"בעיקרון יש הבדל בין השווקים והמקומות השונים בישראל – ירושלים ותל אביב עולות מעל לממוצע הביקושים הלאומי"
"תל אביב יותר יקרה מפריז וירושלים יותר יקרה מאמסטרדם ולונדון. אחת הסיבות היא שרשתות Airbnb ו-Hotel 1 עוד לא נוכחות מספיק בתל אביב. לכן המחירים בישראל מאוד גבוהים. הרשתות הזולות עוד לא נכנסו לירושלים ותל אביב".
כך אבחן אתמול תומס עמנואל, מנהל פיתוח ב-STR, בכנס הראשון בישראל להשקעות במלונאות בישראל (IHIS), שהתקיים בתל אביב על ידי משרד התיירות בשיתוף חברת המדיה והפקת כנסי מלונאות Hospitality Questex.
עם זאת, יש לציין כי בתל אביב בעיקר, אחוז החדירה של Airbnb הוא ללא אח ורע לערים אחרות בעולם – יותר מ-100%. בפריז, למשל, בכ-50 אלף דירות על 100,000 חדרי מלון, כלומר 50% בהשוואה לחדרי המלון.
STR היא ספקית של ניתוח נתונים ותובנות שוק, ביניהם בשוק המלונאות בעולם והיא מספקת ניתוחים שוטפים על ביצועי המלונות ביעדים השוכרים את שירותיה.
לדברי עמנואל, בעיני העולם ישראל נחשבת כחלק ממדינות אירופה ולא כחלק מהמזרח התיכון (גם בארגון התיירות העולמי UNWTO ישראל נמנית עם מדינות "דרום אירופה-הים התיכון", ע"ר). יש חשיבות להבחנה הזו, כי יש ירידה בביקושים במזרח התיכון ועליה בצפון אפריקה ודרום אמריקה מסיבות שונות של שווי מטבע וכדומה. "צפון אירופה מהווה אזור מאוד חיובי עם ביצועים טובים יותר משל אמריקה. בספרד, באיים הקנרים, בפורטוגל וביוון הביקושים גדלים אבל לאט יותר. טורקיה, מצרים ותוניסיה הן דוגמאות לשווקים שהושפעו לרעה מהמצב הביטחוני ורק עכשיו מראות שוב עליה", ציין.
עוד אמר שבישראל אמנם נראו ירידות בביקושים סביב מבצע צוק איתן ומבצעים צבאיים בשנים הקודמות, אבל עכשיו ישראל בשנה הרביעית של גידול בביקוש. בספטמבר חלה עליה של 61% בעיקר כי השנה היו כל החגים חלו בחודש בספטמבר אולם הוסיף שבעיקרון יש הבדל בין השווקים והמקומות השונים בישראל – ירושלים ותל אביב עולות מעל לממוצע הביקושים הלאומי. "תל אביב גדלה בשיעור הרב ביותר בתפוסה, בעיקר במרכז העיר".
עמנואל: "לישראל יש פוטנציאל תיירותי אדיר. ירושלים, ים המלח, הכינרת ותל אביב הכי אטרקטיביים. עם זאת, כשחושבים על ישראל, היא עולה קודם כל בהקשר של קונפליקט וחוסר יציבות. אבל מי שמבקר בישראל משנה את התפיסה שלו באופן משמעותי. הממצאים מדברים בעד עצמם – 3.6 מיליון מבקרים שהיו בשנה שעברה ועד ל-4 מיליון שצופים לשנה הבאה. לפי הפלטפורמה של STR, המאפשרת מיפוי של ביקוש והיצע, נראה שהטרנדים שמגדילים את מספר התיירים הנכנסים הם שמיים פתוחים, חוזק השקל, בנייה שרק צומחת, תשתיות כמו הרכבת בירושלים ובתל אביב ושדה התעופה החדש, דירות באמצעות Airbnb ועוד."
