המועצה לצרכנות סבורה שיש לפצות גם את המבקרים שלא הצליחו להגיע לחרמון
בשבוע שעבר, בעקבות המתיחות בגבול הצפון, נסגר אתר החרמון ליום אחד באופן פתאומי בהוראת צה"ל, ללא התראה וללא הודעה מוקדמת. צרכנים רבים רכשו כרטיסים מראש, לקחו יום חופשה עם כל המשפחה וחלקם אף הזמינו צימר באחד מישובי הצפון, אך גילו לאכזבתם על דבר סגירת האתר.
המועצה לצרכנות מפרסמת עמדתה על רקע הפרסום בכלי התקשורת כי אתר החרמון יפוצה על ידי המדינה בדבר הסגירה. מה עם הפיצוי לצרכנים?
מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות עולה כי :
- תוקף הכרטיסים: ניתן לרכוש כרטיסי כניסה לאתר החרמון וכן כרטיסים לשירותים נוספים באתר האינטרנט של האתר. על פי תקנון האתר, הכרטיסים תקפים עד לתום השנה הקלנדרית. בהתאם לכך, מי שרכש כרטיס יכול לעשות שימוש בו עד תום השנה.
- התקנון קובע עוד כי ניתן לבטל עסקה לרכישת כרטיסים שבוצעה באתר תוך 180 יום מיום ביצוע העסקה, באמצעות הודעה במייל. דמי הביטול עומדים על 5% מסכום העסקה או 100 שקל לפי הנמוך מביניהם.
- אין לאתר מענה קולי – עובדת אפשרויות ביטול הכרטיסים נמצאת בסעיף 23 תחת לשונית מחירונים/ תקנון רכישה-/ביטול – בסעיף 23 .
עמדת המועצה לצרכנות היא כי:
- כל צרכן שרכש כרטיסי כניסה לאתר ו/או לפעילויות שונות באתר החרמון וביטל את הגעתו לאתר בשל המצב הביטחוני וסגירת האתר, יכול לפי בחירתו, לעשות שימוש בכרטיסים במועד אחר או לבטל את העסקה ולקבל החזר כספי.
- ככל שאתר החרמון קיבל פיצוי מהמדינה, ראוי כי הוא ישיב את מלוא התמורה ללקוחות אשר ביקשו לבטל את העסקה. לגבי נזקים עקיפים, למשל, ביטול חופשה בסביבת האתר בשל סגירתו, בית המשפט הוא שמוסמך לקבוע אם מדובר במקרה של סיכול ואם הצרכן היה רשאי לבטל את העסקה ולקבל החזר מלא או חלקי הכל בהתאם לנסיבות הפרטניות.
- לא יתכן כי ביטול בשל מצב חירום בו האתר מקבל פיצוי מלא מהמדינה – יהיה הצרכן מחוייב בדמי ביטול – כאמור 5% מהעיסקה או 100 שקל. מדיניות הביטול במקרה חירום אמורה להופיע במקום בולט באתר החרמון ובמענה הקולי שלו.
מיקי ענבר, דוברת אתר החרמון, אומרת בתגובה שכרגע אין כלל אפשרות של רכישת כרטיסים ישירות באינטרנט ומי שנכנס לאתר ובמקרה רואה אפשרות כזו, מקבל תשובה שהפעולה טרם עלתה לאוויר.
"לא ניתן לרכוש דרכנו כרטיסים ישירות. כל רכישה היא מול מועדונים כמו חבר, בהצדעה, הסתדרות המורים וכל מועדוני הצרכנות כמו גרופון, קופונופש וואלה שופס וכו'. הצרכן קונה שם וגם משלם למועדון, ולא לאתר ישירות. כל עוד לא הועבר הכרטיס בקופות אתר החרמון – הוא לא מומש ואפשר להשתמש בו ביום אחר".
ענבר מוסיפה שהכרטיסים אינם לתאריך מסוים כמו להצגה או לסרט אלא כרטיס פתוח שתוקפו לפי תנאי המועדון. "כל עוד הלקוח לא הגיע לקופות, הכסף נמצא אצל המועדונים. מי שתכננו לבוא ביום שני, יוכלו לממש את הכרטיסים בכל מועד אחר. הכסף בכרטיס עומד לזכותם והביטול – מול המועדון שממנו נרכש הכרטיס. פה יש צידוק לביטול. האתר מיידע את המועדונים שהמקום היה סגור בגלל הוראת פיקוד צפון והמועדון מחוייב להחזיר ללקוח את כספו אם הוא רוצה בכך".
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.ias.co.il?p=92149