מבצע "צוק איתן" פגע ברבעון השלישי, שנחשב לרווחי ביותר באל על. הרווח ברבעון הסתכם ב- 10.1 מיליון דולר לעומת 57.9 מ' ד' ברבעון המקביל ,ירידה של כ- 82%
מנכ"ל אל על, דוד מימון התייחס לפגיעה המשמעותית ברבעון השלישי בעקבות מבצע "צוק איתן": "תוצאות הרבעון השלישי משקפות את השפעת 'צוק איתן', שגרם פגיעה משמעותית בהכנסות שבעקבותיה ביקשה אל על סיוע ממשלתי. זו הפעם הראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה ב- 2006 בה אל על מציגה ירידה כה משמעותית ברווח ברבעון השלישי שנחשב מסורתית לרבעון החזק ביותר. בנוסף, התאפיין הרבעון בשחיקת מחירים שהביאה לירידה בהכנסות מנוסעים"
מימון הוסיף: "לצד אלו, יש לנו הישגים שיווקיים משמעותיים: מספר חברי מועדון הנוסע המתמיד בארץ ובעולם גדל ל- 1.4 מיליון חברים, בין היתר בזכות השקת כרטיסי האשראי FLYCARD ו- FLYCARD premium אליהם הצטרפו יותר מ- 40 אלף לקוחות בתוך כמה שבועות. בנוסף, במסגרת ההתחדשות והרחבת רשת נתיבי החברה הודענו ברבעון הרביעי על פתיחת קו ישיר חדש של אל על לבוסטון ועל הסכם לשיתוף פעולה חדש (קוד שייר) שנחתם עם חב' התעופה האמריקאית JetBlue, שיאפשר ללקוחותינו לטוס למגוון יעדים רחב בארה"ב בזמינות גבוהה ובחיבוריות נוחה".
בהתייחסו למערכת יחסי העבודה ציין מימון: "לפני מספר ימים פתחו הטייסים בשביתה פראית בשל הנחיית רשות התעופה האזרחית לפיה טייסים לא יוכלו לטוס אחרי גיל 65. עיצומי הטייסים פגעו במאות נוסעים, בעיקר בתקופה רגישה זו. אני קורא לראשי הוועד לנהל מו"מ עם הנהלת החברה ללא פגיעה בנוסעיה".
דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים של אל על: "תוצאות הרבעון השלישי הושפעו ממבצע צוק איתן אשר היה הגורם המרכזי לירידה המשמעותית ברווחיות החברה.יחד עם זאת, תזרים המזומנים שנבע לחברה מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הראשונים של השנה שהסתכם בכ- 148 מיליון דולר מאפשר לחברה להמשיך בתוכנית ההצטיידות ולעמוד במחויבויות הפיננסיות שלה.
ברבעון המדווח השקענו סכום של כ- 66 מיליון דולר ברובו ברכישת מטוס נוסף מדגם 737-900 ופרענו התחייבויות פיננסיות בסך של כ- 48.3 מיליון דולר.
קיבלנו הלוואות בסך של כ-75.4 מיליון דולר למימון המטוס החדש ותשלום מקדמות עבור מטוסים נוספים מאותו דגם שאמורים להתקבל בשנת 2015 ובשנת 2016."
עיקרי תוצאות הרבעון השלישי של 2014:
ההכנסות הסתכמו בכ- 601.2 מיליון $, לעומת כ- 643.3 מיליון $ ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של כ-6.5%. ההכנסות מנוסעים קטנו בכ-7.3%, בעיקר כתוצאה מקיטון בתשואה לנוסע-ק"מ בעקבות השפעותיו השליליות של מבצע "צוק איתן". ההכנסות מהובלת מטענים גדלו בכ- 4.5%, בעיקר כתוצאה מגידול בכמות טון-ק"מ שהוטסה בקיזוז קיטון בתשואה.
הוצאות ההפעלה עלו בשיעור של כ-2% לכ-493 מיליון $, לעומת 483.6 מיליון $ ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הוצאות ההפעלה מהמחזור עלה מכ- 75.2% ברבעון השלישי של שנת 2013 לכ- 82.0% ברבעון. הגידול בהוצאות ההפעלה נבע בעיקר מעלייה בהוצאות עבור דלק סילוני ומגידול באגרות ודמי מעבר אווירי וקוזז על ידי ירידה בהוצאות השכר ובהוצאות הביטחון.
