התוכנית "מתחם אשכול" כוללת 4,800 יחידות דיור, מסחר וכ-680 חדרי מלון
הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), החליטה להפקיד היום (ד') תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במתחם אשכול בתחום רובע שדה דב בתל אביב. מדובר בתכנית המפורטת הראשונה ברובע, והיא אחת משלוש תכניות המקודמות במתחם.
התכנית שקודמה ע"י רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ונערכה על ידי משרד 'מנעד' אדריכלים, כוללת הקמת 4,844 יחידות דיור בבנייה עירונית מעורבת שימושים, אשר מייצרת סביבה עירונית פעילה בתמהיל בינוי מגוון המתאים לאוכלוסיות שונות. הוא כולל בינוי מרקמי, בנייה גבוהה ומגדלים, ובצפיפות גבוהה המותאמת ללב המטרופולין של כ 54 יחידות דיור לדונם בממוצע.
התכנית ממוקמת בצפון העיר תל אביב על שטח כולל של 341 דונם. בנוסף ליחידות הדיור, כוללת התכנית שטחי מסחר בהיקף של 45,000 מ"ר, תעסוקה בהיקף של 145,000 מ"ר וכ- 680 חדרי מלון. שטחי המסחר והמלונאות משולבים הן בשטחי המגורים והן בשטחי התעסוקה.
עוד כוללת התכנית תוואי רחובות ושטחים ציבוריים פתוחים, היוצרים רצף עירוני בצפון העיר תל אביב, אשר מקשר באופן מלא בין שכונות העיר, שכונות חדשות וחוף הים. כל זאת, בהתאם לעקרונות שנקבעו בתכנית המתאר המופקדת לרובע, המבוססים על עירוב שימושים, שימוש בתחבורה ציבורית ויצירת תשתית ראויה וידידותית לרוכבי אופניים והולכי רגל. בתכנון השכונה ניתן דגש מרכזי לקיימות, כך שהשכונה המוצעת מבוססת על ההתאמה להצללות הצפויות ולמשטר הרוחות וכוללת פתרונות תשתית מתקדמים ואנרגיה מתחדשת. התכנית נשענת על הקו הירוק של הרכבת הקלה, העתיד לעבור באבן גבירול, ובכך מבוססת תחבורה ציבורית ומפחיתה את תלות תושביה ברכב פרטי.
יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר, אמר: "מדובר בתכנית אשר מוסיפה אלפי יחידות דיור בתל אביב, בניצול קרקע גבוה ובצפיפויות מגורים גבוהות תוך הקפדה על עירוניות ועירוב שימושים. כל אלה יחד עם תכנון חדשני ופורץ דרך המתבסס על אנרגיה חלופית וקיימות וכולל תשתיות פניאומטיות לפינוי אשפה, מערכות לניצול מים אפורים ובניה לפי תקן בניה ירוקה".
מתכננת מחוז תל אביב ברמ"י, גילי טסלר, הוסיפה: "העובדה כי מתוכננות במקביל תכנית מתאר ומפורטת, מאפשרות לצוותי התכנון לעבוד באינטגרציה מושלמת ולדייק את עבודתם Top to bottom והפוך. תכנית רובע שדה דב איננה 'עוד תכנית': היא תכנית המהווה כיום את הסמן הימני בשדה התכנון. העובדה
כי אנחנו מתמודדים עם סוגיות כמו צפיפות, תשתיות ברות קיימא, אנרגיות מתחדשות, מורכבות קניינית ויישומית, מחייבות אותנו לשכלול וחדשנות".
מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברמ"י, רפי אלמליח: "מתחם זה מהווה סנונית ראשונה כחלק ממארג תכניות באזור המקודמות ע"י רמ"י ואשר ימומשו עם פינוי שדה התעופה שדה דב. מדובר בחטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש המאפשרת פיתוח שכונה איכותית, מקיימת, משורתת תנועתית ונתמכת בשטחי ציבור כנדרש. פיתוח המתחם ואזור שדה התעופה כולו הוא בשורה לשוק הדיור ולמשק כולו".
המלחמה על שדה דב
אם יייכשלו כל המאמצים של ראשי עיריות תל אביב ואילת, חברי כנסת, חברות התעופה הישראליות, התאחדות המלונות וגורמים נוספים – ייסגר שדה התעופה הצבאי שדה דב ב-1 ביולי ובעקבותיו גם השדה האזרחי, כשהמתנגדים בטוחים שהיעדרו של השדה יתבטא בירידה חדה של תיירות וטיסות בכלל לאילת – וממנה למרכז הארץ.
כתבה קודמת: רון חולדאי: אפשר לדחות את סגירת שדה דב בעשר שנים
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=95727