כך דורשת היום שורה של חותמים על מודעה שפורסמה בהארץ. קוראים לממשלה לסגת מהתוכנית
לעצור את תכניתה לבניית הרכבל לעיר העתיקה – כך דורשת שורה של חותמים על מודעה שפורסמה הבוקר בעיתון "הארץ" וקוראת לממשלה לסגת מהמיזם שלדעתם, ישנה לחלוטין את קו הרקיע של העיר. וכך נכתב במודעה: "בימים אלה מקדם במרץ משרד התיירות תכנית גרנדיוזית ומסוכנת – בניית רכבל לעיר העתיקה. התוכנית תשנה לחלוטין את קו הרקיע, את הנוף ואת צביונו של המרחב ההיסטורי והקדוש סביב העיר העתיקה. הרכבל יהיה נטע זר בעיר העתיקה ויפגע קשות בגיא בן הינום. הוא יכלול עמודים, כבלים, עשרות קרונות וארבע תחנות מאסיביות, שאחת מהן תמוקם במתחם קדם, בצמוד לחומות העיר העתיקה. תחנות נוספות יהיו באזור התחנה הראשונה, באבו תור ובהר ציון".
עוד נכתב כי פרויקט חריג ושנוי במחלוקת זה לא הובא לדיון בוועדות התכנון והבניה, כיוון שהוא מקודם כפרויקט לאומי בוועדה לתשתיות לאומיות. לטענתם, כך נמנעת מהציבור ומהקהילה המקצועית האפשרות לערוך דיון פתוח בתכנית ואף להתננד לה.
"ירושלים אינה דיסנילנד ואוצרות הנוף והמורשת שלה אינם מטבע עובר לסוחר" – נכתב בהבלטה במודעה – "הרכבל יעלה מאות מיליוני שקלים, הוא יכביד על מערך התחבורה הציבורית בעיר ויפגע באופן בלתי הפיך בערכי הנוף והשימור, ערכים שהם משאב נדיר השייך לכל עם ישראל ולכל עמי העולם, שאסור לכלות בצורה כה גסה ללא דיון ציבורי. אנו, אוהבי ירושלים, הערבים למורשת עם- ישראל, הרוצים להגן ולשמור על אופייה המיוחד של העיר, קוראים לממשלה לסגת מתוכנית הרכבל ולמצוא פתרונות אחרים שישפרו את התחבורה אל העיר העתיקה וייטיבו עם התושבים ועם ירושלים".
הממשלה: יעניק פתרונות תחבורה ואיכות הסביבה
בחודש מאי השנה, ביום ירושלים, הודיעה הממשלה כי אישרה את הצעת שר התיירות יריב לוין, להקצות 200 מיליון שקלים להקמת הרכבל לעיר העתיקה בירושלים. הסכום יחולק באופן שווה בין משרדי האוצר והתיירות והפרויקט התיירותי יבוצע על ידי הרשות לפיתוח ירושלים.
בדברי ההסבר להצעת ההחלטה נכתב: “פרויקט הרכבל מהווה אבן דרך משמעותית בקידומה של ירושלים וחיזוק מעמדה כבירת תיירות עולמית, כדי להגדיל באופן משמעותי את התיירות הנכנסת למדינה ולחזק את כלכלתה. הרכבל יהווה גם אטרקציה תיירותית ייחודית שממנה ניתן יהיה לצפות מהגובה על ירושלים ואתריה הייחודיים. כמו כן הוא יחזק וייפתח את מוצר הלילה התיירותי של העיר, תוך כדי נסיעת הרכבל. הרכבל גם יאפשר להתגבר על קשיי הנגישות של תיירים המבקשים להגיע לעיר העתיקה. רכבל מהסוג הזה פועל בהצלחה רבה בערים בעולם, ומהווה גורם משיכה משמעותי לעיר”.
ביום ירושלים בשנה שעברה, בחגיגות ה-50 לאיחוד העיר, אישרה הממשלה את יציאת הפרויקט לדרך עם תקציב תכנון של 15 מיליון שקל ממשרד התיירות. אישור הממשלה להשקעה הנוספת הוא מתקציב 2018-20.
במשרד התיירות ציינו אז, כי המשרד פועל בדרכים מגוונות כדי לשפר את המוצר התיירותי בישראל ולחזק את התיירות כמנוע צמיחה כלכלי. שנת 2017 הסתיימה עם שיא של כל הזמנים בתיירות עם יותר מ-3.6 מיליון תיירים. "עד כה המגמה נמשכת גם בשנת 2018. ירושלים מהווה אחד העוגנים התיירותיים המרכזיים בישראל, וככזו, משרד התיירות ממקד מאמצים מגוונים בירושלים – תשתיות, שיווק, ופיתוח המוצר התיירותי. הרכבל יכול להוות גורם נוסף לעידוד התיירות לירושלים ולפתרון תחבורתי למבקרים ולתיירים הפוקדים את העיר ויהיה בו חיסכון ויעילות”, נמסר ממשרד התיירות.
