחן מהו הרווח התפעולי לפני הוצאות מימון ומס. למעשה זהו מדד הרווחיות של החברה, שאינה קשורה לזרימת מזומן פחת והפחתות ולכן כשהוא פוחת חייבים לבחון מה היו הגורמים שגרמו לירידה. מה גם שמספר הנוסעים שהוטסו על ידי החברה גדל בכ-10% – מ- 957 אלף נוסעים ברבעון הראשון אשתקד ל-1.05 מיליון נוסעים ברבעון הראשון השנה, וגם שיעורי התפוסה במטוסים גדלו מ-79.5% לכ- 80%.
מחירי הדלק
ברבעון זה ירדו מחירי הדלק בשיעור של כ-37% ביחס לרבעון הראשון אשתקד, דבר שהביא להפחתת הוצאות החברה בכ- 35 מיליון דולר, לאחר הוצאות גידור. הוצאות הדס"ל של החברה קטנו בשיעור של כ-30% ביחס להוצאה המקבילה אשתקד (לרבות השפעת הגידור), בהיקף של כ- 35.4 מיליון דולר כתוצאה מירידה במחירי הדס"ל, אשר קוזזה בחלקה על ידי גידול בכמות הדס"ל שנצרכה בשל העלייה בהיקף הפעילות של החברה. סך הוצאות הדסל לרבות השפעת הגידור הסתכמו בכ-83.3 מיליון דולר בהשוואה ל- 118.7 מיליון דולר ברבעון מקביל אשתקד.
ההשפעות ברבעון הראשון
הרבעון הראשון בכל שנה מושפע מעונת החורף הנחשבת לעונה חלשה, אך מאל על נמסר, כי הרבעון המדווח הושפע מעיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני, בעוד שאשתקד, חג הפסח חל בתחילת חודש אפריל, כך שהיציאות לחופשת הפסח אשתקד החלו כבר בשבוע האחרון של חודש מרץ. כמו כן, הושפעו ההכנסות מהתמשכות מגמת הירידה במחירי הטיסות כתוצאה מהשפעת הירידה במחירי הנפט והתגברות התחרות, שחיקת שערי החליפין של המטבעות השונים בהם מתבצעות חלק מעסקאות המכר של החברה (בעיקר יורו) ביחס לדולר. מנגד, ההכנסות הושפעו לטובה כתוצאה מגידול במספר הנוסעים של החברה ובכמות הנוסע-ק"מ (RPK).
החברה נאלצה להתמודד בהצלחה במשך הרבעון עם התחרות המתעצמת, שבאה לידי ביטוי בגידול של 8% בתנועה בנתב"ג, בעוד שאל על הגדילה את תנועת הנוסעים שלה בכ- 10%, השיגה נתח שוק של 36% ושיעור תפוסה גבוה של כ- 80%. אבל, הכנסות החברה קטנו כתוצאה מירידה משמעותית במחירי כרטיסי הטיסה.
עוד נמסר, כי בתחום המטענים קטנו הכנסות החברה בכ-9.5% בעיקר כתוצאה מקיטון בתשואה לטון-ק"מ וכן מקיטון בכמות טון-ק"מ שהוטסה והשפעה לרעה של שחיקת שערי החליפין.
מה שחשוב יותר מתוצאות רווח והפסד הוא שיתרת המזומנים של אל על בסוף הרבעון הסתכמה ב-210.5 מיליון דולר לעומת 143 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב- 71.6. מיליון דולר לעומת 59.2 מיליון דולר ברבעון ב-2015.
המו"מ עם הטייסים עדיין לא הסתיים
דוד מימון, מנכ"ל אל על: "תוצאות הרבעון הראשון של 2016 הושפעו לא רק מעונת החורף שנחשבת לחלשה יחסית ומכך שפסח ישפיע על הרבעון השני, אלא גם כתוצאה מהגידול בהוצאות החברה בשל שיבושים באיוש טיסות. אנו ממשיכים כל העת במשא ומתן עם נציגות הטייסים על מנת לאפשר לחברה להפנות את כל מאמציה להתמודדות עם התחרות הגוברת בענף התעופה. במקביל, אנו ממשיכים להיערך לקליטת המטוסים החדשים, "הדרימליינר", ולמימוש האסטרטגיה של אל על באמצעות חיזוק מועדון הנוסע המתמיד, UP ועוד".
דגנית פלטי, סמנכ"לית הכספים: "במהלך הרבעון הצטיידה החברה בשלושה מטוסים חדשים צרי גוף מסוג 737-900, אשר מומנו בהלוואות ארוכות טווח מבנקים ישראלים, שממשיכים להביע אמון בחוסנה של החברה ובתוכניות הצמיחה שלה. יתרות המזומנים הגבוהות של החברה מהוות בסיס איתן להמשך תוכנית התרחבות של החברה ".
אודות אל על
אל על נתיבי אויר לישראל, הנה המוביל הלאומי הישראלי. ב- 2015 אל על רשמה הכנסות בהיקף של כ- 2.1 מיליארד דולר, והיא מטיסה בשנה כ- 5 מיליון נוסעים. החברה טסה לכ- 34 יעדים ישירים בעולם וליעדים רבים נוספים באמצעות הסכמי שיתופי פעולה עם חברות תעופה אחרות והיא מפעילה כיום 43 מטוסים, מתוכם 28 מטוסים בבעלות החברה.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=72029