זאת לאחר הפסד של כ-30 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה וירידה של 53% ברווח הנקי ברבעון השני של השנה שהסתכם בכ-16.4 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של כ-35 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד
ההפסד הנקי של אל על בחציון הראשון של השנה הסתכם בכ-13.6 מיליון דולר בהשוואה לרווח של כ- 13.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016. בכך נוצר פער של 27.2 מיליון דולר בין שתי התקופות. הרווח הנקי ברבעון השני של השנה הסתכם בכ-16.4 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של כ-35 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של 18.6 מיליון דולר וירידה של 53% בין שתי התקופות.
הפסד ברבעון הראשון
ברבעון הראשון של השנה הפסידה אל על כ-30 מיליון דולר שזהו גידול בהפסד של כ-28.5%. הגידול בהפסד נבע בעיקר מגידול בעלויות השכר, שרובו נבע מעיתוי מענקים חד פעמיים בגין שנת 2016 ותיסוף השקל, ומגידול בעלויות הדס"ל.
כמו כן בחודש יוני שחלף ירדה אל על לראשונה מתחת לקו 30% בנפח פעילותה בתנועת הנוסעים הבינלאומית בתנב"ג עם 29.48% בלבד. זאת למרות שהטיסה באותו החודש 535,138 נוסעים- גידול של 6.23% במספר הנוסעים שטסו ביוני, בהשוואה לחודש יוני 2016, שבו טסו באל על 503,750 נוסעים.
הגידול בתחרות והירידות בכמעט של הפרמטרים
הגידול בתחרות בפעילות הבינלאומית בנתב"ג, שהקטינה את חלקה של אל על לרמה של 29.5% בפעילות זו ברבעון השני, בהשוואה לכ-34.2% ברבעון המקביל אשתקד, השפיעה על תוצאות הרווח וההפסד של אל על ברבעון השני של השנה, כמעט בכל הפרמטרים. הכנסות החברה גדלו בשיעור מזערי של 0.6% מ-537 מיליון דולר ברבעון השני של 2016 לכ-541 מיליון דולר ברבעון השני של השנה. ירידה הייתה גם בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון השני מ-107 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2016 ל-101 מיליון דולר ברבעון השני השנה.
ירידה של כ-13% הייתה ברווח הגולמי ברבעון השני, שהסתכם בכ-107 מיליון דולר, בהשוואה לכ-124 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2016. ירידה גדולה יותר הייתה ברווח התפעולי של הרבעון השני עם קיטון של כ-47%, שהסתכם בכ-27 מיליון דולר השנה, בהשוואה לכ-51 מיליון דולר ברבעון
השני ב-2016. אפילו ה-EBITDA הסתכם בכ-70 מיליון דולר ברבעון השני השנה, לעומת כ-96 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד – הירידות בכמעט כל הפרמטרים הם שגרמו לכך שהרווח הנקי ברבעון השני של השנה הסתכם בכ-16.4 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של כ- 35 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
ירידה בהיצע המושבים וגידול בתפוסה
יש לציין, כי ברבעון השני של השנה ירד היצע המושבים של אל על, במונחי ASK, בשיעור של 2.8% ומספר הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס (RPK) ירד בשיעור של 1.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. זאת כתוצאה מתמהיל טיסות שונה שביצעה החברה במשך הרבעון השני של השנה. לכן חלה עלייה בשיעור התפוסה המשוקלל שלה והוא עמד על 84.3% ברבעון השני השנה, בהשוואה ל-83.1% ברבעון המקביל ב-2016. שינוי תמהיל הטיסות גרם אומנם לעליה בתפוסה, אך יצר עליה מזערית בהכנסות של 0.6% בלבד, אבל לירידה בכמעט כל הפרמטרים הבונים את נתוני המאזן של החברה.
