בשנה הבאה ייפתח בעיר דסאו שבגרמניה המוזיאון הגדול ביותר לנושא אדריכלות הבאוהאוס והסגנון הבינלאומי, שגם הנאצים לא הצליחו לסכל את השפעתו והיא נמשכת עד היום
"מי שיראה את מוזיאון הבאוהאוס, יראה שגם מלחמת העולם השניה ומוראותיה לא יכלו לעצור את הרעיון הגלובלי הזה", כך אמר ד"ר ריינר האסלוף (Dr. Reiner Haseloff) נשיא המדינה הפדרלית סקסוניה-אנהלט בגרמניה, אשר דסאו (Dessau) היא בירתו.
ד"ר האסלוף ביקר בשבוע שעבר בישראל עם משלחת של 15 איש לקראת פתיחת מוזיאון בנושא הבאוהאוס בעיר דסאו בשנה הבאה, במלאת לו 100 שנים. לשכת התיירות הגרמנית ונציגתו בישראל, גולדי מולר, קיימה אירוע שמטרתו לקרב את הישראלים אל הנושא ואל סקסוניה-אנהלט בכלל, ונערך במסעדת milgo&milbar, השוכנת במבנה באוהאוס בשד' רוטשילד בתל אביב.
בית הספר לעיצוב "באוהאוס" נוסד בשנת 1919 בעיר ויימר, הועבר לדסאו ב-1925 ונסגר על ידי הנאצים בברלין ב-1933, כך שפעל בסך הכל 14 שנים. למרות זאת, השפעתו נמשכת עד היום הזה בכל העולם.
לדברי ד"ר האסלוף, בשנה הבאה במלאת מאה שנה לבית הספר באוהאוס "ייפתח המוזיאון הגדול בדסאו, שיהיה תחילתה של רשת בינלאומית שמתפרסת מארה"ב ועד ישראל. בשנה הבאה נוכל להושיט ידיים ולעבוד ביחד, לקיים יחסי שלום על בסיס הפילוסופיה הנהדרת הזו".
הוא סיפר על הרושם שעשה עליהם הסיור ב"עיר הלבנה" וכי הוא מתכוון לדבר עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וגורמי ממשל נוספים, כדי לקיים ביקורים ממלכתיים הדדים וגם של תיירים בסקסוניה-אנהלט. "תביאו הרבה קבוצות, נשמח לראות אתכם זורמים אלינו בשנה הבאה", הכריז.
פסטיבל אדריכלות בשם "רדיקל"
ד"ר קלאודיה פרן (Dr. Claudia Perren), מנהלת המוזיאון בדסאו, סיפרה כי בסוף השנה הבאה יתקיים במוזיאון כנס באוהאוס בינלאומי. "מעניין אותנו לראות את מבני הבאוהאוס המשתתפים בתערוכות בכל העולם – כמו כאן – אבל גם בלוקיישנים לא צפויים. אנחנו רוצים להזמין את כולם למוזיאון החדש שלנו בדסאו כדי לדון בשאלה למה הם אוספים פריטי באוהאוס, איך הם מציגים אותם ועוד".
במשך השנה יתקיימו שלושה פסטיבלים, ביניהם פסטיבל אדריכלות שייקרא "רדיקל", כי לדבריה, הבאוהאוס היה בעל רעיונות חדשים ואפשר למצוא אותם גם בתל אביב. "עבורנו זה לא רק לדבר על מה שהיה, אלא גם על מה שיהיה, רעיונות רדיקליים למאה ה-21", הסבירה.
פסטיבל אחר יהיה פסטיבל Stage Total – המתחבר לרעיון התיאטרון הטוטאלי של גרופיוס וכן גם סיור גדול של מודרניזם – המיטב של 100 אתרי הבאוהאוס ברחבי גרמניה "וסקסוניה-אנהלט, שהיא אחד האזורים הטובים ביותר לראות בהם אדריכלות מודרנית משנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, כמו, למשל, בעיר מגדבורג. אני מקווה שכולם יבואו ויחגגו אתנו".
כל התוכניות של שנת 2019 כבר נמצאות און ליין www.bauhaus100.de/en.
אדריכל המדינה
ד"ר האסלוף הזכיר את האדריכל אריה שרון, שהיה בוגר בית־הספר "באוהאוס" בדסאו ומן האדריכלים המשפיעים ביותר בתקופת היישוב ובימי ראשית המדינה.
אדריכל שרון תכנן כמה ממעונות העובדים הנמנים עם "העיר הלבנה" – המותג שבו מקדמים מיזמי בניה ושימור של בנייני באוהאוס, לאחר שתל אביב הוכרזה בשנת 2003 כאתר מורשת עולמית לסגנון הבינלאומי.
מאז תחילת המאה ה-21, זכה הסגנון לתחייה מחודשת במספר מיזמי בנייה חדשים בישראל ובשנת 2010 נפתח בתל אביב מוזיאון קטן המוקדש לסגנון הבאוהאוס ליד בניין העירייה הישן ברחוב ביאליק במבנה שרכש רון לאודר.
אדריכל שרון למד ועבד בדסאו בין השנים 1926-1929. במהלך לימודיו וכן לאחר השלמתם, עבד שרון במשרדו של מנהל בית הספר, האדריכל הנס מאייר ובשנת 1929 מונה למנהל הסניף הברלינאי של משרד האדריכל מאייר.
בשנת 1931 שב שרון לארץ ישראל והתמקם בתל אביב, בה חבר לאדריכלים צעירים נוספים אשר דגלו ברוח החדשה של המודרניזם בראשם זאב רכטר ודב כרמי. באותה תקופה החל לתכנן מבנים בתל אביב ומחוצה לה בסגנון בינלאומי.
בימים אלה מוצגת במוזיאון הלנה רובינשטיין בתל אביב התערוכה "אריה שרון: אדריכל המדינה", התערוכה הרטרוספקטיבית הראשונה המציגה את עבודותיו של אחד מאבות האדריכלות הישראלית, שתרם תרומה חשובה לבאוהאוס בישראל. .
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=83629