הוא סיכם שהאירוויזיון צפוי להעלות את מספר התיירים בדומה לחמש הערים האחרונות שאירחו את האירוויזיון ושדרגו באמצעות התחרות את התיירות והתפוסה בבתי המלון.
בכנס השתתפו נציגים מתעשיית המלונאות בעולם ובהם ניל ג'קובס, מנכ"ל הרשת הבינלאומית Six Senses – שסיפר על הפרויקט "שחרות" המלון המדברי-אקולוגי בחאן שחרות שהם עומדים לנהל ופריחת תיירות הוולנס. המלון המדברי-אקולוגי של קבוצת כרמי הערבה, בתכנונו של משרד פלסנר אדריכלים, ממוקם בחבל ארץ בראשית בראש גבעה הצופה על הרי אדום, כ-60 ק"מ צפונית מאילת. המתחם, הפרוס על פני 188 דונם, יכלול 65 חדרי אירוח, ספא, בריכות שחייה, חוות גמלים, מרכז פעילויות מדברי ועוד. פתיחתו צפויה בשנה הבאה.
כן השתתפו נאבניט באלי, יו"ר רשת ההוסטלים הגרמנית Mininger Hotels, דיוויד ג'נקינס, סגן נשיא רשת המלונות רדיסון, אלן מנטין, מנכ"ל פיתוח המותגים של רשת הילטון ועוד.
הכנס שימש כפלטפורמה למפגש בין משקיעים בינלאומיים ורשתות גדולות לבין בעלי נכסים ויזמים ישראלים. המשתתפים קיבלו כלים ונתונים רלוונטיים להשקעות בישראל וכן יתאפשר להם לבחון לעומק הזדמנויות להשקעה ולפיתוח המלונאות בישראל. מטרת הכנס היא לחשוף את המשקיעים מחו"ל להזדמנויות בשוק הישראלי, והוא כלל פאנלים ותוכן שהועברו על ידי מומחים בינלאומיים להשקעות במלונאות.
לפי משרד התיירות, בעקבות המחסור בחדרי לינה בישראל, יש הזדמנויות עסקיות מצוינות כיום להשקעות במלונאות בישראל. זאת גם בעקבות הגידול המתמשך בפתיחת קווי טיסה ישירים לישראל ופתיחת שווקים חדשים, כמו מהמזרח הרחוק ומדרום אמריקה.
שר התיירות יריב לוין, אמר שהביקושים הרבים מחייבים אותם להמשיך בתנופה ולהגדיל משמעותית את אפשרויות הלינה עבר התיירים הרבים הפוקדים אותנו. "לאחר שיצרנו תשתית באמצעות העברת חוק המלונות והגדלת המענקים לבניית בתי מלון, אנחנו מתחילים בתהליך שיווק על מנת להכניס לישראל רשתות בינלאומיות נוספות ולהגדיל את היצע המלונות בישראל. אני גאה ליזום כנס ראשון מסוגו בארץ בהשתתפותם של רשתות בתי המלון המובילות בעולם, ואני משוכנע שמהלך חשוב זה יביא למימוש ההזדמנות הגדולה שיצרנו לטובת הגדלת היצע חדרי המלון והגדלת התחרות בענף."
לדברי קייט לינדזי, מ-CBRE hotel, מלון הוא השקעה כמו השקעה בשוק ההון. "כולם מגיבים להיצע וביקוש. בשוק של היום, מלונות מכניסים מכל ענף. אנחנו חיים בעולם חדש בו האסטרטגיה התחלפה. אנשים מסתכלים על המיתוג עצמו. עלות הביצועים מצדיקה בהרבה מהמקרים את עליית המחירים ורווחי הענף מורגשים בייחוד באירופה. באופן נורמלי מעגל ההשקעות רץ לפני הביצועים, אבל הביצועים תופסים מקום נכבד ומדביקים את הפער".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=89916