עוד נאמר כי הרכבל מוגדר פרויקט בעל חשיבות רבה לתיירות בירושלים. הוא יעניק פתרונות של תחבורה ואיכות הסביבה וינגיש את העיר העתיקה לבעלי מוגבלויות. בימי חג לשלוש הדתות, מבקרים בעיר העתיקה בין עשרות למאות אלפי אנשים. היום מנועה כניסת כלי רכב לרוב חלקי העיר העתיקה למי שאינו מתגורר בה.
אורך המסלול המתוכנן של הרכבל הוא 1,400 מטרים, והוא יעבור בין מתחם התחנה שבמושבה הגרמנית, דרך הר הזיתים ועד שער האשפות בחומות העיר העתיקה. לרכבל מתוכננות 4 תחנות, כולל בהר ציון ובמרכז המבקרים קדם,שבעיר דוד. מתחם קדם במעלה הכפר סילוואן נמצא מול הכניסה לעיר דוד – גן לאומי שרשות הטבע והגנים העבירה את הפעלתו לעמותת הימין אלע"ד. בשנים האחרונות נערכה במתחם קדם חפירה ארכיאולוגית מקיפה. כמו כן, מסלול הרכבל יעבור ברובו – אך לא כולו – בשטח בבעלות ציבורית.
סרטון הדמיה הרשות לפיתוח ירושלים
המתנגדים: עלול להיות מקור לזיהום סביבתי
אורך המסלול המתוכנן של הרכבל הוא 1,400 מטרים, והוא יעבור בין מתחם התחנה שבמושבה הגרמנית, דרך הר הזיתים ועד שער האשפות בחומות העיר העתיקה. לרכבל מתוכננות 4 תחנות, כולל בהר ציון ובמרכז המבקרים קדם,שבעיר דוד. מתחם קדם במעלה הכפר סילוואן נמצא מול הכניסה לעיר דוד – גן לאומי שרשות הטבע והגנים העבירה את הפעלתו לעמותת הימין אלע"ד. בשנים האחרונות נערכה במתחם קדם חפירה ארכיאולוגית מקיפה. כמו כן, מסלול הרכבל יעבור ברובו – אך לא כולו – בשטח בבעלות ציבורית.
בארגון הסטודנטים מגמה ירוקה הביעו בעבר התנגדות לפרויקט. לדבריהם "המתקן החדשני עלול לפגוע בנוף העיר העתיקה ואף עלול להיות מקור לזיהום סביבתי, שכן הפעלת מתקני הרכבל והליך בנייתם כרוכים בזיהום אוויר ויצירת מפגעי רעש". התנגדויות נוספות עלו מטעם המועצה לשימור אתרים, בעיקר על ההחלטה לאשר את הפרויקט בוועדה לתשתיות לאומיות ולא בהליך תכנוני רגיל, זאת לצד הסתייגויות מצד החברה להגנת הטבע, ארגון איקונימוס, נציגי תושבים משכונת כפר סילוואן ועוד.
במרץ 2015 פורסם כי החברה הצרפתית "סאפז'", אשר הייתה אמורה לספק שירותי תכנון למיזם, ביטלה את ההתקשרות עמו, בעקבות פניה של סאיב עריקאת אל שר החוץ הצרפתי לשעבר, לורן פאביוס.
העיתונאי משה גלעד פרסם בשנה שעברה ב"הארץ" כי לפני 70 שנה כבר ריחף רכבל צנוע מעל גיא בן הינום ודילג מן המקום בו ניצב היום מלון הר ציון, ליד הסינמטק ומדרום לבריכת השולטן, אל הר ציון — מעבר לוואדי. מוזיאון קטן מנציח כיום את הפרויקט ההרפתקני שיזם ב–1948 אריאל חפץ, מפקד חיל ההנדסה של האצ"ל ואחר כך עוזר קצין הנדסה בחטיבת עציוני בצה"ל, תפקיד שבמסגרתו תיכנן ובנה את הרכבל. חפץ מתח כבל פלדה שאורכו כ–200 מטרים כדי לחבר בין מוצב שנמצא על הר ציון לבין בית החולים סנט ג'ון (כיום מלון הר ציון). הכבל נשא קרונית שמשקלה 250 קילוגרם ובה העבירו אספקה לחלקיה הנצורים של העיר המזרחית. במוזיאון מוצגים כיום הקרונית, מתקן הגלגלת, תצלומים ומסמכים.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=88561