מה היה קצב גידול תנועת הנוסעים בקרב חברות התעופה הישראליות בנתב"ג בהשוואה למספר הנוסעים הבינלאומיים בחודש אוגוסט האחרון ובשמונת החודשים הראשונים של השנה? כיצד תסיים אל על את הרבעון השלישי והשפעת המיזוג עם ישראייר?
נפח השוק של אל על בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג בחודש אוגוסט, הנחשב לשיא העונה, ירד ל-26.09%, לאחר שהטיסה 653,284 נוסעים עם גידול זעיר של 0.61% בהשוואה לאוגוסט 2016. בהתייחסות לסך כל התנועה הבינלאומית בנתב"ג בחודש אוגוסט, שעמדה על 2,137,485 נוסעים, גידול של 17.11% בהשוואה לאוגוסט 2016, בולטת העובדה, שקצב הגידול של אל על לא השיג את קצב הגידול הכללי – גם כשאל על הפעילה את כל מטוסיה עד קצה יכולתם המבצעית.
גם כשבוחנים את תנועת הנוסעים הבינלאומית המצטברת ב-8 החודשים שחלפו מתחילת השנה רואים שבעוד סך כל התנועה בנתב"ג עלתה ב-17.01% בהשוואה לאותה התקופה ב-2016 (13,360,053נוסעים) עלתה התנועה באל על ב-2.28% בהשוואה לאותה התקופה ב-2016 (3,793,116 נוסעים) והיא תפסה נתח שוק של 29.03% – עדיין נמוך מ-30%. כלומר, גם בחלוף תקופה ארוכה של 8 חודשים, אל על לא מצליחה להדביק את קצב הגידול הכללי בנתב"ג.
נתוני החברות הישראליות
בהשוואה לאל על מתברר, כי המצב נראה קצת יותר טוב כשבוחנים את נתוני חברות התעופה הישראליות ביחד – אל על, ארקיע וישראייר. מתברר, כי נפח השוק של החברות הישראליות בתנועת הנוסעים הבינלאומית הגיע בחודש אוגוסט ל-37.12% בהשוואה לאוגוסט 2016 עם 929,226 נוסעים, שזה גידול של 4.08% ובמצטבר ב-8 החודשים שחלפו הן תפסו נתח שוק של 36.39% עם 4,863,008 נוסעים, גידול של 6.61%. המסקנה: נפח השוק שלהן גבוה, אבל קצב הגידול שלהן גם הוא לא מדביק את קצה הגידול הכללי בנתב"ג.
שאלה- כיצד תסיים אל על את הרבעון השלישי?
היות ואין בידינו את כל נתוני אל על המבצעיים והכלכליים קשה לנו לומר, בשלב זה, כיצד היא תסיים את הרבעון השלישי, הנחשב לרבעון הרווחי ביותר. אבל, אי עמידה בקצב הגידול עם כ-43 מטוסים וכ-6,000 עובדים, 139.53 עובדים למטוס, קשה מאוד ליצור רווחים. גם הפעלה מבצעית עד לקצה גבול היכולת של כל צי המטוסים שחלקם מיושנים, עולה הרבה כסף. בעיקר, כשאחד המטוסים מתקלקל מה שדורש איתור מטוס חלופי ובעקבות כך גל איחורים והפסד כספי גדול.
התחשיב הבסיסי בחברת תעופה מסורתית (לגסי) כמו אל על הוא ה-ASK – מושב קילומטר זמין (Available Seat Kilometer), המוערך בכ-12 דולר. על בסיס זה מחשבים את מחירי הכרטיסים, בהתאם למחלקות השונות במטוס, המחולקות על פי כל אותיות האלף בית האנגלי, כדי למקסם את ההכנסות. השאלה שנשארת פתוחה היא – מה יהיה גובה ה-RPK, שזה מספר הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס (Revenue Passenger Kilometer) של אל על. כלומר, בהחלט יתכן, כי ה-RPK של אל על ברבעון יהיה חיובי, למרות קצב הגידול הקטן שלה. אבל להגיע לכך זה לא פשוט, כי ישנם נתונים נוספים מקשים כמו עליית מחיר הנפט ושנויים בריבית.
המיזוג החשוב עם ישראייר
נתונים אלה מדגישים עד כמה חשוב לאל על המיזוג של ישראייר עם סן דור, שהיא אינה חברת תעופה. תנועת הנוסעים הבינלאומית בישראייר גדלה בחודש אוגוסט ב-24.68% בהשוואה לאוגוסט 2016 והגיעה ל-129,592 נוסעים. במצטבר ב-8 חודשים שחלפו השנה גדלה התנועה בישראייר ב-48.31% בהשוואה לאותה התקופה ב-2016 והגיעה ל-484,191 נוסעים, קצב גידול גבוה מקצב הגידול הכללי בתנועה הבינלאומית בנתב"ג. אבל צריך לזכור, כי נפח השוק שלה בנתב"ג קטן והוא היה באוגוסט 5.17% ובמצטבר במשך 8 חודשים הוא היה 3.62%. כלומר אם ישראייר הייתה כבר ממוזגת בסן דור, היה למיזוג נפח שוק מאוחד של 31.26% באוגוסט ו-32.65% בתום 8 החודשים שחלפו השנה.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=69761