ביריד התיירות IMTM בלט הרצון לנגוס פלח ראוי מזרם הישראלים הנוהר לחו"ל, שהשנה אמור לגדול. גם גורמי תיירות הפנים גילו רצון עז למשוך אליהם ישראלים המעוניינים לנפוש בארץ. מפגשי B2B מול סוכנים זרים התקיימו בתערוכה כדי לקדם את התיירות הנכנסת לישראל
תערוכת התיירות IMTM, שננעלה אתמול, הראתה בצורה בולטת את רצונם של משתתפיה לנגוס פלח ראוי מנהירת הישראלים לחו"ל, שהשנה אמור אף לגדול. גם גורמי תיירות הפנים גילו רצון עז לנגוס פלח ראוי מהישראלים המעוניינים לנפוש בארץ. והנתונים של 2017 מראים זאת בבירור.
מאבק על הישראלים פנימה והחוצה הורגש בקרב כל המשתתפים ב-IMTM, שכללו עמותות תיירות מכל הארץ, חברות תעופה, מלונות, חברות להשכרת רכב, חברות ספנות, ספקי שירותים ואטרקציות מסוגים שונים בתחום התיירות. זאת לצד קרקע פורייה לשיחות B2B של סוכני נסיעות מחו"ל בכל הקשור לתיירות נכנסת, במסגרת מפגשים וכנסים מקצועיים ותוכנית לסוכנים מוזמנים, מטעם משרד התיירות, לשכת מארגני תיירות נכנסת, התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות וגורמים נוספים.
התחרות על יציאת הישראלים לחו"ל
על פי הלמ"ס בשנת 2017 נרשמו 7.6 מיליון יציאות של ישראלים לחו"ל, המהוות עליה של 12%, גם אם 4% מתוכן – 274 אלף יציאות – היו של ישראלים המתגוררים בחו"ל ובאים לארץ לביקורי מולדת. עדיין מדובר במספר מרשים.
7.1 מיליון יציאות היו דרך האוויר – עליה של 13%, מה שמעצים השנה את התחרות בין חברות התעופה הוותיקות, כולל התחרות בין חברות התעופה הישראליות, אליהן הצטרפו בוודאי חברות תעופה חדשות.
448 אלף יציאות היו בדרך היבשה, המהווים עליה של 1%, 216 אלף מהיציאות בדרך היבשה היו לסיני – עליה של 4%. בדרך הים נרשמו 59 אלף יציאות – עליה של 4%.
ביריד IMTM, מלבד כמה מציגים שהציגו את מוצרי נופש הסקי שלהם בעונת החורף הנוכחית, רוב המציגים בחו"ל הציגו שפע של מוצרי תיירות, כולל טיסות לאתרי נופש וטיולים מאורגנים לעונת הקיץ. זה לא מפליא, כי נתוני הלמ"ס, הגלויים גם להם מראים כי 2 מיליון יציאות, שהן 27% מכלל יציאת הישראלים ב-2017 לחו"ל – היו בחודשי הקיץ של יולי ואוגוסט.
הרבה הצעות ביריד היו של אתרי בילוי משפחתיים במדינות השונות, כי בכל שנת 2017 כ-11% מכלל היציאות (870 אלף) היו של ילדים עד גיל 14, בעוד שחלקם בחודשי הקיץ, יולי-אוגוסט, בזמן החופש הגדולה מבתי הספר, היה 20% (413 אלף).
רבים מהמציגים ידעו גם כי את 7.1 מיליון הנסיעות בשנת 2017 ביצעו בעצם כ-3.8 מיליון ישראלים, מהם 2.2 מיליון נסעו לחו"ל פעם אחת בלבד במשך השנה ו-1.6 מיליון נסעו לחו"ל פעמיים או יותר. נתון שהאיץ בקרבם את הרצון ללכוד גם את היוצאים יותר מפעם אחת לחו"ל.
30% מסך החזרות לארץ בדרך האוויר בשנת 2017, היו לאחר שהייה בחו"ל של עד 4 ימים, 40% לאחר שהייה של 5 – 9 ימים ו-30% הנותרים שהו בחו"ל מספר ימים גבוה יותר. עלעול בחוברות ועלונים של המציגים השונים ב-IMTM, הראה כי באירופה מוצרי התיירות הם בעיקר בזמני שהייה קצרים ובינוניים וביעדים הרחוקים זמני השהייה ארוכים יותר.
התחרות על הישראלים המטיילים ונופשים בארץ
ב-2017 בהיבט ארצי, היו 13.591,3 מיליון לינות ישראלים במלונות התיירות בארץ – נתון ללא שינוי בהשוואה ל-2016, אבל עדיין מהווה גורם מדרבן בקרב המלונאים הישראלים, וגם בקרב בעלי הצימרים והאכסניות והמלונות שלא רשומים בהתאחדות המלונות, שבסיס נתוני הלינות מגיע ממנה. מרבית לינות הישראלים נרשמו באילת (כ-46%), שהביתן שלה ב-IMTM היה גדול ומרשים, בים המלח (כ-11%) ובטבריה וסובב כנרת (כ-9%).
רוב הישראלים העדיפו ב-2017 לצאת לחו"ל, בגלל חוזקו של השקל, המוזיל את המוצרים בחו"ל וכך יהיה גם השנה. למרות זאת, רבים מהישראלים עדיין אוהבים לטייל ולנפוש לארץ, כי יש כאן הרבה מה לעשות ולטעום. זה גם מתבטא במספרים, כשלפי הלמ"ס היוו לינות הישראלים במלונות התיירות כ-56% מסך הלינות. לנתון זה יש להוסיף, כאמור את הצימרים והאכסניות שלא רשומים בהתאחדות המלונות.
אטרקציות
לאור זאת בלטו ב- IMTM האטרקציות של טרקטרונים, כמו "מטיילי ים המלח" וטרקטורוני "נוף הורדים" למצפינים לגליל, טיולי ג'פים כמו אלה של "מטיילים אחרת" בים המלח, מסעדות, כמו "מוזה" במתחם הדלק בכניסה לערד, "טעמי הצפון" של אוכל דרוזי כשר, מסעדת "דג על הדן" הוותיקה והמיוחדת בצפון, המציעה גם רפטינג וקמפינג, ובית הבד של משפחת ג'השאן, ביציאה המזרחית של כפר מג'אר בכניסה למושב כלנית ובו מרכז מבקרים עם חנות מפעל ומבחר גדול של מוצרים מן הזית. והיו עוד רבים וטובים נוספים.
ישראלים רבים לנים, מטיילים ומבלים באטרקציות, במסעדות וביקבים בשומרון, כמו אלה שהוצגו בביתן IMTM של גוש עציון.
מתברר גם, כי תנועת המטיילים החרדים נמצאת בתנופת גידול. כך נמסר בביתן של טלחופש שהציע חופשות כשרות לזוגות ומשפחות מהמגזר החרדי, אותן ניתן למצוא באתר החברה.
גם הטכנולוגיה הקשורה לתעשיית התיירות הוצגה ב-IMTM כמו, למשל, רכישה בארץ של כרטיסי סימ במדינות שונות, שהציעה חברת 019mobile.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=68700