המשרד התחבורה: זמן הנסיעה מתל אביב לירושלים יהיה 28 דקות. בשלושת חודשי ההרצה הראשונים של הרכבת, ניתן יהיה לנסוע בקו ירושלים – תל אביב, הלוך וחזור ללא תשלום, באמצעות כרטיס רב קו. עלות הקמת הקו נאמדת ב-7 מיליארד שקלים
קו הרכבת המהיר לירושלים ייפתח ב-30 במרץ 2018, ערב חג הפסח ויאפשר להמוני בית ישראל לעלות לרגל לירושלים, ולשפר את תנועת התיירים בין מרכז הארץ לבירת המדינה. מדובר ברכבת חשמלית שתיסע במהירות של 160 קמ"ש. משרד התחבורה טוען, כי זמן הנסיעה בין תל אביב לתחנת האומה בירושלים יהיה 28 דקות בלבד.
הפעלת הרכבת החשמלית תאפשר לישראלים ולתיירים המעוניינים ללון ולנפוש בירושלים להגיע מתחנת ההגנה בתל אביב לתחנת האומה בירושלים ומשם להגיע ברכבת הקלה למלונות במרכז ירושלים כמו מלון הרברט סמואל ו-IBIS, לנסוע בקווי האוטובוסים הרבים למקומות שאליהם הרכבת הקלה לא מגיעה. אחרים שירצו לבלות בירושלים יום אחד, יוכלו לעשות זאת באמצעות הרכבת המהירה.
נסיעה חינם לבעלי כרטיס רב קו
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ הודיע היום, כי בשלושת חודשי ההרצה הראשונים של הרכבת, ניתן יהיה לנסוע בקו ירושלים – תל אביב, הלוך וחזור ללא תשלום, באמצעות כרטיס רב קו.
בשלב הראשון תפעיל הרכבת מסילה אחת מתחנת האומה בירושלים (ע"ש הנשיא לשעבר יצחק נבון) לתחנת רכבת ההגנה בתל אביב. תדירות הרכבת תעמוד בחודשים הראשונים להפעלתה על שתי רכבות בשעה, לכל כיוון. כאמור, משרד התחבורה טוען, כי זמן הנסיעה בין תל אביב לתחנת האומה בירושלים יהיה 28 דקות בלבד.
בשלב השני, שיתחיל כמה חודשים לאחר מכן, תפעיל הרכבת שתי מסילות בין תחנת רכבת האומה לתחנת ההגנה, ותדירות הרכבת תגדל לשלוש רכבות בשעה בשעות השיא לכל כיוון, כך שבכל 20 דקות תצא רכבת לירושלים וממנה. בעתיד ניתן יהיה להגדיל תדירות הרכבת לשש רכבות בשעה בשעות השיא.
שר התחבורה ציין כי הקמת קו הרכבת בין ירושלים לתל אביב היא משימה לאומית ראשונה במעלה של משרד התחבורה. "עם כניסתי לתפקיד הוריתי לאנשי משרד התחבורה ורכבת ישראל לפעול מיידית לקידום קו הרכבת המהיר בירושלים, זאת לאחר ארבע שנים בהן היה הפרויקט תקוע". אמר כץ.
בשבוע הבא יערוך השר כץ את נסיעת מבחן ראשונה בקטר חשמלי של הרכבת, בקטע המסילה שבין שער הגיא למודיעין. "הבטחתי ואני מקיים. בפסח הקרוב נאפשר לכל עם ישראל לעלות בהמוניו לירושלים ברכבת המהירה מתל אביב. מחברים ומחזקים את ירושלים הבירה ומתחברים להיסטוריה של ירושלים", אמר השר כץ.
תחנת רכבת האומה
תחנת רכבת האומה היא חלק מהמרכז התחבורתי הגדול בישראל, שיכלול גם שתי תחנות של הרכבת קלה, תחנות מוניות וחניון חנה וסע המכיל יותר מ-1,200 מקומות חנייה. המבנה התחתון של התחנה נמצא בעומק של יותר מ-80 מטר מתחת לפני הקרקע. הוא מורכב ממנהרות ופירים וכולל ארבעה רציפים באורך של 300 מטרים כל אחד (בשעת חירום ישמש מבנה התחנה כמקלט אטומי).
הקשר לתחנה העליונה יתבצע באמצעות שלוש מעליות מהירות, שכל אחת יכולה להכיל 35 נוסעים, שאמורים לעלות לרציפים העליונים בתוך מספר שניות. המעליות וחלק מהדרגנועים כבר שמישים ופועלים. מבנה התחנה העליונה נבנה מזכוכית, והוא כולל 40 עמודי פלדה בגובה של 13 מטרים ומעליהם צוהר ענק בקוטר של 21 מטרים.
התחנה משתרעת על כ-70 אלף מ"ר והיא כוללת רציפים, שטחי שירות ופירי אוורור. חלקה העליון של התחנה כולל אולמות כניסה, כרטוס, שירותים לנוסעים וחדרי מערכות בשטח כולל של כ- 20 אלף מ"ר. מערך הבטיחות של התחנה תוכנן על פי אמות מידה בינלאומיות המחמירות ביותר והוא נותן מענה לשהותם של כ-4,000 נוסעים בעת ובעונה אחת.
קו הרכבת המהיר לירושלים כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים, שיעבור דרך נתב"ג, העיר מודיעין ושער הגיא ויגיע לירושלים. מהירות הרכבת תעמוד על 160 קמ"ש והיא תבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה הראשונה. עלות הקמת הקו נאמדת ב-7 מיליארד שקלים.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=69003