הכרמלית בחיפה שבה לפעול כשעלות הקמת מערך הרכבות החדש נאמד בכ-100 מיליון שקל
הרגע לו ציפו מאות אלפי משתמשי הכרמלית החיפנית הגיע. לאחר תקופת שיקום ארוכה, שכללה רכישת מערך קרונות חדש ומשוכלל והקמת מערך תשתיות משופר, שבה הכרמלית לפעילות.
בחודש הקרוב תעבור הכרמלית תקופת הרצה, אשר במהלכה יוכלו הנוסעים לנסוע בה בחינם. עם סיום תקופת ההרצה, יסעו הנוסעים בה באמצעות שימוש בכרטיס הנסיעה "רב-קו", שיאפשר להם לבצע מעבר מהאוטובוס או מהמטרונית אל הכרמלית וממנה, ללא תוספת תשלום בפרק זמן של 90 דקות, כמקובל בתחבורה הציבורית.
מערך הרכבות החדש של הכרמלית, שנבנה על-ידי התאגיד השוויצרי, "גאראוונטה-דופלמאייר", בעלות הנאמדת בכ-100 מיליון שקל, כולל שתי רכבות, כאשר בכל אחת זוג קרונות בעלי 48 מקומות ישיבה בנוסף למקומות עמידה, והן תוכלנה להסיע כ-264 נוסעים בו זמנית – סה"כ כ-528 נוסעים בשתי הרכבות בו-זמנית.
מהירות הנסיעה של הכרמלית תהיה 8 מטרים בשנייה (28 קמ"ש) והיא תעשה את המסלול במלואו – מכיכר פריז לגן האם ולהיפך – ב-10 דקות, הכוללות גם עצירות לאיסוף ולהורדת נוסעים בתחנות הביניים. הכרמלית החדשה תהיה כלי התחבורה הראשון בארץ, בו מותקנת מערכת כיבוי אש אוטומטית בתוך קרונות הנוסעים.
בכרמלית החדשה מערכת תאורה דקורטיבית, מושבים מרופדים ומערכת מיזוג אוויר חדשנית. כמו כן כוללים הקרונות החדשים מתקנים להובלת אופניים ומסכי מידע לנוסע, אשר יציגו את מיקומה המדויק של הרכבת על ציר הנסיעה שלה בכל רגע נתון.
במערכת הכריזה יימסר מידע לנוסעים בשלוש שפות (עברית, אנגלית וערבית) טרם הגעת הרכבת לתחנה. ההודעה תכלול את שם התחנה הקרובה ואת כיוון הנסיעה הכללי.
מסכי מידע מעודכנים
בכניסה לכל תחנה ולאורך הרציפים, מותקנים מסכי מידע, בהם יוצג מידע המציין באופן גרפי את מיקום כל אחת משתי הרכבות ואת זמן ההגעה המשוער לכל תחנה. בדרך זו יוכלו נוסעים הממתינים ברציפים לדעת מתי הרכבת הבאה אמורה להגיע ומהו כיוון נסיעתה. כמו בקרונות, כך גם ברציפים, תפעל מערכת כריזה שתודיע על הרכבת הצפויה להיכנס לתחנה ומהו כיוון נסיעתה.
הנוסעים בכרמלית יוכלו להיעזר במסכי המידע המותקנים בה, על מנת להתעדכן בתדירות קווי האוטובוס, "המטרונית" או רכבת החוף, הסמוכים לתחנות הכרמלית, וכך יוכלו לתכנן את מסלול נסיעתם בצורה מיטבית.
לאחרונה עברו קרונות הכרמלית החדשים בהצלחה רבה סדרת בדיקות, אשר נועדו לבחון את רמת תקינותן של מערכות הגילוי וכיבוי האש המותקנות בהם. את הבדיקות ביצעו אנשי מעבדת בטיחות מגרמניה, והן כללו מספר ניסויים, אשר דימו היווצרות עשן בטמפרטורה גבוהה בתוך חלל קרונות הנוסעים ובדיקת משך הזמן שחולף עד לגילוי העשן ולתחילת הפעלתה של מערכת הכיבוי.
הניסויים נעשו על-ידי שימוש במחולל עשן מלאכותי, אשר חומם בעזרת כוהל, הנחשב לחומר בעירה נקי שאינו משאיר סימני פיח. הבדיקות שערכו אנשי המעבדה עברו בהצלחה רבה, לאחר שהימצאות העשן בקרונות זוהתה על-ידי הגלאים בתוך פחות מ-60 שניות, המהוות את התקן האירופאי למדד זה.
בכרמלית, כאמור, מערכת כיבוי אש אוטומטית בכל אחד מהקרונות, ולא רק בלוחות החשמל, כפי שנהוג כיום ברכבות אחרות. באופן זה, מצוייד מערך הקרונות החדש במערכת כיבוי-אש, המבוססת על התזת מים מנחירי התזה מיוחדים בתקרת הקרון, אשר יוצרים "ערפל מים" ("Water Mist") בתוך חלל הקרון.
מדובר באחת המערכות המתקדמות בעולם לכיבוי אש, בבחינת מהירות כניסתה לפעולה מרגע זיהוי העשן בקרון והיא הותקנה בתיאום עם "רשות הכבאות וההצלה" ועל פי דעתה המקצועית. בכל אחד מהקרונות החדשים מותקנים חמישה גלאי עשן, כאשר על מנת למנוע התראות שווא, מופעלות המערכות רק לאחר גילוי העשן על-ידי שני גלאים לפחות.
עם גילוי העשן, מופעלת מערכת הכיבוי, אשר ממלאה את חלל הקרון בחלקיקי מים בלחץ גבוה במיוחד, המנמיכים את עוצמת האש ואת נפח הגזים הנפלטים בזמן השריפה, ובכך מפחיתים באופן ניכר את מידת הסכנה הנשקפת לחיי הנוסעים. בנוסף, קיימת אפשרות לנהג הרכבת להפעיל את מערכת הכיבוי באופן ידני, על פי שיקול דעתו.
שעות הפעילות של הכרמלית יהיו בימי חול החל מהשעה 06:00 ועד חצות, והיא תצא מהתחנה בכל 12 דקות. בימי שישי תפעל הכרמלית עד השעה 15:00 ותשוב לפעול במוצ"ש, כשעה לאחר צאת השבת ועד חצות.
יונה יהב, ראש עיריית חיפה, אמר כי הכרמלית חסרה לציבור גדול של משתמשים, אשר ציפו בכיליון עיניים לחזרתה לפעילות. "כעת, עם השלמת המשימה, ייהנה ציבור הנוסעים מכלי תחבורה ציבורית חדשני, משוכלל ובטוח יותר, אשר יכלול מערכות בטיחות חדישות, שאינן קיימות כיום באף כלי תחבורה ציבורית אחר בארץ".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=88324