שודרגו גם הכניסות הקיימות לתחנה. הטרמינל הצפוני החדש, שגודלו 1,000 מ"ר, יחבר את תחנת הרכבת לגשר מודעי. בטרמינל עוברים בכל יממה כ-50 אלף נוסעים בממוצע
ביום חמישי השבוע ייפתח הטרמינל הצפוני החדש בתחנת רכבת ת"א סבידור מרכז לשימוש הציבור ליעדים שונים ולנוסעים לנתב"ג.
הטרמינל ייפתח לאחר שרכבת ישראל סיימה את הקמתו של הטרמינל החדש. תחנת רכבת ת"א סבידור מרכז היא מהתחנות העמוסות במדינה, שבה עוברים בכל יממה כ-50 אלף נוסעים בממוצע. נתון זהה למספר העוברים בנתב"ג בתקופת החורף.
בכך נערכת רכבת ישראל לדור הבא, בו תסיע יותר נוסעים, ביותר רכבות, אל הרבה יותר תחנות ותנופת הפיתוח לא פוסחת גם על התחנות הוותיקות של הרכבת, כפי שנעשה בתחנת ת"א סבידור מרכז.
הטרמינל הצפוני החדש, שגודלו 1,000 מ"ר יחבר את תחנת הרכבת לגשר מודעי, ישפר את זרימת הנוסעים בתחנה העמוסה, יאפשר גישה נוחה יותר לתחנה, ויציאה ישירה גם לכיוון מתחם הבורסה ברמת גן, וגם לכיוון שכונות צפון תל אביב.
הפרויקט, בעלות של 31.8 מיליון שקל, שבוצע על ידי חברת דניה סיבוס באמצעות מכרז, נחשב למורכב, שכן העבודות עליו בוצעו תוך המשך פעילות התחנה, לצד הארכת הרציפים.
בטרמינל החדש הושם דגש רב על נגישות לנוסעים עם מוגבלות, לצד הנדסת אנוש ונוחות. בטרמינל הותקנו כבר מכונות לממכר כרטיסים לצד קופות מאוישות, והוא יאפשר ירידה קלה אל הרציפים באמצעות דרגנוע ומעלית.
לקראת הפעלת הטרמינל החדש, גייסו ברכבת ישראל 10 אנשי צוות חדשים: 2 מנהלי משמרת, 2 מאבטחים, 2 דיילים, 2 קופאיות ושני עובדי ניקיון. זאת בנוסף ל-55 עובדי התחנה כיום.
לצד פתיחת הטרמינל החדש, נפתחה לאחרונה הכניסה החדשה לטרמינל הדרומי הקיים בתחנה. הכניסה החדשה מאפשרת זרימת נוסעים טובה יותר אל אולמות הנוסעים ולרציפים, וכן שודרגו בה עמדות הביטחון והשיקוף בכניסה לתחנה, דבר התורם לקיצור ההמתנה וכניסה לתחנה ביתר קלות ומהירות. ברכבת ישראל משדרגים כעת גם את פנים התחנה, ואל החנויות הקיימות יצטרפו בשבועות הקרובים קשת רחבה של שירותים לרווחת הנוסעים.
שדרוג תחנת ת"א השלום
לצד העבודות לשדרוג תחנת סבידור מרכז, מתבצעות בימים אלה עבודות לשדרוג תחנת תל אביב השלום בעלות של 50 מיליון. העבודות כוללות, בין היתר, הקמת אולם יציאה וכניסת נוסעים נוסף, לצד האולם הקיים בצידו הצפוני של גשר השלום. הטרמינל מוצב על עמודים, ממוקם בגובה מקביל לקו הכביש הנוכחי, ומרוחק כתשעה מטרים לכיוון דרום מהגשר הקיים, כדי לאפשר הרחבה עתידית של גשר השלום, אם יוחלט על כך בעתיד. בטרמינל העתידי יהיו קופות ומכונות לרכישת כרטיסים, חדרי שירותים, והוא יאפשר ירידה ועלייה אל ומהרציפים באמצעות דרגנוע ומעלית. כמובן שהטרמינל יהיה נגיש לבעלי מוגבלויות.
מסקנות מחקר
שדרוג שתי התחנות נעשה בהתאם למסקנות מחקר שהזמינה רכבת ישראל ולפיו כ-70% מהציבור שעושה שימוש ברכבת על מנת להגיע למקום עבודתו בבוקר, יורד בתחנות של תל אביב. תחנות אלו מאופיינות בהגעה מאסיבית של נוסעים אליהן בשעות הבוקר מתחנות רכבת פרבריות אחרות, כאשר 80% מהנוסעים שמגיעים לתל אביב ברכבת מגיעים מתחנות ברדיוס של עד 50 ק"מ מהעיר. בשעות הערב קיים עומס בתחנות אלו כאשר נוסעים רבים עולים על הרכבת בתחנות ת"א חזרה ליעדם.
בנוסף לניתוח הכמותי נערכו גם תצפיות בשטח, אשר בדקו את תהליך זרימת הקהל בתחנה: בשעות הבוקר, מרגע ירידת הנוסעים מהרכבת אל הרציף ועד יציאתם מהתחנה, ובערב – מרגע הכניסה לתחנה ועד העלייה לרכבת.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=68684