עלייה מזערית בהכנסות בחציון הראשון של השנה
הכנסות החברה בחציון הראשון של השנה גדלו מעט בכ-2.6% לכ-959 מיליון דולר, בהשוואה לכ-934 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. אבל בהתחשב בהפסד של כ-30 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה זה לא הספיק ולכן הרווח הגולמי בחציון הראשון השנה הסתכם בכ-148 מיליון דולר, לעומת כ-158 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016, שזה קיטון של כ-6.4%. נתונים אלה גרמו להפסד בחציון הראשון של השנה של כ-13.6 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של כ- 13.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016, שזו ירידה של 18.6 מיליון דולר וירידה של 53% בהשוואה בין שתי התקופות.
בתום הרבעון השני של השנה הסתכמו יתרות המזומנים והפיקדונות של אל על בכ-276 מיליון דולר וההון העצמי שלה הסתכם בכ-247 מיליון דולר. בתקופה זו הפעילה החברה 43 מטוסים, שהגיל הממוצע שלהם הוא 12.8 שנים והעסיקה 6,161 עובדים – 2,529 זמניים ו-3,632 קבועים.
"תזרים המזומנים איתן"
דוד מימון מנכ"ל אל על: "אל על התמודדה ברבעון השני עם הגידול העצום בתחרות בנתב"ג. למרות זאת ההכנסות עלו בשל גידול בקטעי הנוסע, שיעור התפוסה עלה, תזרים המזומנים איתן ואנו שומרים על חוסנה הפיננסי של החברה. אנו שמחים לבשר כי החודש יגיע מטוס הדרימליינר הראשון מדגם בואינג 787-9, שיחל לפעול בשבועות הקרובים ויצעיד את אל על לעידן חדש. המטוס, הוא הראשון מבין 16 שיגיעו עד לסוף שנת 2020.
"הגשנו בקשה לממונה על ההגבלים העסקיים לאשר את רכישת ישראייר תעופה ותיירות, באמצעות חברת הבת סן דור, מידי אי. די. בי תיירות. העסקה מהווה נדבך חשוב ביישום האסטרטגיה ארוכת הטווח של אל על להרחבה וגיוון של סל השירותים והמוצרים שמציעה החברה ותאפשר לנו להגדיל את ההכנסות של הקבוצה כולה ולהאיץ את צמיחת החברה תוך הגדלת היקפי הפעילות.
"כרטיס האשראי FLY CARD ממשיך להוות מנוע צמיחה מרכזי ועומד היום על כ- 240 אלף מחזיקים. בחודש נובמבר אנו משיקים את הקו הישיר למיאמי, המהווה צעד אסטרטגי חשוב להמשך הרחבת רשת הנתיבים של אל על בצפון אמריקה".
"סביבה עסקית מאתגרת"
דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים, ציינה: "גם ברבעון זה רשמה החברה גידול בהכנסות, על אף הסביבה העסקית המאתגרת המתאפיינת בהתגברות משמעותית של התחרות בנתב״ג. לצד זאת, נרשמה גם עלייה בהוצאות הדלק הסילוני על רקע עלייה במחיר הנפט בעולם, עליה בהוצאות השכר בעיקר בשל הסכמי השכר החדשים והתחזקות השקל מול הדולר .
"ברבעון השני המשיכה החברה לייצר תזרים מזומנים גבוה בהיקף של למעלה מ-100 מיליון דולר, ולהציג נזילות גבוהה, המתבטאת ביתרות מזומנים בסך של כ-276 מיליון דולר לצד הון עצמי בסך של כ-247 מיליון דולר. כמו כן, במהלך הרבעון שילמה החברה מקדמות בהיקף של כ-24 מ' דולר עבור מטוסי דרימליינר שרכשה החברה אשר צפויים להצטרף לציי החברה במהלך שנת 2018. יתרות המזומנים שבקופת החברה ותזרים המזומנים הגבוה שלה מפעילות שוטפת מהווים בסיס איתן להמשך קידום השקעותיה במסגרת התכנית האסטרטגית ארוכת הטווח שלה".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=69839