הוצאות החברה עבור דלק סילוני גדלו בכ-5.2%. הגידול נבע מהשפעת הגידול בפעילות ומהשפעת עליית המחיר האפקטיבי של הדס"ל (הכוללת את תוצאות פעילות הגידור בהן נקטה החברה). יצוין כי מחירו של הדס"ל בשוק ירד ברבעון המדווח ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אולם פעילות הגידור של החברה הביאה לעליית המחיר האפקטיבי לחברה. שיעור הוצאות הדס"ל מהמחזור עלה מכ-30.3% ברבעון המקביל אשתקד לכ-34.1% ברבעון המדווח. סך תשלומי הגידור ברבעון המדווח הסתכמו לכ-2.9 מיליון דולר ביחס לכ-4.4 מיליון דולר החזרי גידור ברבעון המקביל אשתקד. כמו כן, רשמה החברה הוצאה בסך של כ-5.8 מיליון דולר כתוצאה משינויים בשווי ההוגן של עסקאות הגידור שאינן מוכרות כהגנה (הכנסה של כ-2.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד).
הוצאות השכר קטנו ברבעון בעיקר בשל השפעת פיחות שער השקל ביחס לדולר על התחייבויות החברה בגין הטבות לעובדים. מספר העובדים, הקבועים והזמניים בחברה, עמד בממוצע על 6,216 עובדים, לעומת 6,109 ברבעון המקביל אשתקד.
נתח השוק של אל על בנתב"ג עמד על 33.8% לעומת נתח שוק של כ- 30.2% ברבעון מקביל אשתקד והתפוסה במטוסים עמדה על 82.1% לעומת תפוסה של כ- 84.8% ברבעון המקביל אשתקד. במכירות באינטרנט נרשם גידול של 30% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד.
הרווח הגולמי הסתכם בכ- 108.3 מיליון $ (כ- 18.0% מהמחזור), לעומת כ- 159.7 מיליון $ ברבעון המקביל אשתקד (כ- 24.8% מהמחזור).
·
הרווח מהפעלה הסתכם בכ-29.1 מיליון $, לעומת 75.6 מיליון $ ברבעון המקביל אשתקד.
הוצאות מימון הוצאות המימון ברבעון הסתכמו בכ- 15.4 מיליון דולר לעומת הכנסות מימון נטו בסך של כ- 5.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל תוצאות גידור שער חליפין.
הרווח ברבעון השלישי של 2014 הסתכם בכ- 10.1 מיליון $, לעומת כ- 57.9 מיליון $ ברבעון השלישי של 2013 – ירידה של כ- 82%
תזרים מזומנים ששימש לפעילות שוטפת הסתכם ברבעון השלישי של 2014 בכ- 12.0 מיליון $, לעומת כ-56.1 מיליון דולר תזרים מזומנים שנבע מפעילות שוטפת ברבעון המקביל אשתקד.
ה-EBITDA ברבעון השלישי של 2014 הסתכם בכ-57.3 מיליון דולר, לעומת כ-100.6 מיליון דולר ברבעון המקביל.
תוצאות תשעת החודשים הראשונים של שנת 2014:
ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית הסתכמו בכ-1,588.2 מיליון $, לעומת כ- 1,604.0 מיליון $ בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של כ- 1.0% שנבע בעיקר מקיטון בתשואה בשל התחרות הגוברת בקיזוז גידול בכמות הנוסעים המוטסת.
הוצאות ההפעלה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2014 הסתכמו בכ- 1,357.7 מיליון $, לעומת 1,324.4 מיליון $ בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ- 2.5%.
הוצאות השכר גדלו בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2014 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בשל השפעת התיסוף שחל במרבית התקופה המדווחת בשער השקל הממוצע ביחס לדולר על ההוצאות שמרביתן שקליות. העלייה קוזזה ע"י השפעת פיחות שער השקל ביחס לדולר בסוף התקופה על התחייבויות החברה בגין הטבות לעובדים.
