הפריצה מגיעה כחמישה חודשים אחרי שיגור מכונת ה-TBM הענקית מאתר נורדאו שבצפון המנהרה, שבמהלכן נחפרו 2.3 קילומטרים של מנהרה בקוטר 10 מטרים. במשרד התחבורה ובחברת נת"ע המבצעת, מביעים סיפוק
מכונה הכרייה TBM המזרחית פרצה היום (ב') את הדופן הצפונית של תחנת רבין התת-קרקעית בפרוייקט הקו הירוק. במקביל, ממשיכה מכונת הכרייה המערבית בכריית המנהרה דרומה לכיוון קפלן. שתי המנהרות יצאו מאתר העבודות הממוקם בשדרות נורדאו פינת אבן גבירול.
הפריצה מגיעה כחמישה חודשים אחרי שיגור מכונת ה-TBM הענקית מאתר נורדאו שבצפון המנהרה, שבמהלכן חפרה המכונה 2.3 קילומטרים של מנהרה בקוטר 10 מטרים. במשרד התחבורה ובחברת נת"ע המבצעת את הפרויקט, מביעים סיפוק מההתקדמות בפרויקט ההיסטורי, אשר יגדיר מחדש את תפיסת התחבורה בתל אביב וגוש דן.
באירוע פריצת המנהרה השתתפו שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (במיל׳) מירי רגב ומנכ״ל משרדה, משה בן זקן. מטעם נת"ע נכחו המנכ"ל איתמר בן-מאיר, משנה מנכ"ל קו-ירוק ענת טוקר-אלפרט, ומנהלת ביצוע קו ירוק לאה שמול.
הקו הירוק יחבר בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון, עם שלוחה לרמת החי"ל. אורך הקו הוא 39 קילומטרים, וכולל 62 תחנות. במרכז תל אביב, מתחת לרחובות אבן גבירול, קרליבך ודרך בגין, הקו עובר במנהרה כפולה באורך 4.5 קילומטרים ובהם ארבע תחנות תת-קרקעיות.
הקו הירוק צפוי להיפתח בשנת 2029, ויסיע 275 אלף נוסעים ביום, בתדירות של רכבת כל 4 דקות.
בתוואי התת-קרקעי נבנות שתי מנהרות צמודות, אחת לכל כיוון נסיעה של הרכבת. במקביל להתקדמות הכרייה, מתקדמת הקמת התחנות התת-קרקעיות: ארלוזורוב מערב, רבין, קפלן וקרליבך, המשותפת לקו האדום שכבר פועל מזה שנה.
בנת״ע הביעו סיפוק רב מהשלמת המקטע תוך עמידה בלוח הזמנים כמתוכנן, חרף הקשיים הרבים שנוצרו עקב המלחמה והמצב הביטחוני המתוח שגרמו למחסור קריטי בעובדים, מפועלים ועד מהנדסים ויועצים מקצועיים מומחים מחו"ל, לאחר שאלו עזבו את הארץ עם פרוץ הקרבות ורובם טרם חזרו אליה.
בפרויקט מופעלות 3 מכונות (TBM (Tunnel Boring Machine מהמתקדמות בעולם, הכוללות טכנולוגיות מתוחכמות המכוונת את הכרייה מתחת לקרקע לאורך קילומטרים רבים עד לנקודה הרצויה, בדיוק של פחות ממילימטר. אורך כל מכונה הוא כ-100 מטרים, קוטרה כ-7.5 מטרים ומשקלה כ-900 טון. בחזית המכונה מותקנים ראשי קידוח השוברים את האבן וחופרים את המנהרה (ראש הקידוח מונע במנועי חשמל). החול שנכרה מועלה למערכת מסועים המשנעים אותו מחוץ למנהרה. במקביל, המכונה מרכיבה את טבעות הבטון של דיפון המנהרה באמצעות מערכת רובוטית הידראולית.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לפני פחות משנה, חודשיים בלבד לאחר פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל', הגענו לסגירה פיננסית של פרויקט הקו הירוק, מול קונסורציום של מממנים מאירופה ומישראל. זה היה רגע מרגש של הבעת אמון בחוסנו וביציבותו של המשק הישראלי, באחת התקופות הקשות בהיסטוריה של מדינת ישראל. 11 חודשים לאחר מכן, אנחנו מציינים היום עוד שלב בהתקדמות הפרויקט, אשר יושלם תוך פחות מחמש שנים. יחד עם הקו האדום שכבר פועל, והקו הסגול אשר הקמתו מתקדמת גם היא בקצב מהיר, רשת הרכבות הקלות של גוש דן תחלץ את המרכז מהפקקים העולים לנו ביוקר רב ופוגעים באיכות החיים ובאיכות הסביבה. במקביל אנו מקדמים את רשת המטרו בגוש דן רבתי, ורשת קווי 'רכבת על גלגלים'. זה העתיד, והוא קורה ממש לנגד עינינו!"
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "מאז כניסתה של השרה מירי רגב לתפקיד, אנו רואים מהפך של ממש בתחבורה הציבורית על כל מרכיביה. אבן הדרך שאנו מציינים היום היא חלק מתנופת עשייה חסרת תקדים, הכוללת את רכבת ישראל, רכבות קלות בגוש דן, בירושלים ובמטרופולין חיפה, קווי אוטובוס מהירים BRT ורשת המטרו, לצד הרחבת ושדרוג שירותי האוטובוסים בכל רחבי הארץ. אני מאמין כי עד סוף העשור נראה הרבה יותר בעלי רכב שיעדיפו להשאירו אותו בבית ולהגיע למחוז חפצם בתחבורה ציבורית".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=165998