מחקר שנערך על ידי Booking.com לקראת יום כדור הארץ שחל אמש, מצביע על עלייה בביקוש של מטיילים מכל העולם בהזמנת מקומות אירוח ידידותיים לסביבה תוך מוכנות לשלם יותר כדי להבטיח מימוש תיירות אחראית
אמש, יום ראשון ה-22 באפריל, צויין ברחבי העולם יום כדור הארץ. חברת Booking.com, חושפת לראשונה ממצאים ממחקר גלובלי שערכה החברה בנושא תיירות בת-קיימא ידידותית לסביבה.
הדוח מצביע על כך שתיירות בת-קיימא ממשיכה לצבור תנופה כאשר רוב גדול של מטיילים מכל העולם (87%) הצהירו שהם מעוניינים להיות תיירים יותר אחראים, וכמעט 4 מתוך כל 10 מטיילים (39%) מאשרים שהצליחו לעשות זאת תמיד, או לעתים קרובות. יחד עם זאת כ-44% מהמטיילים ציינו שמעולם לא התנסו בתיירות בת קיימא, ולעתים רחוקות או רק לעתים הצליחו לטייל באופן בר-קיימא, מה שמעלה את הסברה שאומנם יש סימנים לעתיד ירוק יותר, אך עדיין יש מקום רב לעשייה.
קיימות מתחילה בבחירת מקום האירוח
"תיירות בת-קיימא" הוא מושג שנתון לפרשנויות רבות ואנשים שונים מוצאים בו משמעויות שונות. יחד עם זאת, בקרב מחצית מהמטיילים (46%) שנשאלו מה המשמעות שהם מייחסים למושג, התשובה המובילה הייתה: בחירה במקום אירוח "ירוק" או ידידותי לסביבה. על פי המטיילים, הסיבות המרכזיות לבחירת מקום אירוח ידידותי לסביבה הן סיוע בהפחתת השפעות שליליות על הסביבה (40%), קבלת חוויה רלוונטית לסביבה המקומית (34%) והרגשה טובה לגבי בחירת מקום האירוח (33%). שיעורים אלה רלוונטיים ל-4,768 משיבים אשר שהו במקום אירוח ידידותי לסביבה לפחות פעם אחת ב-2017.
במבט לעתיד, יותר משני שליש מהמטיילים (68%) מתכוונים לשהות בשנת 2018 במקום אירוח ידידותי לסביבה, נתון שנמצא במגמת עליה משנת 2016 (62%) ו-2017 (65%). בנוסף, אחוז המטיילים שלא שקלו מקום אירוח ידידותי לסביבה משום שלא היו מודעים לקיומה של אפשרות כזו, ממשיך במגמת ירידה, כשהשנה הוא עומד על 31%, בהשוואה לשנת 2017 (39%) ובשנת 2016 (38%).
באשר לשאלה מה מעניק לאנשים השראה לטייל באופן יותר אחראי, נדמה שהטיולים עצמם הם המוטיבציה העיקרית: כשישה מתוך כל עשרה מטיילים (60%) ציינו בסקר כי הטבע המרשים אליו נחשפו בטיולים קודמים כמו יערות גשם ושוניות אלמוגים הוא שמעניק להם השראה לטייל באופן יותר ידידותי לסביבה, בעוד שיותר ממחצית המטיילים (54%) אמרו שההשפעה הניכרת והנראית לעין שיש לתיירות ולמטיילים על אתרי תיירות, היא זו שמהווה עבורם מקור השראה לטייל באופן אחראי יותר. 47% השיבו שהתחשבו גם בהשפעה החיובית שיכולה להיות לתיירות בת-קיימא על קהילות מקומיות, ואילו 32% חשו תחושת אשמה על ההשפעה שהייתה לחופשה שלהם על הסביבה.
