התמונה הכוללת של כניסות התיירים בחגי תשרי מתקבלת מחיבור חודשי ספטמבר ואוקטובר של 2017 ו-2018
חגי תשרי – החל מראש השנה וכלה בסוכות – חלים מדי שנה בזמנים שונים בין החודשים ספטמבר ואוקטובר ולכן ההשוואה חודש מול חודש אינה נותנת את התמונה הנכונה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) ומשרד התיירות, בספטמבר ואוקטובר ב-2017 נרשמו 764 אלף מבקרים (תיירים ומבקרי יום שאינם לנים בארץ) ובחודשיים אלה השנה, נרשמו 818 אלף מבקרים, המהווים עלייה של 7% לעומת השנה שעברה; בספטמבר-אוקטובר 2017 נרשמו 705 אלף כניסות תיירים לעומת 768 אלף כניסות תיירים בספטמבר-אוקטובר 2018 – עלייה של קרוב ל-9%; במבקרי היום נרשמה ירידה של 15% מ-60 אלף בספטמבר-אוקטובר 2017 ל-51 אלף בספטמבר-אוקטובר השנה.
לדברי שר התיירות יריב לוין, חודש אוקטובר שובר שיא היסטורי עם נתון חסר תקדים ומדהים של כמעט חצי מיליון תיירים שהגיעו לישראל בחודש אחד. "הנתונים המצוינים האלה נרשמים חודש אחר חודש כבר שנתיים, והם תוצאה ישירה של העבודה המאומצת שאנחנו עושים במשרד התיירות. לתיירות הנכנסת לישראל תרומה כלכלית אדירה ותרומה הסברתית חשובה לא פחות. אני משוכנע כי נמשיך ונראה את מגמת העלייה החדה במספרי התיירים לישראל, ונסיים גם את השנה בשיא נוסף".
כזכור, משרד התיירות הציב מטרה של 4 מיליון תיירים עד סוף השנה.
פתאל: גם הצלחה צריך לדעת לנהל
אתמול הגיב משרד התיירות על דברי מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, שהתבטא ביריד התיירות WTM בלונדון על הירידה בשביעות הרצון של התיירים ככל שמספרם עולה. "אמירות מן הסוג הזה גם אינן נכונות וגם גורמות נזק מיותר לתדמית ההולכת ונבנית של ישראל כיעד תיירות…אנו נהנים משיעור מהגבוהים בעולם של תיירים החוזרים לביקור שני ושלישי בארץ, וזוהי הראיה הטובה ביותר לשביעות רצון התיירים מביקורם כאן", נמסר ממשרד התיירות.
בתגובה על הביקורת על דבריו, הן על ידי משרד התיירות והן על ידי גופים מתעשיית התיירות כמו התאחדות המלונות והתאחדות משרדי הנסיעות, מוסר היום פתאל כי הניסיון לייחס לדבריו פגיעה במשרד התיירות נטוע עמוק באינטרסים שאין להם ולעניין שום קשר. "משרד התיירות עם השר והמנכ"ל הנוכחיים, הם מחוללי המהפכה שעדיין לא התחלנו להתארגן אליה, וכדאי להכיר בכך לאלתר. גם הצלחה צריך לדעת לנהל, אחרת היא תהפוך למשבר ואנחנו מורגלים וטובים יותר בניהול משברים או יצירתם באמצעות השתלחויות מילוליות."
עוד טוען פתאל, כי הטענה הנאיבית כאילו תנועת התיירות לישראל מושפעת מפרסומים בעברית באתרי החדשות בארץ, אינה קשורה להיגיון הישר ולמציאות. "עמיתינו מחו״ל אומרים לנו את מה שהטוענים אומרים שאסור לומר בקול רם. בראיונות לעיתונאים שפנו אלי עניתי שאין אשמים: דרושה היערכות מיוחדת ויוצאת דופן להקל ולשמור על תנועת התיירים בארץ או שנצטער על כך".
כפי שהוא אומר זה מכבר, לדעת פתאל אין לראות בתנועת התיירות לישראל התאוששות אלא "עליית כיתה" וכי לא תשוב יותר לתהומות שהכרנו. "בתערוכה קיבלו חברי הלשכה הזמנות לשנת 2020. לא ניתן להשלים את הפערים בתשתיות באותו הקצב שמארגני התיירות מביאים תיירים לארץ בסיוע, גיבוי ושיתוף משרד התיירות. ניתן וצריך ליצור מדדי איכות ושביעות רצון בזמן אמת של התיירים מהשירות והתמורה שהם מקבלים לאורך ביקורם בארץ. מדידה כזו תיצור סטנדרטים שישפרו את החוויה ומחוייבות כל העוסקים בתחום".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=89487