המועצה לצרכנות: עמדת משרד הבריאות מהווה מצב של כוח עליון. סצ'ואן איירליינס מבטלת טיסות
"אנחנו מקווים שברגע שתהיה השתלטות על המגפה, המצב יחזור לקדמותו, אולם מאז יום חמישי בערב התחלנו לראות גל של ביטולים ועצירה כמעט מוחלטת של הזמנות מאנשי עסקים לטווח הקרוב". כך אומר דורון חדד, סמנכ"ל השיווק בתלמה נסיעות ותיירות. מצב דומה קיים בחברות נסיעות עסקים נוספות שהעדיפו לא להרחיב.
לפי עמדת המועצה הישראלית לצרכנות, לאור החמרת המצב והמלצות משרד הבריאות להימנע כליל מנסיעה לסין בשל סכנת הידבקות בנגיף הקטלני, נוצר מצב של כוח עליון (סיכול) המקנה לצרכנים שרכשו כרטיסי טיסה או חבילות נופש לסין את הזכות לשנות או לבטל את העסקה באופן מלא כדי לא לסכן את בריאותם.
לדברי חדד, חברות התעופה, לאחר שהתעשתו, מוכיחות גמישות, "אבל יש לזכור שהלקוחות העסקיים רוכשים ממילא את כרטיסי הקורפורייט, כרטיסים של מחלקות עסקים ומחלקות יוקרה שמאפשרים שינוי, דחיה וביטול. רוב התנועה למזרח הרחוק היא בטיסות ישירות של היינאן, אל על וסצ'ואן שבאו לקראת הלקוחות. אך גם חברות תעופה אירופיות שטסות למזרח הרחוק מאפשרות גמישות".
חדד מסכם שבקהל העסקי רואים ביטולים ועצירת הזמנות לצד הסטה של טיסות להונג קונג, ואילו ההזמנות לפסח ולקיץ לפלח הנופש עדיין נכנסות. "לא ראינו שהיתה הורדת מחירים לאביב ולקיץ. אם המגפה תימשך – גם אם הנסיעה תהיה בחינם אנשים לא יסעו. נקווה שהמצב ישתפר".
סצ'ואן איירליינס מבטלת טיסות מה-9 בפברואר עד ה-2 במרץ
במשרד הבריאות הוחלט להמליץ לציבור להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין, לא להגיע כלל למחוז חוביי בסין, ולשים לב ולעקוב אחר מגבלות התנועה המוחלות על-ידי השלטון הסיני בערים השונות בזמן אמת. במשרד הבריאות מדגישים כי "מערכת הבריאות ערוכה ומוכנה ונמצאת בקשר מתמיד עם ארגון הבריאות העולמי ועם רשויות הבריאות בעולם". בנוסף, משרד הבריאות קורא לישראלים השוהים בסין להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית במדינה ולכסות את הפה ואת האף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר עד לבדיקת רופא.
כאמור, חברות התעופה הראו גמישות ובאו לקראת הלקוחות: אל על תאפשר למחזיקי כרטיס טיסה שכורטס לפני ה-26.1.2020 לבטל או לשנות את הכרטיס עד סוף חודש פברואר – ללא דמי ביטול או דמי שינוי.
חברת סצ'ואן איירליינס הודיעה שהיא תאפשר החזר כספי למי שרכש כרטיס טיסה לסין לפני ה-24.2.2020. היום (ב') הודיעה החברה כי סצ'ואן איירליינס ביטלה את טיסותיה ליעדים ברחבי העולם. ההנחיה התקבלה בנציגות החברה בישראל על ידי מטה החברה בסין לאור התפשטות נגיף הקורונה ומתוך דאגה לנוסעיה. זו חברת התעופה הראשונה שנוקטת בצעד זה, ומבטלת טיסות בקו תל אביב-סין. הטיסות לישראל יבוטלו החל מ-12 בפברואר ועד 26 בפברואר. הטיסה האחרונה בפברואר תצא ב-9 לחודש. הטיסות יחודשו ב-2 במרץ.
חברת קתאי פסיפיק הודיעה שתאפשר לצרכנים לבטל את טיסתם ולקבל החזר מלא או לשנות את הכרטיס עד ליום 29.2.2020, ללא תשלום נוסף.
עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "המועצה לצרכנות מצפה ממארגני הנסיעות ומבחרות התעופה לאפשר לכל הצרכנים לשנות או לבטל את טיסתם לסין מבלי לדרוש דמי שינוי או דמי ביטול, לאור העובדה שהשינוי או הביטול נעשה בשל התפשטות נגיף הקורונה, ובהתאם להוראות המפורשות של משרד הבריאות. המועצה לצרכנות תסייע לכל צרכן שיידרש לשלם דמי ביטול או דמי שינוי לממש את זכויותיו."
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=103397