מרטאבה ספארי לודג, דרך לחוות את הטבע בלי לפגוע בו. צילום בוקינג
התגברות על חסמים
אולם עלויות נוספות נותרו החסם המוביל עבור מטיילים המעוניינים בתיירות בת-קיימא. 42% העידו על חוסר יכולת לעמוד בהוצאות הנדרשות בעוד 32% ציינו כחסמים מחסור במידע/תווי תקן לגבי האופן בו ניתן להפוך טיול ליותר בר קיימא. כחסמים נוספים הוזכרו: זמן – תיירות בת-קיימא דורשת יותר זמן, יעדים – תיירות בת-קיימא מגבילה את הטיולים ליעדים פחות אטרקטיביים ונוחות / יוקרה – תיירות בת-קיימא לא עולה בקנה אחד עם רמות היוקרה או הנוחות הרגילות.
כשני שלישים מן הנשאלים (66%) ציינו שיהיו מוכנים לשלם לפחות 5% יותר על הטיול שלהם כדי להבטיח שתהיה לו השפעה שלילית נמוכה ככל האפשר על הסביבה. מטיילים מהודו הם בעלי המוכנות הגבוהה ביותר עם כמעט שליש מהם (32%) שהצהירו שישלמו כ-15% או יותר, ואחריהם הברזילאים (21%) והסינים (18%).
בזמן שהמוכנות לתיירות בת-קיימא עולה, מטיילים מחפשים עדיין דרכים לממש את שאיפותיהם בקלות יתר. כ-40% אמרו שאתרי הזמנות אונליין המציעים אפשרות סינון של קיימות או ידידותיות לסביבה יעזרו, ו-32% ממשיכים לבקש סטנדרט בינלאומי לסיווג של מקומות אירוח כידידותיים לסביבה.
כחלק ממחויבותה לשיפור החשיפה והשיתוף של מאמצי הקיימות מצד מקומות האירוח השותפים שלה, חברה Booking.com לארגונים כמו Green Key – תו תקן אקולוגי בעל הכרה בינלאומית עם קריטריונים קפדניים לניהול סביבתי חיובי: מקומות אירוח בעלי תו תקן של Green Key יסומנו כברי-קיימא באתר Booking.com.
כל הירוק, הרי זה משובח
עדות נוספת לכך שקיימות לא מחייבת תמיד פשרה על נוחות, היא הצהרתם של מטיילים רבים על כך שאימצו התנהגות תיירותית בת קיימא יותר, משום שהפעילות עצמה הוסיפה לטיולם חוויה חיובית. בין הפעילויות – רכישת מוצרים בייצור מקומי במקום מזכרות תיירים מייצור סיטונאי, בחירה בתחבורה ציבורית במקום במונית, השקעת מאמצים בחיפוש מסעדה מקומית שמשתמשת אך ורק בחומרי גלם מקומיים וכן ויתור על אטרקציות תיירותיות עמוסות לטובת מקומות צפופים פחות ומשתלמים יותר ובחירה במקום לינה מיוחד בעל תו תקן סביבתי במקום מלון רגיל.
לדברי פפיין ריוורס, סמנכ"ל שיווק בכיר בבוקינג, “כשיותר מטיילים מחפשים חוויות תיירותיות ידידותיות יותר לסביבה, אנו ממשיכים לבחון דרכים בהן נוכל לעזור לאנשים למצוא אותן ביתר קלות. ניתן לעשות זאת באמצעות הבלטת מקומות אירוח ידידותיים לסביבה, או באמצעות אפשרות סינון מקומות אירוח לפי למשל, קרבה לעמדת הטענה למכוניות חשמליות.
הוא הוסיף כי שינוי משמעותי יכול להגיע רק דרך שיתוף פעולה בכמה חזיתות ובהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים לתחום התיירות בת-הקיימא. "זו גם הסיבה לכך שאנו מבקשים לטפח חדשנות סביב תיירות בת-קיימא באמצעות יוזמות ה-Booking Booster למימון ותמיכה בסטארט-אפים ומובילי שינוי בתחום. המחקר הזה שב ומאשר שתיירות בת-קיימא רלוונטית לכולנו, עובדה מעודדת בזמן שאנו מנסים יחד להשפיע באופן חיובי וליצור עתיד בר-קיימא יותר".
אתר בוקינג בישראל: https://news.booking.com/he-il
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=81997