איזי ג'ט חשפה את אב הטיפוס למטוס היברידי העושה שימוש בתא דלק מימני המותקן בשלדתו. מערכת מהפכנית זו, שאינה פולטת מזהמים, מאפשרת לאגור אנרגיה בעת בלימת המטוס בזמן הנחיתה. אנרגיה זו משמשת להטענת מצברים קלי משקל, בדומה למערכת KERS – לאחזור אנרגיה קינטית, המותקנת במכוניות פורמולה 1
כחלק מהאסטרטגיה שלה לצמצם את פליטת דו תחמוצת הפחמן, איזי ג'ט, חברת התעופה המובילה באירופה, חשפה את תכוניותיה למערכת מימנית נטולת פליטות פחמן בעבור מטוסיה, אשר תחסוך כ-50,000 טון דלק ואת פליטות דו תחמוצת הפחמן הנלווית לצריכה זו.
איזי ג'ט הציבה לעצמה יעד של הפחתת 7 אחוזי פליטה במהלך חמש השנים הקרובות, בהשוואה לרמת הפליטות כיום, העומדות על 81.05 גרם פחמן דו-חמצני לנוסע בכל קילומטר טיסה.
הפחתה זו הינה המשך לירידה של 28% במהלך 15 השנים האחרונות. איזי ג'ט, שמשקיעה בטכנולוגיה החדישה ביותר, פועלת ביעילות ובתפוסה כמעט מלאה, כך שרמת הזיהום הנגרמת על ידי מטוסי החברה נמוכה ב-22% מזו של מטוס במסלול זהה של חברת תעופה אחרת.
ההשראה למטוס ההיברידי נתקבלה מסטודנטים באוניברסיטת קראנפילד, הנחשבת מובילה בעולם במחקר בתחומי הניהול והטכנולוגיה. הסטודנטים נתבקשו לחשוב כיצד מטוס יראה בעוד עשרים שנה, כחלק מתחרות לציון יום ההולדת ה-20 של איזי ג'ט, שחל בנובמבר 2015. איזי ג'ט תעבוד מעתה עם שותפיה וספקיה על מנת ליישם את הטכנולוגיה פורצת הדרך בבדיקה שתיערך במהלך שנת 2016.
אב טיפוס המטוס ההיברידי עושה שימוש בתא דלק מימני המותקן בשלדתו. מערכת מהפכנית זו, שאינה פולטת מזהמים, מאפשרת לאגור אנרגיה בעת בלימת המטוס בזמן הנחיתה. אנרגיה זו משמשת להטענת מצברים קלי משקל, בדומה למערכת KERS – לאחזור אנרגיה קינטית, המותקנת במכוניות פורמולה 1.
האנרגיה הנאגרת ניתנת לשימוש על ידי המטוס לאחר הנחיתה, לתמרון על מסלול שדה התעופה – ללא צורך להשתמש במנועי סילון. בשל התדירות הגבוהה והמרחקים הקצרים המאפיינים את פעילות החברה, כ-4% מצריכת הדלק השנתית של החברה, מקורה בתמרוני המטוסים על מסלולי שדות התעופה, האורכת כ- 20 דקות לכל טיסה. המרחק הזה מסתכם בכארבעה מיליון מייל לשנה (שמונה טיסות לירח ובחזרה).
בכל מטוס יותקנו מנועים בגלגלים הראשיים ובקרים אלקטרוניים יעניקו לטייסים שליטה מלאה על תנועת המטוס בעת החניה. המערכת תפחית, אם לא תבטל כליל, את הצורך במובילים על מנת לתמרן את המטוס לתוך ואל מחוץ לחניה ותתרום ליעילות ועמידה טובה יותר בלוחות הזמנים.
תוצר הלוואי היחיד של המערכת הוא מים טריים, שיכולים לשמש את מערכת המטוס במהלך הטיסה.
הקונספט פותח על ידי איאן דייוויס, מנהל ההנדסה עטור הפרסים של איזי ג'ט ואנשי צוותו, שעבדו על כמה מהרעיונות של הסטודנטים בשילוב עם חשיבה קונספטואלית של איזי ג'ט עצמה.
לינק להורדת סרטון המסביר על המערכת
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=72575