הוצאות החברה עבור דלק סילוני גדלו בשיעור של כ-1.0% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. זאת בשל השינויים בשווי ההוגן של עסקאות הגידור שלא מוכרות כהגנה, תשלומי גידור לעומת החזרים בתקופה המקבילה אשתקד, גידול בפעילות ובקיזוז ירידה במחירי הדס"ל בשוק. שיעורן מהמחזור עלה מכ-32.9% לכ-33.5%. סך תשלומי הגידור בתקופה המדווחת הסתכמו לכ-1 מיליון דולר ביחס לכ-4.7 מיליון דולר החזרי גידור בתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, רשמה החברה הוצאה בסך של כ-5.5 מיליון דולר כתוצאה משינויים בשווי ההוגן של עסקאות הגידור שאינן מוכרות כהגנה (הוצאה של כ-2.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד).
בהוצאות הביטחון של החברה נרשמה ירידה משמעותית בסך של כ- 14.3 מיליון דולר כתוצאה מהגדלת שיעור השתתפות המדינה.
הרווח הגולמי של החברה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2014 הסתכם בכ-230.5 מיליון דולר והיווה שיעור של כ-14.5% מהמחזור, ביחס לרווח גולמי של 279.6 מיליון דולר שהיוו שיעור של כ-17.4% מהמחזור בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח מהפעלה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2014 הסתכם בכ- 1.8 מיליון $, לעומת 46.3 מיליון $ ב תשעת החודשים הראשונים של שנת 2013.
הוצאות המימון נטו הסתכמו בכ- 20.9 מיליון דולר ביחס ל- 4.0 מיליון דולר בתקופה מקבילה אשתקד, הגידול נבע כתוצאה מתוצאות גידור שער החליפין.
ההפסד לתקופה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2014 הסתכם בכ-13.2 מיליון $ לעומת רווח בסך של כ- 29.1 מיליון $ בתקופה המקבילה אשתקד.
ה-EBITDA של אל על בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ-84.8 מיליון דולר, לעומת 121.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
התזרים מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ- 147.9 מיליון $, לעומת 184.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
נתונים נוספים
נכון ליום 30 בספטמבר 2014, יתרות מזומנים, שווי מזומנים ופיקדונות לזמן קצר של החברה הסתכמו לסך של 138.0 מיליון $. יצוין, כי ברבעון השלישי של שנת 2014, החברה השקיעה כ-66.2 מיליון דולר ברכוש קבוע ורכוש אחר, בעיקר ברכישת מטוס נוסף מדגם 737-900 כמו כן פרעה אל על הלוואות שוטפות בסך של כ-48.3 מיליון דולר וקיבלה הלוואות בסך של כ-75.4 מיליון דולר למימון רכישת המטוסים החדשים.
ההון של החברה, נכון ליום 30 בספטמבר, 2014 הסתכם בכ- 136.4 מיליון $.
דגשים פיננסיים ותפעוליים לתקופה של שלושה חודשים 30 בספטמבר 2014 (במיליוני דולר) :
|
2014 |
2013 |
אחוז שינוי |
הכנסות |
601.2 |
643.3 |
(7%) |
רווח גולמי |
108.3 |
159.7 |
(32%) |
רווח תפעולי |
29.1 |
75.6 |
(62%) |
תזרים מפעילות שוטפת |
(12.0) |
56.1 |
___ |
נתח שוק |
33.8% |
30.2% |
11.6% |
שיעור תפוסה |
82.1% |
84.8% |
(3.2%) |
דגשים פיננסיים ותפעוליים לתקופה של תשעה חודשים 30 בספטמבר 2014 (במיליוני דולר):
|
2014 |
2013 |
אחוז שינוי |
הכנסות |
1,588.2 |
1,604.2 |
(1%) |
רווח גולמי |
230.5 |
279.6 |
(18%) |
רווח תפעולי |
1.8 |
46.3 |
(96%) |
תזרים מפעילות שוטפת |
147.9 |
184.6 |
|
נתח שוק |
32.8% |
32.4% |
1.1% |
שיעור תפוסה |
82.5% |
83.2% |
(0.7%) |
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=74703